וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופ"ק לא ממהר להגדיל את תפוקת הנפט

נילה בנרג'י, ניו יורק טיימס

17.9.2002 / 10:13



בעוד ארה"ב מקדמת פעולה נגד עיראק ומחירי הנפט עולים על רקע חששות ממלחמה במפרץ הפרסי, נקרא קרטל הנפט אופ"ק להגדיל את התפוקה כדי להרגיע את הרוחות בשווקים.



ואולם, בעוד שרי הנפט של מדינות אופ"ק מתכוננים להתכנס באוסקה, יפאן, מחרתיים, רמזו כמה מהם כי הקרטל ככל הנראה לא יעשה דבר כדי לבלום את עליית המחירים, שעלו מאז אמצע יוני ב-24% לכ-30 דולר לחבית (אתמול נסחרה חבית נפט מסוג טקסס מתוק בכ-1.2% ל-29.45). בקרטל חברות 11 מדינות, אך אחת מהן, עיראק, אינה מסוגלת להצביע בשל העיצומים שהטיל עליה האו"ם אחרי מלחמת המפרץ.



כמו שאר העולם, גם אופ"ק מתמודד עם האי ודאות בכלכלה הגלובלית ועם האפשרות לפעולה צבאית בעיראק. כשניצב הקרטל מול תמונה מעורפלת כזו בעבר, הוא בחר להמתין עד שתתבהר. מומחים בתעשיית הנפט צופים תגובה דומה השבוע.



יתר על כן, אומרים האנליסטים האלה, בדיוק כפי שהאפשרות של מלחמה בעיראק העלתה את מחירי הנפט, האי ודאות מגבילה ומסבכת את פעילותה של אופ"ק בכל הקשור לצעדים להורדת מחירים. סעודיה, החברה הגדולה ביותר בקרטל, שנעתרת לרוב לקריאות המערב למתן עלייה במחיר הנפט, חוששת מהאופן שבו תצטייר מחווה כזו למערב, במיוחד לארה"ב, בעולם המוסלמי, אומרים אנליסטים.



בעלי הברית הערבים של ארה"ב מיתנו בסוף השבוע החולף את התנגדותם למתקפה אמריקאית על עיראק, בין השאר בעקבות נאום הנשיא בוש באו"ם, שבו קרא לאכיפת הכללים המוסכמים על בגדד. שר החוץ של מצרים, אחמד מהר, אמר בשבוע שעבר כי ממשלתו תתמוך במתקפה אמריקאית בעיראק אם זו תאושר קודם לכן על ידי האו"ם. שר החוץ של סעודיה, הנסיף סעוד אל-פייסל, אמר בראיון ל-CNN שלשום כי אם יאשר האו"ם התקפה על עיראק, תרשה סעודיה שימוש בבסיסי חיל האוויר שלה. אך לעת עתה לא ברור אם הגמישות המדינית הזו תוביל גם להגדלת יצוא הנפט.



הרתיעה מלהגדיל את התפוקה נובעת בין השאר מהערכות בקרב רוב חברות אופ"ק כי בשוק הגלובלי יש די נפט. חברות אופ"ק מעריכות כי המחירים עלו בשל חששות ממלחמה והפרעות אפשריות באספקת נפט מהמפרץ הפרסי, ולא בשל עלייה משמעותית בביקוש.



"אופ"ק אומר, 'אמנם המחיר לחבית כעת הוא 30 דולר, אבל לפחות 2 דולרים מהמחיר הזה הם תוצאה של חששות ממלחמה, ואיננו מגדילים את התפוקה על סמך חששות'", אומר והן זנוין, מנכ"ל חברת הייעוץ פטרוליום פיינס בוואשינגטון. "אם כן, כיצד מגיבים לשוק שאינו פועל על פי ביקוש והיצע?"



אנליסטים חלוקים בדעותיהם מה על אופ"ק לעשות, לנוכח האי ודאות הפוליטית והכלכלית. מאז ינואר הפחית אופ"ק את התפוקה היומית ב-3.5 מיליון חביות - לכ-21.7 מיליון חביות. לרוב, מחירים גבוהים (המחיר הממוצע השנה לחבית נפט הוא 25 דולר) מעידים על כלכלה גלובלית בריאה. ואולם כמה אנליסטים אומרים כי הפעם המחירים אינם תוצאה של עלייה בביקוש, אלא של קיצוץ התפוקה בידי אופ"ק ובידי עיראק, שחדלה כמעט מיצוא, במסגרת "הסכם נפט תמורת מזון", בשל חילוקי דעות עם האו"ם על העיצומים. בה בעת, אומרים אנליסטים, מחירי הנפט הגבוהים מעכבים התאוששות כלכלית.



בתקופה זו של השנה נוטות חברות הנפט ובתי הזיקוק באירופה ובארה"ב לצבור עתודות של נפט גולמי לקראת החורף. ואולם העתודות האלה יורדות כעת מכיוון שרק בתי זיקוק מעטים מוכנים לרכוש נפט במחירים גבוהים אם יש סיכוי שהם יירדו בקרוב. "העתודות הוכלות ויורדות דווקא לקראת החורף", אומר לאונידס דרלס, הכלכלן הראשי של המרכז ללימודי אנרגיה גלובליים בלונדון.



אנליסטים כמו דרולס וורזי אומרים כי על אופ"ק להגדל את התפוקה כדי לבלום את עליית המחירים ולעודד צבירת מלאים עונתית. ואולם אנליסטים אחרים אומרים כי ייתכן שאופ"ק יצליח להוריד את המחירים גם אם ארה"ב תתקוף את עיראק, בכך שחברותיו ימשיכו לעשות מה שהן כבר עושות כיום - חורגות ממכסות התפוקה הרשמיות שלהן.



כהמחירים גובהים גובר הפיתוי בקרב חברות אופ"ק, שכלכלותיהן נסמכות כמעט באופן מוחלט על הכנסות מנפט, למכור יותר נפט מהמכסות שלהן. כעת מעריכים אנליסטים כי חברות אופ"ק חורגות מהמכסות היומיות שלהן בכ-2 מיליון חביות נפט. מדינות אופ"ק לרוב אינן צפרסמות את נתוני התפוקה בפועל שלהן, אך כולן מודות שלא לציטוט כי חריגה מהמכסות היא עניין שבשגרה. סחרני וחברות נפט בהחלט מודעים לחריגות האלה.



זנוין טוען כי החריגות האלה מקנות לאופ"ק את הגמישות להרגיע את השווקים, בעיקר בכך שהן מחפות על בלימת היצוא מעיראק. הוא ואחרים אומרים כי אם ימשיכו המחירים לעלות או שהיצוא מעיראק ייבלם לחלוטין בשל מלחמה, ייתכן שהקרטל יגדיל את היצוא, ללא הודעה רשמית, כדי למתן את עליות המחירים.



"באופ"ק יש די כושר הפקה עודף כדי להגדיל את היצוא במהירות", אמר גרי רוס, מנכ"ל חברת הייעוץ PIRA אנרג'י. "כבר כעת הן מנצלות אותו כדי להפיק יותר משמתירות המכסות הרשמיות. סביר שהן ימשיכו לעשות זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully