וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להשקיע ברוסיה דווקא עכשיו?

15.1.2015 / 10:11

רבים מסתכלים בדאגה על המשבר הכלכלי ברוסיה וחוששים לכספם. ניר ברקת סבור שהמשבר עשוי להוות דווקא הזדמנות כלכלית

העולם מביט בדאגה על רוסיה. האם וכיצד ישפיע המשבר הכלכלי החמור במדינה על הכלכלה העולמית. אנחנו, הישראלים מסתכלים על חלקת האלוהים הקטנה שלנו ותוהים האם הכסף שלנו שמושקע בין השאר אצל טייקונים ישראלים להם נכסים רבים ברוסיה נמצא בסכנה. כולם חוששים ומתרכזים בכסף שלהם, האם הוא יאבד מערכו, האם אחד הטייקונים יפשוט רגל כי למרות שאנחנו מדינה שלא מפרגנת לטייקונים שלה, אנחנו מבינים שגורלם הוא במידה מסוימת גורלנו.

אולם, לצד הדאגה מהשלכות המשבר הכלכלי ברוסיה, בעלי עסקים ויזמים בעולם בכלל ובישראל בפרט צריכים להביט גם על הצד השני של המטבע ולחשוב כיצד החיסרון יכול להפוך ליתרון. כיצד ניתן לנצל את המצב על מנת לייצר דריסת רגל ברוסיה. המשבר הנוכחי דווקא מהווה הזדמנות אמיתית ליזמים פרטיים ליצור קשרים ולהתניע מהלכים עסקיים ברוסיה, כל זאת כמובן, מול חברות וגורמים פרטיים. דווקא עכשיו כאשר כולם מתרחקים מהמדינה לאור הסנקציות וההידרדרות הכלכלית, התחרות כמעט ואינה קיימת ומרחב התמרון גדול הרבה יותר.

רוסיה היא מדינה גדולה, עשירה באוצרות טבע, אשר התאוששה בעבר, בשנת 1998, ממשבר דומה תוך זמן קצר ורוב הסיכויים שהיא תעשה זאת גם הפעם וכאשר ההתאוששות תגיע, יזמים נועזים שיזרעו עכשיו זרעים עסקיים יהיו בעמדת יתרון על פני אחרים. במשבר הקודם זו הייתה רוסיה אחרת, עם שלטון הרבה פחות יציב ומדינה שעדיין מנסה להתאושש מהעידן הסובייטי. כיום, יש ברוסיה שלטון חזק ויציב שייעשה הכל כדי להוציא את המדינה מהמשבר מוקדם ככל האפשר. מעבר לכך, חברות פרטיות רוסיות המשתוקקות לעבודה ופעילות יסכימו לספק אותה בתקופה הנוכחית תמורת מחירים נמוכים הרבה יותר מבעבר, העיקר להמשיך ולעבוד ולהישאר במשחק וגם במובן הזה, המשבר מהווה הזדמנות לגופים בין לאומיים שונים.

לא רק במובן הרעיון של יצירת הזדמנויות עסקיות דווקא עכשיו אלא גם במובן של התוכן, זה בדיוק הזמן להציע לחברות גדולות בשוק הרוסי פיתרונות טכנולוגיים מעניינים שיסייעו להם להפחית בהוצאות על מנת להתמודד עם המשבר ועל כן, גם בהיבט הזה, המשבר אינו צריך להרתיע את היזמים, אלא ההפך הוא הנכון. השוק הרוסי משווע לטכנולוגיה ישראלית בתחומי חקלאות, טיהור מים, רפואה, וכבר הוכיח זאת בעבר. כמובן שכניסה עכשווית לרוסיה צריכה להיעשות תוך נקיטת משנה זהירות. אין חובה לחתום כבר עכשיו על חוזים, אך בהחלט ניתן לפתח קשרים, להגיע להסכמות ולהראות נכונות כלפי אותן חברות מקומיות שכרגע משוועות לפעילות.

אין לדעת מתי ואיך המשבר יסתיים, אך ברור בהחלט שהכלכלה האירופאית קשורה בעבותות לכלכלה הרוסית, ולכן סביר שבמוקדם או במאוחר מדינות אירופה יעשו מאמץ למצוא פתרונות ליישוב הבעיה באופן מתון. כך למשל, רוסיה מהווה מזה שנים יעד עיקרי ליצואנים איטלקים וגרמנים, בעסקאות ענק, ויצואנים אלה מפעילים לחץ גובר על ממשלותיהם לגלות גמישות במישור המדיני-כלכלי.

יש לציין כי ניתן לעבוד ולארגן מימון גם לקונים ממשלתיים ברוסיה (ולא רק פרטיים), הדבר אמנם יותר מורכב אך גם אפשרי, הכל תלוי בבניה נכונה של זהות הקונה, תכולת הפרויקט והגופים המעורבים. לפיכך, קיים צורך קריטי של יזמים וקבלנים ישראלים במציאת דרכים יצירתיות למימון עסקאות ברוסיה באופן שיאפשר להביא ערך מוסף ייחודי, כלי שיווקי מנצח ואף לנטרל ככל האפשר את רמת הסיכון הגבוהה שקיימת שם. הדבר בהחלט אפשרי בשוק הרוסי כיום, למרות הסנקציות. היזמים אשר לא ייתנו לחשש הגדול להרתיע אותם וינהגו ביצירתיות ובתבונה ירוויחו בטווח הרחוק שיגיע מוקדם יותר ממה שכולם משערים.

מימון בינ"ל של עסקאות ברוסיה כיום הוא לא פשוט, אך בניגוד למה שחושבים - הוא בהחלט אפשרי. יש לבנות את העסקה מול קונים שאינם כפופים לסנקציות, ובתחומים שאינם כפופי לחוקי ה-Dual Use של הסנקציות. התהליך אורך יותר זמן מבעבר אך הוא אפשרי, ישנם חברות ביטוח ובנקים שעדיין מוכנים לממן עסקאות כאלה, והחוכמה היא לדעת מיהם אותם בנקים רלבנטיים ומה המבנה הנכון. אין ספק שקבלן/ספק בינ"ל שיצליח לארגן לקונה הרוסי כיום חבילת מימון זרה - יעמוד בנקודת פתיחה מעולה לזכות בפרויקט באופן קל ומהיר יחסית, זאת מפני שהחברות הרוסיות צמאות למימון שכזה.

לפיכך השילוב הדרוש הוא יצירתיות, תזמון, מימון זר, טכנולוגיה ייחודית - כל אלה ביחד יאפשרו ליצואן הישראלי לעבוד ולהצליח ברוסיה גם כיום, בסביבה שהפכה בן-רגע למשוועת להשקעות זרות ולכמעט-ריקה מתחרות, בחלון זמן ייחודי ותחום בזמן.

זה בדיוק היה ועודנו כוחם של יצואנים ישראלים רבים - להבין שדווקא הקושי הוא הזדמנות גדולה.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד "בלובירד מימון ופרויקטים".

  • עוד באותו נושא:
  • רוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully