וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המנהלים המרכזיים בקונצרן תפסו ראש קטן"

אורה קורן

17.9.2002 / 9:11

התארכות הליכי המכירה של אי.די.בי מביאה לקיפאון מתמשך בפעילותו; בכירים בקונצרן על ליאון רקנאטי: הוא הפסיק ליזום, נראה שהוא מרגיש כבר בחוץ" * נוחי דנקנר משלים את גיבוש קונסורטיום המימון לעסקת אי.די.בי * ליאון רקנאטי מוותר על פיצויי הפרישה המוגדלים מאי.די.בי



העיסוק האינטנסיווי של בנק ישראל בחודשים האחרונים בשאלת יציבות הבנקים בישראל מעורר דאגה מיוחדת בקרב כמה מקבלי החלטות בכירים בקבוצת אי.די.בי. בקונצרן, שגרעין השליטה שלו נמכר לקונסורטיום, בראשות חברת גנדן, ממתינים למעמד השלמת העסקה בנובמבר 2002, כדי להפשיר תוכניות אסטרטגיות הנמצאות בהקפאה עמוקה על רקע המגעים לחילופי בעלים.



עד כה הדיווחים שהגיעו לבכירים בקונצרן הצביעו על התקדמות עסקת גנדן-אי.די.בי, בעיקר בכל הנוגע להסכם המימון. ואולם באחרונה התקבלו דיווחים, שלפיהם ההידברות עם בנק ישראל - בניגוד להתקדמות שנרשמה במגעי הרוכשים עם מרבית הרגולטורים - מתבצעת בקצב ריקוד הטנגו: צעד קדימה, שניים אחורה. באי.די.בי זוכרים את ההתרחשויות בתחילת 2002, כאשר הרגולטורים שימשו עילה לנסיגתה של קבוצת קרדן מרכישת גרעין השליטה בקונצרן. לדבריהם, בניגוד לעסקה הקודמת, קבוצת הרוכשים הנוכחית נראית נחושה בדעתה להשלים את העסקה.



מקורות באי.די.בי הביעו ספקות לגבי הסיכוי להשלמת עסקת גנדן-אי.די.בי במועדה, על רקע מידע ולפיו חל בבנק ישראל עיכוב בטיפול באישור העסקה. העיכוב נבע מכך שהאחראי בבנק ישראל על האישור הוא גם האחראי על הבנק לפיתוח התעשיה, אשר קריסתו תבעה ניהול ממוקד וממושך. גם המידע ולפיו עשוי בנק ישראל להתעמק בשבועות הקרובים בבחינה מחדש של האישור למשפחת דנקנר להחזיק בגרעין השליטה בבנק הפועלים, בשל מכירת חברת תעשיות מלח לחברת אלרן , העלה חשש כי הטיפול בעסקת אי.די.בי לא יתנהל בקצב שיאפשר לרוכשים להשלים את העסקה עד למועד שהוסכם.



מקורות: הסכם המימון לרכישת הקבוצה מתקדם



לדברי המקורות, הסכם המימון לרכישת אי.די.בי מתקדם; האישורים ממשרד התקשורת, מהבורסה וממועצת הכבלים והלוויין כבר ניתנו; והמגעים עם הממונה על הביטוח והממונה על ההגבלים העסקיים נכנסו כנראה לישורת האחרונה שלהם. לדבריהם, רק המגעים עם בנק ישראל שרויים בערפל, ועמדת הבנק אינה ברורה.



בנק ישראל מתנה את אישור עסקת אי.די.בי במכירת אחזקותיו של נוחי דנקנר, בעלי גנדן, בחברת תעשיות מלח. ההתנגדות נובעת מכך שתעשיות מלח מחזיקה בגרעין השליטה של בנק הפועלים , שאי.די.בי חייבת לו כ-900 מיליון דולר. ההתנתקות מתעשיות מלח הממונפת תשחרר את דנקנר ממגבלת "לווה בודד" - לווה שהיקף האשראי הקשור אליו עלול לסכן את יציבות אחד הבנקים.



ככל הידוע, במגעים ראשונים שניהל דנקנר עם בנק ישראל גובשה הבנה, ולפיה הוא יוכל להעביר את מניותיו בתעשיות מלח לנאמנות עיוורת. הסוגיה שנותרה אז במחלוקת היתה משך הנאמנות. בנק ישראל הציע פרק זמן של שנה וחצי ואילו באי כוחו של דנקנר הציעו תקופה של שלוש שנים. ביולי 2002 הבהירו בבנק ישראל לדנקנר כי יקל עליהם לאשר את העסקה אם ימכור את אחזקותיו בתעשיות מלח, ולא יעבירן לנאמנות.



כחודש לאחר מכן, ב-21 באוגוסט, חתם דנקנר על עסקת מכירת אחזקותיו בתעשיות מלח לאלרן, למעט 4.9% מהמניות, שבהן יחזיק באמצעות חברת נכסי אזורים אשר בשליטתו. עם זאת, ככל הידוע, בנק ישראל אינו רואה במהלך המכירה צעד אחרון לפני מתן האישור לעסקת אי.די.בי, והמגעים בינו לבאי כוחו של דנקנר עדיין לא הסתיימו.



שינויים במבנה הבעלות בקבוצת דנקנר



מקורות בשוק ההון אמרו כי בנק ישראל אינו מעכב בדיקת עסקות, וכי בהיתרים שניתנו בעבר לבעלי שליטה בתאגידים בנקאיים, בחן בדקדקנות את הגופים המקבלים היתר השליטה. באחרונה היו הרבה מאוד שינויים במבנה הבעלות בקבוצת דנקנר, המחזיקה בגרעין השליטה בבנק הפועלים, וצפוי כי קבוצת דנקנר תבהיר בדיוק את משמעות השינויים, כדי שניתן יהיה לטפל בבקשותיה. על שולחן הדיונים בבנק ישראל מונחת בקשתו של נוחי דקנר לאישור עסקת גנדן-אי.די.בי, ובימים אלה יתחיל הבנק לטפל גם בבקשה לאישור השינוי במבנה קבוצת דנקנר.



"אני שומע שהבדיקה של בנק ישראל נסחבת", אמר מקבל החלטות בכיר באי.די.בי. "אין ספק שבדיקת בנק ישראל היא בדיקה חיונית מנקודת המבט של המשק. אני לא אומר לבנק ישראל מה לומר, אך אני מצפה ממנו שלא יהיה הגוף שמעכב את העסקה. הבנק צריך להביא את המהלך לידי סיום בהקדם. אם הבנק מוצא שיש בעסקה משהו לא ראוי, שיגיד את זה. ואם הוא סבור שהעסקה ראויה, שיקדם אותה בנחישות ובזריזות, כי היא לטובת המשק ולא רק לטובת בעלי העניין הישירים", הוסיף.



"זה קונצרן שחולש על פעילויות ענפות במגוון תחומים במשק, ובהם בנקאות, קמעונות ותקשורת, בהיקפים של מיליארדי שקלים בשנה. עסקת אי.די.בי חשובה למשק. היא מהווה הבעת אמון בכלכלה הישראלית", אמר הבכיר.



ובינתיים באי.די.בי פועלים במצב של חוסר ודאות המשפיע על הפעילות השוטפת, אף שבכירים בקונצרן אינם מודים בכך בפה מלא. "אנשים מרכזיים לא יודעים מה יקרה איתם באופן אישי. הם תופסים פוזיציות של ראש יותר קטן", סיפרו בכירים בקבוצה. "כשהבעלים יודעים שהם אינם הבעלים, כשהדירקטורים לא יודעים אם יישארו או יוחלפו, כשהמנהלים הבכירים לא יודעים מה קורה איתם - זו סיטואציה לא בריאה".



לדבריהם, החברות הבנות כגון כלל תעשיות ודיסקונט השקעות והחברות הבנות שלהן מתפקדות - אך ללא תנופה. "חברות אלה יכולות להגביר את הפעילות שלהן בישראל ובחו"ל, ולייצר עוד מזומנים ועוד תעסוקה. הרגולטורים צריכים להיות מודעים לכך ולא להוביל למצב של שיתוק", הוסיפו הבכירים.



על יו"ר אי.די.בי, ליאון רקנאטי, אמרו בקונצרן כי הוא הפסיק ליזום וכי פעילותו מסתכמת בתגובה לפניות מנכ"לי החברות הבנות של אי.די.בי. "נראה שהוא מרגיש כבר מחוץ לקונצרן, אף שאת ההחלטות בעניין החברות הוא מקבל ללא היסוס",הוסיפו. לדבריהם, רקנאטי מקבל החלטות המאפשרות לחברות להמשיך לפעול כמו אישור התוכנית האסטרטגית בכלל תעשיות, היוצרת מיקוד שונה של אחזקותיה, הנפקת חברת גיוון אימג'ינג של דסק"ש ומכירת חברת אלבר.



עוד ציינו הבכירים כי בעסקות גדולות, כדוגמת מכירת אלבר או הכוונה למכור את אזורים, הובאה בחשבון גם עמדתו של נוחי דנקנר. "עסקות של 50 מיליון דולר יתואמו איתו, מכיוון שהוא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully