וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך יוכלו העולים מצרפת להרוויח בתשלומי המס

רבים מדברים על השפעת גל הגירה צפוי מצרפת על הכלכלה הישראלית, אך לעלייה יש גם משמעות כלכלית גם לגבי העולים עצמם. אלי אליס ומייקל גולדברג מסבירים מה זכויות המס של העולים

בעקבות האירועים הקשים בפריז ואולי בהשפעת ראש הממשלה בנימין נתניהו אשר קרא ליהודי צרפת לעלות לישראל, צפויה עליה גדולה של יהודי צרפת לישראל בתקופה הקרובה. עליה של יהודי צרפת לישראל כבר נמצאת במגמת גידול ובהתאם לנתונים של סוכנות היהודית והמשרד לעלייה וקליטה בשנה החולפת חל זינוק חד בעלייה מצרפת עם הגעתם של כ-6,000 עולים, לעומת כ-2,650 עולים אשתקד. זו הפעם הראשונה מאז קום המדינה שצרפת סיפקה את מספר העולים הגדול ביותר.

כבר החלו הניתוחים הכלכליים ברמת המאקרו, כיצד גל העלייה מצרפת ישפיע על מחירי הנדל"ן בישראל, שוק העבודה בישראל ועוד, אולם כיצד הדבר ישפיע ברמה האישית של כל עולה? מה שבטוח זה שמעבר לשיקולים הביטחוניים האישיים עליה לישראל יכולה לשפר את מצבם המיסויי והכלכלי של העולים לאור הטבות המס הרבות הניתנות לעולים חדשים בישראל, ופותחת חלון רחב לביצוע אופטימיזציה בכל הקשור לנכסים וההכנסות שלהם בצרפת, אשר ממוסים כיום בשיעורי מס וביטוח לאומי גבוהים של עד כ- 60% בתוספת מס על הון בשיעור של עד 1.5% על נכסים אשר שווים עולה על 1.3 מיליון יורו.

בשנת 2008, כחלק מאירועי שנות ה- 60 למדינת ישראל ובמטרה לעודד עליה של יהודים לישראל (וכן חזרתם של ישראלים שעזבו את ישראל) בוצעה רפורמה מרחיקת לכת, אשר הרחיבה את הקלות והטבות המס הניתנות לעולים חדשים. במסגרת הרפורמה נקבע כי עולים חדשים יהיו פטורים מתשלום מס בישראל על כלל הכנסותיהם ונכסיהם מחוץ לישראל במשך 10 שנים מיום העלייה לישראל ללא תלות במועד רכישת הנכס, (לפני העלייה/חזרה או אחריה) או באופי ההכנסה (פירותית או הונית). לדוגמה, צרפתי אשר בבעלותו חשבון בנק בשוויץ הנושא תשואה שנתית, פטור ממס בישראל במשך 10 שנים מיום עלייתו בניגוד לישראלי שאינו עולה חדש אשר בבעלותו חשבון בנק שכזה.

על רווח הון הנובע ממכירת נכס מחוץ לישראל לאחר 10 שנים מיום העליה/החזרה לישראל יינתן פטור יחסי.
העולים החדשים לא רק פטורים ממס על הכנסותיהם מחוץ לישראל אלא בהתאם לדין הקיים היום הם כלל לא נדרשים לדווח לרשות המסים על הכנסות אלה במשך תקופה של 10 שנים, מה שמקטין את החיכוך שלהם עם מס הכנסה.

הטבה נוספת הניתנת לעולים חדשים היא שחברות זרות המנוהלות על ידי עולה חדש לא תסווגנה כחברות ישראליות, כך שלמעשה עלייתו לישראל של בעל עסק בצרפת, לא תגרום למיסוי הכנסות העסק בישראל, בכפוף לכך שההכנסות אינן מופקות בישראל.

אחד השינויים המשמעותיים שנעשו במסגרת הרפורמה הוא מתן פטור לעולים חדשים גם על הכנסות אקטיביות שהפיק עולה חדש בחו"ל כגון: משכורת, שירותים ועוד. מס הכנסה נותן כיום פטור מלא ממס בישראל על הכנסה זו- לעיתים בהתאם לימי העבודה בפועל בחו"ל. לדוגמה, רופא עולה חדש מצרפת יכול להגיע להסדר עם בית החולים המעסיק אותו לפיו הוא ימשיך לעבוד בבית חולים שבועיים בכל חודש וליהנות מפטור ממס על עבודתו בכל הימים בהם עובד בצרפת. זאת ועוד, מס הכנסה מאפשר לעולה חדש תקופת הסתגלות של שנה כך שיוכל, על פי בחירתו, שלא להיחשב תושב ישראל לעניין מיסוי בשנה הראשונה לעלייתו לישראל. עד תום שנה זו יוכל העולה להחליט באם הוא מעוניין להמשיך ולהיחשב כתושב ישראל או לא.

חשוב לציין כי מס הכנסה הצרפתי אינו מוותר בקלות על תושביו ולמעשה (בדומה לישראל ומדינות נוספות כגון ארה"ב) מטיל "מס יציאה" (Exit Tax) שהינו תשלום מס רעיוני על הרווח הצבור במניות וזכויות בחברות צרפתיות או זרות במועד העלייה לישראל, וזאת בשונה ממעבר למדינה אירופאית אחרת. על כן, על העולים החדשים מצרפת לבחון את מעמדם ואת מצבם, כדי להיערך מראש ולתכנן את האפשרויות המיטביות ליהנות מהטבות המס שמס הכנסה העניק להם.

• אלי אליס, רו"ח שותף, מנהל מחלקת מיסוי בינ"ל, אשכול מיסים, BDO זיו האפט;
• מייקל גולדברג, רו"ח מנהל תחום ניוד עובדים, BDO זיו האפט

  • עוד באותו נושא:
  • צרפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully