וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוסי מעלם: למרות המדד הנמוך בנק ישראל לא ימהר להוריד ריבית; פער הריביות ימשיך לתמוך בשקל ברמתו הנוכחית

אמיר טייג

15.9.2002 / 12:34

הכלכלן הראשי של אופק: "היחלשות הדולר היא הגורם הדומיננטי בירידת מדד אוגוסט"; "יתכנו עליות בדולר לקראת ההחלטה על התקציב ונוכח אירועים בעיראק, אך עליות אלו יהיו קצרות טווח בלבד"



"היחלשות הדולר הוא הגורם הדומיננטי בירידה של מדד אוגוסט", כך אומר יוסי מעלם, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אופק. "שלושת הסעיפים שמושפעים בעיקר מירידת המטבע האמריקאי, שני סעיפי הדיור וסעיף הנסיעות לחו"ל, תרמו יחד כ-0.7% לירידה הכללית", מסביר מעלם. גורם נוסף בעל השפעה על מדד אוגוסט הוא העונתיות, אומר מעלם. מחירי הפירות והירקות התייקרו ב-6% באוגוסט, כאשר מחירן של העגבניות לבד התייקר ב-33%. לעומת זאת, מחירי ההלבשה וההנעלה ירדו ב-3% בעקבות סוף עונת הקיץ.

למרות ריבוי גורמי אי הוודאות, בנוגע לתקציב והתחממות הזירה בעיראק, מעריך מעלם כי בטווח הארוך ימשיך הדולר להיסחר ברמתו הנוכחית, כאשר הגורם המשפיע ביותר על רמת הדולר מול השקל ימשיך להיות פער הריביות. "אומנם יתכן כי נראה עליות בדולר לקראת ההחלטה על התקציב ועם התפרצות אירועים בעיראק, אך עליות אלו יהיו קצרות טווח בלבד".



מעלם מעריך כי המדדים בחודשים הקרובים ימשיכו להיות שליליים, כאשר בספטמבר ירשם עדיין מדד שלילי, אך גבוה מהמדד של אוגוסט, ובאוקטובר, בגלל עונתיות, צפוי מדד חיובי נמוך. ביתרת השנה צופה מעלם מדדים שליליים, תחת הנחה כי לא יתחדש הפיחות בדולר. בשנת 2003 צופה מעלם אינפלציה של 2.5%, וב-12 החודשים הקרובים אינפלציה של 2%.



בנוגע למדיניות הריבית של בנק ישראל, מעריך מעלם כי הבנק המרכזי ימשיך לפעול בזהירות רבה בזמן הקרוב ולא ימהר להורית את הריבית. "אומנם הבנק כבר כתב בפרסומיו לאחרונה כי ירצה לראות מדדים נמוכים בפועל על מנת לשנות את מדיניות הריבית, אך להערכתי, הבנק יעדיף להמתין למדד שלילי נוסף לפני שיפעל", אומר מעלם, וצופה הורדת ריבית מינורית בלבד עד סוף השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully