וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אירופה תעשה הכול כדי שיוון תישאר בגוש האירו"

קובי ישעיהו

26.1.2015 / 9:42

גיא בית אור, כלכלן שווקים גלובאליים במחלקת המאקרו של פסגות: "אירופה יכולה להתמודד עם כל מצב שכן כל החוב היווני קטן באופן יחסי, אך החשש הוא שחדלות פירעון לא מסודרת של יוון תתחיל אפקט דומינו באירופה אשר יחתור תחת יסודותיה"

אלכסיס ציפראס מנהיג האופוזיציה עם תומכיו ביום הבחירות ביוון. AP
אלכסיס ציפראס/AP

מפלגת השמאל הראדיקלית סיריזה זכתה הלילה בבחירות ביוון ברוב גדול, אך לא מוחלט. לאחר ספירה של 99.8% מהקולות, סיריזה זכתה ב-36.3% מהקולות אשר הקנו לה 149 מושבים מתוך 300 בפרלמנט היווני.

מפלגת השלטון הנוכחית, ND, זכתה ב-27.8% מהקולות אשר הקנו לה 76 מושבים בלבד. מפלגת הימין הקיצונית, "השחר המוזהב" היא השלישית בגודלה כאשר זכתה ב-6.3% מהקולות.

גיא בית אור, כלכלן שווקים גלובאליים במחלקת המאקרו של פסגות, מעריך היום בסקירה שפרסם כי "אירופה תעשה הכול על מנת שיוון תישאר בגוש האירו, גם במחיר של תספורת נוספת על החוב". בפועל, הוא מציין, אירופה יכולה להתמודד עם כל מצב שכן כל החוב היווני קטן באופן יחסי, אך "החשש הוא שחדלות פירעון לא מסודרת של יוון תתחיל אפקט דומינו באירופה אשר יחתור תחת יסודותיה".

אירופה אמורה לדון בימים הקרובים בהארכת תכנית הסיוע ליוון, אך הם יכולים להאריך אותו, רק אם הממשלה היוונית תגיש בקשה רשמית לכך. לאור תוצאות הבחירות, סביר להניח כי יעברו חודשים עד אשר האירופאים והיוונים יגיעו להסכמות חדשות, אם בכלל.

המיקוד של המשקיעים בימים הקרובים יהיה על התבטאויותיו של ראש הממשלה הנכנס, ציפראס, לגבי המו"מ עם אירופה והאם פניו להסדר חדש או לחדלות פירעון לא מסודרת על החוב היווני. סביר להניח, אומר בית אור, כי בימים הקרובים נראה החרפה ברטוריקה של ציפראס כדי לשפר עמדות במו"מ עם אירופה ועל כן התנודתיות בשווקים תעלה בימים הקרובים.

חשוב לציין כי רוב החוב היווני, אשר עומד על 175 מיליארד אירו בקירוב, מוחזק ע"י ה-ECB וקרנות הסיוע, לכן גם במקרה של תספורת הסיכון אינו של מערכת הפיננסית אלא יותר סיכון פוליטי.

עוד מציינים בפסגות כי ניצחונה של מפלגת סיריזה, על השקפותיה הרדיקאליות, תשליך ככל הנראה על הסיכון הפוליטי באירופה כאשר גופים רדיקאליים במדינות נוספות ישאפו עידוד מהמצב החדש ביוון. עם זאת, הסיטואציה ביוון הינה שונה מהסיטואציות במדינות אחרות באירופה על רקע המאפיינים הכלכליים והתרבותיים שלה ולאור העובדה שהיא סבלה בשנים האחרונות ממדיניות הצנע יותר מכל מדינה אחרת באירופה. תכנית ההרחבה הכמותית באירופה שהושקעה רק ביום חמישי האחרון, צפויה למתן את ההשלכות השליליות על הסנטימנט כתוצאה מהבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully