וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעללות בבחינת רואי חשבון - איסור יציאה לשירותים

ספיר כלפון

8.1.2015 / 8:26

הסטודנטים זועמים: "נמנענו מלאכול ולשתות, אפילו בהפסקה, כדי שלא להגיע למצב של התאפקות. מדובר במבחן בתנאים שאינם הוגנים"

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

כל סטודנט לחשבונאות חושש מהיום בו יידרש להתמודד עם בחינות ההסמכה של מועצת רואי החשבון, ובמיוחד מבחינת החשבונאות הפיננסית המתקדמת, הנחשבת לקשה מבין שתי הבחינות (הבחינה השנייה היא בנושא "ביקורת חשבונות)", וככלל, אחוז המעבר בה נמוך יותר. בחודש שעבר התייצבו מאות סטודנטים בבנייני האומה בירושלים במטרה לצלוח את המכשול המאיים, שאמור לפתוח בפניהם את דלתות המקצוע, וכצפוי, סף הלחץ שלהם היה גבוה.

להפתעתם - ובעיקר לצערם - הוראה מיוחדת שהנחיתה עליהם מועצת רואי החשבון במהלך הבחינה, הגבירה את הלחץ, וייתכן שאף השפיעה לרעה על שיעור הנכשלים בבחינה ועל תוצאות חלק מהנבחנים. זאת, לאחר שנאסר על כלל הנבחנים לצאת לשירותים במהלך כל שעות הבחינה.

במערכת "גלובס" התקבלו בימים האחרונים תלונות חמורות מנבחנים על איסור יציאה לשירותים, שהוטל עליהם במפתיע במהלך הבחינה הסופית. זמן קצר לאחר שהחל המבחן הודיעו הבוחנים באולמות השונים לנבחנים כי "עקב חשדות של טוהר הבחינות", ייאסר עליהם לצאת לשירותים לזמן בלתי מוגבל.

מרבית הנבחנים לא היו מסוגלים להתקומם במהלך המבחן, שכן היו מאבדים זמן יקר שנחוץ להם על-מנת לצלוח את הבחינה, אך גם אלה שהעזו להתלונן, תלונותיהם נפלו על אוזן ערלה ואטימות מצד הבוחנים. "תחנוני ובקשותיי שהופנו לבוחן לא הועילו, ובשלב מסוים ולאחר ויכוחים רבים שביזבזו לי זמן בחינה יקר, החלטתי פשוט לקום ולצאת לשירותים, חרף האיסור. בבואי לצאת מחדר המבחן, יצא אחרי הבוחן והבהיר לי כי אם אלך לשירותים, מבחני ייפסל. ניסיתי להסביר לבוחן כי אני לא יכול להתרכז ולפתור ככה את המבחן, כשאני עומד 'להתפוצץ', אך ללא הועיל", סיפר אחד הנבחנים ל"גלובס".

"נבחן אחר סיפר ל"גלובס" כי בעקבות האיסור לצאת מהאולם, הוא נמנע מאכילה ומשתייה במהלך כל שעות המבחן, דבר שפגע בריכוז וביכולות שלו. "מדובר על בחינה מורכבת, בלחץ של זמן, במשך יום שלם, דרוש ריכוז רב. אני ועוד חברים נמנענו כמעט לחלוטין משתייה ואכילה. היינו במצב של קרוב לצום. אפילו את השוקולד שהיה גורם לי להיות ערני לא אכלתי, כי זה היה מצמיא אותי וממש פחדתי לשתות גם לגימה אחת של מים", הוא אומר.

"כל בר-דעת מבין", ציין באכזבה אחד הנבחנים, "כי מבחן במצב כזה, בייחוד מבחן ארוך המצריך רמת ריכוז גבוהה והמובנה מלכתחילה כך שייעשה בלחץ של זמן, הינו מבחן בתנאים שאינם הוגנים".

מבחני ההסמכה בראיית חשבון נחשבים למתישים במיוחד. במשך חודשים ארוכים הנבחנים משננים חומר לימוד מקיף ביותר הכולל סעיפי חוק ונוסחאות מורכבות, שבהם נדרשים הנבחנים לשלוט ברמה גבוהה. בסיום התקופה המייגעת, לקראת קבלת רישיון ראיית החשבון הנחשק, הסטודנטים נבחנים בבחינות הסמכה סופיות, ארוכות במיוחד, הנמשכות מעל ל-9 שעות.

בחינת "חשבונאות פיננסית מתקדמת", שכאמור נחשבת לקשה מבין הבחינות, מחולקת לשני חלקים. במועד האחרון, שהתקיים ב-17 בדצמבר, נערך החלק הראשון בין השעות 11:00-14:30; והחלק השני נערך בין השעות 15:00-19:00. בנסיבות אלה, האיסור שהוטל על הנבחנים לצאת לשירותים במהלך הבחינה הוא כמעט בלתי נתפס.

"האיסור על יציאה לשירותים נקבע בגלל נבחן אשר צילם את המבחן ושלח אותו באמצעות תוכנת 'וואטס אפ' בו בזמן שהמבחן התקיים ואולי אף לפני-כן. כך מסר לי הבוחן", מספר אחד הנבחנים.נבחן אחר מוסיף: "באולם בו אני נבחנתי, באמצע החלק הראשון של המבחן הודיעו לנו כי אין אפשרות של יציאה לשירותים עד תום החלק הראשון. אמרו לנו ש'יש הוראה מגבוה'". ואולם, לדבריו, "ההוראה שלא לצאת לשירותים לא בוטלה גם בחלק השני של הבחינה".

הלכה למעשה נבחנים רבים לא הורשו לצאת לשירותים במשך שני חלקי הבחינה, ונאלצו להסתפק בהפסקה של חצי שעה בלבד בין המבחנים על מנת לאכול, לשתות ולהתפנות. רבים, כך מתברר, ויתרו על שתייה ואכילה. "חברי ואני נמנענו מלאכול ולשתות בזמן החלק הראשון, ואפילו בהפסקה, על-מנת שלא להגיע למצב של התאפקות בחלק השני של הבחינה. בסופו של דבר בחלק השני ניתנה האפשרות לצאת לשירותים, אך כאמור זה היה מאוחר מדי כיוון, שהתחלנו את החלק השני ללא אכילה ושתיה מינימלית, שהינם קריטיים ליכולת הריכוז", התרעם אחד הנבחנים.

היום מתקוממים הסטודנטים על כך שהאיסור על היציאה מהאולם היה לא מידתי ביחס לחשש מההעתקה הקיים בכל מבחן, ומהווה עונש קולקטיבי ובלתי ראוי. "גם אם נניח כי עלה חשש כלשהו שנבחנים נוספים יצאו לשירותים ויעתיקו, לא ניתן לתקן עוול ביצירת עוול אחר. הפתרון, בדמות האיסור הננקט, הינו פתרון דרקוני, לא הולם ואשר פוגע קשות בנבחנים להם אין כל קשר להעתקה", אומר אחד הנבחנים.

נבחן אחר מוסיף: "האם בגלל מקרה ספציפי, חמור ככל שיהיה, נכון היה להעניש את שאר הנבחנים על לא עוול בכפם. מועצת רואי החשבון, שהיא גוף סטטוטורי מטעם משרד המשפטים, לא יכולה לתקן עוול ביצירת עוול אחר". חלק מהסטודנטים הדגישו כי האיסור פגע ביכולת שלהם להתרכז ולענות על השאלות, וכי הציון שלהם בבחינה נפגע באופן דרמטי בעקבות זאת.

מועצת רואי החשבון: "רואה בחומרה את החשד לתרמית בבחינה"

ממועצת רואי החשבון נמסר בתגובה: "במהלך חלק א' של הבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת מועד סתיו 2014, הובא לידיעת המועצה כי קיים חשד לתרמית בבחינה, בהתאם לתקנה 18 לתקנות רואי חשבון. לאחר התייעצות עם הגורמים המקצועיים, הוחלט - לשם שמירה על טוהר המידות של הבחינה - לאסור על נבחנים לצאת לשירותים כשעה וחצי לפני תום חלק א' של הבחינה.

"מועצת רואי החשבון רואה בחומרה רבה את החשד לתרמית בבחינה. המועצה קיימה בישיבה האחרונה דיון חירום בנושא והיא שוקלת את צעדיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully