וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גילה: "חותרים לשינוי במבנה שוק הגז"

שירות גלובס

13.1.2015 / 10:46

גילה על ההחלטה לפרק את מונופול הגז: "לא מדובר בהתערבות נגד מונופול רק בגלל שהוא מונופול. מדובר בהתערבות נגד מונופול בגלל טענה שהוא הגיע למונופול הזה בזכות הסדר כובל שהצדדים לכאורה עשו"

דיויד גילה. איל יצהר, גלובס
דיויד גילה/גלובס, איל יצהר

הממונה על הגבלים עסקיים פרופ' דיויד גילה לא מגלה סימני התקפלות מהחלטתו לפרק את מונופול הגז של קבוצת דלק ונובל אנרג'י. על רקע המגעים בין גילה לנציגי דלק ונובל, אמר היום (ג') גילה בכנס השנתי של רשות ההגבלים העסקיים כי הוא פועל לשינוי מבנה שוק הגז.

"בתחום הגז הטבעי, כפוף לשימוע, אנחנו חותרים לשינוי במבנה השוק שייצור תחרות של ממש בין מאגרים בשוק הגז הטבעי", אמר גילה. "העוגן לזה הוא טענה שלנו על הסדר כובל-הסדר כובל שגרם למונופול - על כך יהיה השימוע עם הצדדים. לא מדובר בהתערבות נגד מונופול רק בגלל שהוא מונופול. מדובר בהתערבות נגד מונופול בגלל טענה שהוא הגיע למונופול הזה בזכות הסדר כובל שהצדדים לכאורה עשו".

גילה טען כי הוא עשה מאמצים גדולים כדי לא להיגרר לבית המשפט בסוגיה: "על פי חוק ההגבלים העסקיים, יש אפשרות להגיע לטיוטת צו מוסכם כדי לנסות לפתור את הבעיה התחרותית שעולה מהפרה לכאורה של החוק. הרשות עשתה מאמצים מאוד גדולים להגיע להסדר מחוץ לבית המשפט, על מנת למצוא מתווה שגם יצור תחרות בשוק וגם ימנע את האיום של שותפות הגז שאם יהיה הליך שיפוטי, הן לא יפתחו את 'לוויתן'.

"המחוקק מצווה עלינו כך: קודם תבדקו עם אלה שהפרו לכאורה את החוק האם הם מסכימים למתווה שאתם שוקלים לאמץ. אם הם מסכימים למתווה, תגישו את המתווה להערות הציבור. אחרי הערות הציבור, תלמדו את ההערות הללו, ותחשבו טוב טוב, לפי כל הנתונים העדכניים שיש לכם באותו הרגע, אם ראוי להגיש את המתווה לאישור בית הדין.

"אנחנו אמורים להגיש את המתווה לאישור בית הדין רק אם אנחנו משוכנעים שטיוטת ההסדר משיגה את המטרה ששם לנו החוק: למנוע פגיעה בתחרות למען הציבור. צריך להדגיש שמדובר במקרה חריג, שהחשיבות שלו לתחרות במשק היא חסרת תקדים, ומדובר בכמות יוצאת דופן של הערות מהציבור שקיבלנו. אכן, ברגע האמת, אחרי שלמדנו את כל הערות הציבור, ואת כל הנתונים העדכניים שהצטברו אצלנו, הגענו למסקנה שהאחריות המוטלת עלינו בחוק לא מאפשרת לנו לחתום על טיוטת הצו המוסכם, ולא מאפשרת לנו לבוא ולשכנע את בית הדין לסמוך ידיו על הפתרון הזה".

גילה ציין כי לצד המגעים שהוא מנהל עם דלק ונובל, הוא נחוש לפרק את המונופול בשוק הגז: "אנחנו נערוך שימוע עם שותפות הגז לגבי סוגייה זו, ואנחנו נמצאים במגעים שוטפים איתם. אני חושב שהשאלה שכולנו צריכים לשאול את עצמנו היא איך אנחנו רוצים שהשוק הכל כך חשוב הזה ייראה בטווח הארוך-האם אנחנו רוצים מבנה שוק תחרותי או מונופול לתמיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully