וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופ"ק שוב מאותת: לא נחתוך את תפוקת הנפט

11.1.2015 / 8:58

מלחמת המחירים נמשכת ושגריר איחוד האמירויות בארה"ב מצהיר: לא נוריד את התפוקה וזה לא משנה כמה מחיר הנפט יירד. האסטרטגיה של אופ"ק מתחילה לעבוד? גל של ביטולי חוזים לחכירת אסדות נפט בארה"ב

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

מחירי הנפט ( 48.21 -1.19% ) ירדו בסוף השבוע לשפל של 5.5 שנים ובקרטל הנפט אופ"ק מאותתים שוב שאין בכוונת הקרטל לחתוך את תפוקת הנפט. מחירי הזהב השחור סגרו ביום שישי 7 שבועות רצופים של ירידות.

יוסף אל-עוטייבה, שגריר איחוד האמירויות לארה"ב, אמר בסוף השבוע כי ארצו לא מתכננת לחתוך את תפוקת הנפט - לא משנה כמה המחיר ימשיך לרדת. לפי סוכנות בלומברג, נציגים מסעודיה, כוויית ואיחוד האמירויות הבהירו תריסר פעמים ב-6 השבועות האחרונים כי אופ"ק לא יקטין את התפוקה כדי להפסיק את הירידה במחיר הנפט.

"מלחמת המחירים נמשכת ויש עודף היצע גדול", אמר לבלומברג פיל פלין, אנליסט ב-Price Futures Group. "הצהרותיו של שגריר איחוד האמירויות מראות שאופ"ק לא לוקח שבויים. זו תהיה מלחמה ארוכה".

פלין מתכוון למלחמת המחירים בין אופ"ק בראשות סעודיה לבין מפיקות הנפט בארה"ב, כאשר אופ"ק מעוניין לשמור על מחירי נפט נמוכים באופן זמני על מנת לגרום לחוסר כדאיות כלכלית עבור חברות פצלי השמן בארה"ב ובכך להנחית מכה אנושה על התעשייה, מתוך מטרה לשמר את כוחות בשוק הנפט העולמי לטווח ארוך ולהחזיר את המחירים מעלה לאחר מכן.

בינתיים, האסטרטגיה של אופ"ק מתחילה לגבות מחיר מהאמריקאים. אמנם בשבוע שעבר התפוקה בארה"ב עלתה ל-9.14 מיליון חביות נפט (שיא שלא נראה מאז ינואר 1983), אך אם בוחנים את ההשקעות לטווח ארוך ישנם עננים באופק. מפיקות נפט אמריקאיות נסוגות מחוזים להחכרת אסדות נפט, מה שמעיד על ירידה בהשקעות ארוכות הטווח לחיפושי נפט. Helmerich & Payne, חברת האסדות הגדולה בארה"ב, הודיעה כי קיבלה כבר 4 הודעות ביטולי חוזים לאחרונה. אנליסט בתעשייה מסר לבלומברג כי הוא מעריך ש-50%-60% מהחוזים לחכירת אסדות יבוטלו.

קטאר מעריכה כי עודף היצע הנפט עומד היום על כ-2 מיליון חביות ביום. בשוק מעריכים כי עודף ההיצע יימשך לפחות לאורך המחצית הראשונה של השנה. ביום שישי, מחיר הנפט מסוג WTI איבד 0.9% ל-48.3 דולר לחבית ואילו מחיר חבית מסוג ברנט איבד כמעט 2% ל-50.1 דולר. מחירי הדלקים בישראל נקבעים לפי נפט מסוג ברנט, שנמצא בימים אלה בשפל שלא נראה מאז אפריל 2009. אנליסט בסוסייטה ז'נרל מסביר כי הברנט מגיב בירידות חדות יותר מאשר ה-WTI כי להחלטות של אופ"ק יש יותר השפעה על הברנט.

מחירי הנפט איבדו כ-11% בשבוע החולף; ביום שישי, מחזורי המסחר היו גבוהים בכ-60% מהמחזורים הממוצעים ב-100 הימים האחרונים. ומה צפוי לנו השבוע? לפי סקר של בלומברג בקרב אנליסטים בתחום האנרגיה, המחירים צפויים לרדת גם השבוע. 22 מתוך 43 אנליסטים (51%) מעריכים שהשבוע יירשמו ירידות נוספות במחירי הנפט, בעוד רק 11% צופים עליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully