וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל הקרן שחזה את קריסת הנפט: זה עוד לא נגמר

27.1.2015 / 16:15

שון דריסקול העריך בנובמבר שהנפט יצלול ל-50 דולר לחבית, בזמן שכולם עוד דיברו על הורדת תפוקה של אופ"ק. תוך 10 שבועות התחזית שלו התממשה. עכשיו הוא אומר: המחיר יירד מתחת ל-40 אבל לא להרבה זמן

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

שון דריסקול, מנהל קרן הנאמנות T. Rowe Price New Era בוול סטריט, טען בנובמבר האחרון שמחיר הנפט ( 45.25 +0.22% ) יצלול ל-50 דולר לחבית. הוא צדק. כעת הוא מעריך שזה עדיין לא הסוף ויש עוד לאן לרדת מכאן.

מחירו של הנפט מסוג WTI נסחר היום סביב 45 דולר לחבית וכאשר דריסקול ניפק את התחזית שלו, הנפט נסחר סביב 80 דולר לחבית. בימים ההם היו עוד ספקולציות כי אופ"ק יחתוך את התפוקה שלו כדי לעצור את הידרדרות הנפט (שירד ממחיר של יותר מ-100 דולר לחבית). זה, כידוע, לא קרה.

דריסקול אמר אז לאתר מרקטוואץ' שהנפט יגיע לתחתית של 50 דולר לחבית מתישהו בעשור הקרוב. בפועל, זה לקח 10 שבועות בערך. כעת הוא מודה שלא העריך נכון את המהירות שבה האירועים ישתלשלו.

"למען האמת, ציפינו גם אנחנו שסעודיה תחתוך את התפוקה", הוא אומר למרקטוואץ'. "ברגע שהסעודים לא הפחיתו את התפוקה, היה ברור לנו שמשהו לא בסדר".

לדבריו, המצב עבור מחיר הנפט השתנה כעת עוד יותר לרעה כיוון: "הביקושים נחלשו, לוב חזרה לשוק ותפוקת הנפט מעיראק די טובה".

דריסקול מעריך שמחיר הנפט ימשיך לרדת. לדבריו, מחיר של 40 דולר לחבית מסוג ברנט (שנסחרת היום סביב 47 דולר) הוא מעין "שובר שוויון" שבו בארות נפט פרטניות בתעשיית פצלי השמן כבר מאבדות את הכדאיות הכלכלית בהפקה. אך האם דריסקול חושב שמחיר הנפט יכול לרדת מתחת ל-40 דולר? "כן", הוא אומר.

הסיבה הפשוטה לכך היא ש"העולם מוצף בנפט" בגלל החלטה של סעודיה להציף אותו בנפט. לא ברורים המניעים שלה, אך זה המצב.

"הסעודים מפוצצים את היצע הנפט בשווקים הגלובלים", אמר לסוכנות בלומברג סטיבן שורק, נשיא Schork Group.

לא פלא שפירמות פיננסיות גדולות כמו גולדמן זאקס או מריל לינץ' סבורות כי התחתית יכולה להיות גם ב-31 דולר לחבית נפט.

תעשיית פצלי השמן בארה"ב כבר מתחילה לסבול מהמחיר הנמוך. מנתונים שפרסמה לאחרונה חברת Baker Hughes עולה כי מספר אסדות הקידוח הפעילות בארה"ב נפל ל-1,633 בשבוע שעבר - שפל שלא נראה מאז אוגוסט 2010. חברות בתעשייה כבר מקצצות בהשקעות ומפטרות עובדים.

אז כמה זמן ימשיך מחיר הנפט לרדת? דריסקול מוצא קווי דמיון למשבר של אמצע שנות ה-80 ומזכיר לכולם שאז לקח למחיר הנפט כמעט שני עשורים לחזור לרמתו שלפני המפולת - ולהישאר שם.

דריסקול מעריך שכאשר הנפט יגיע ל-30 דולר לחבית יהיה כדאי להשקיע בו ובסקטור האנרגיה. הוא מציין שכבר עכשיו הוא מחזיק בקרן הסל XLE ( 77.76 ) שחשופה לחברות אנרגיה הגדולות בוול סטריט ומחלקת דיבידנד מדי רבעון.

"אם מחיר הנפט ייפול מתחת ל-40 דולר לחבית, אני לא חושב שהוא יישאר שם הרבה זמן. אני חושב שמחיר הגיוני ונורמלי צריך להיות סביב 60-70 דולר לחבית".

ומה באשר ל-100 דולר לחבית, מחיר שלפי הנסיך הסעודי אל וואליד בן טלאל לא נראה "לנצח"? ובכן, דריסקול אומר ש"נצח זה הרבה מאוד זמן... ייקח הרבה מאוד זמן עד שהנפט יחזור ל-100 דולר לחבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully