וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשנה ליועמ"ש: לפעול נוכח איום קק"ל "לתקוע" את הנדל"ן

עדי בן ישראל

2.2.2015 / 11:48

"גלובס" חשף לפני כשבועיים שקק"ל מאיימת לבטל את האמנה ההיסטורית עם המדינה ולהכניס את שוק הנדל"ן לסחרור. המשנה ליועמ"ש: חייבים למנות שר מיוחד שיטפל בנושא בשל ניגוד העניינים של שר הבינוי אורי אריאל

משרדי קרן קיימת לישראל בירושלים, ינואר 2015. טלי מאייר
משרדי קרן קיימת לישראל בירושלים, ינואר 2015/טלי מאייר

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, פנתה על דעתו של היועמ"ש יהודה וינשטיין למזכיר הממשלה בעניין היפרדות קק"ל מהמדינה וקוראת למנות שר מיוחד שיטפל בנושא זה, נוכח ניגוד עניינים בו מצוי שר הבינוי אורי אריאל, שהינו בעל זיקה אישית לקק"ל בשל כספי תמיכות שהעבירה קק"ל לעמותה בהנהלת בתו.

לפני כשבועיים חשף "גלובס" כי קק"ל מאיימת לא לחדש את האמנה ההיסטורית עם מדינת ישראל, ולפיכך לא לנהל את מלאי הקרקעות שלה דרך רשות מקרקעי ישראל, מה שעלול ליצור "פקק" גדול בשוק הנדל"ן ולהעלות עוד יותר את מחירי הדירות. האמנה תפקע בעוד כחצי שנה. (לסיפור המלא)

זילבר הדגישה בפנייתה את הצורך במינוי שר ייעודי שירכז את הטיפול בסוגיה זו, נוכח מניעותו של שר הבינוי אריאל ושל מנכ"ל משרדו. כמו כן הובהר כי "נוכח השאלות המדיניות הרחבות שסוגיה זו מעלה, ועוד לפני בחינת ההשלכות היישומיות של המהלך על ידי מועצת מקרקעי ישראל, נדרשת קביעת מדיניות ממשלתית, תוך שקילת צעדיה האפשריים של הממשלה והתנהלותה מול קק"ל".

אריאל, יש לציין, כבר ביקש ממנכ"ל משרד הבינוי שלמה בן אליהו ומהדרגים המקצועיים ברמ"י לבחון את הצעדים שיש לנקוט לצורך יישום היפרדותה של קק"ל מניהול על-ידי רמ"י. בן אליהו הציע לדון בנושא זה במועצת מקרקעי ישראל, המופקדת על המדיניות הקרקעית של המדינה, ואשר בראשה עומד, לפי החוק, שר הבינוי. זו הסיבה לפנייתה של זילבר.

"נוכח דברים אלה, הבהירה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כי כבר נמצא בעבר ששר הבינוי מצוי בזיקה אישית לקק"ל, על רקע כספי תמיכות שהעבירה קק"ל לעמותה בהנהלת בתו", נכתב בהודעת משרד המשפטים. בחוות דעת מטעמה של זילבר נמסר כי "בעת הזו, על השר להימנע מטיפול בעניינים שיש להם השפעה משמעותית על קק"ל, וכך גם מנכ"ל משרדו. כיוון שכך, בהתאם לכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים, על הממשלה לקבוע את זהותו של שר אחר שיטפל בעניין".

מפנייתה של זילבר ניתן ללמוד על מורכבות המהלך של קק"ל: "מדובר בנושא המעורר שאלות מדיניות רחבות. הנושא כרוך בהיבטים ציבוריים ומשפטיים משמעותיים, ועשויות להיות לו השלכות על עבודתם של מספר משרדי ממשלה. לכן, עוד לפני שתיבחנה ההשלכות היישומיות של מהלך זה בידי המועצה ובהקשר המדיניות הקרקעית, נדרשת קביעת מדיניות ממשלתית בפרספקטיבה רחבה, תוך שקילת צעדיה האפשריים של הממשלה והתנהלותה מול קק"ל. נוכח מניעותו של שר הבינוי לפעול כיו"ר המועצה בעניין זה, נדרש להבהיר את הדבר גם למי שימלא את תפקיד יו"ר המועצה במקומו".

  • עוד באותו נושא:
  • קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully