וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חסרים 15 אלף מנהלי עבודה באתרי בנייה; מי יבנה דירות?"

אורי חודי

3.2.2015 / 8:06

אורן כהן: "אם אנשים שמשתחררים מצה"ל ידעו שהם יוכלו תוך חמש שנים לקבל משכורת של עשרת אלפים שקל ועם ותק של 10 שנים בתחום להגיע גם ל-25 אלף שקל הם בטוח יחשבו על זה"

אורן כהן. תמר מצפי, גלובס
אורן כהן/גלובס, תמר מצפי

ממשלת ישראל עושה מאמצים להגדלת ההיצע כחלק מהפתרון למצוקת הדיור ומחירי הדירות הגבוהים. במשרד האוצר הקימו צוות שמסיר חסמים, המשרד הבינוי משווקים קרקע ליחידות דיור ובמשרד הכלכלה מנסים לגרום לישראלים להגיע לעבודה בענף הבנייה. לצד שלל הבעיות הקיימות בתחום, מסתבר שבעיה בוערת היום באתרי הבנייה היא מצוקה קשה במנהלי עבודה.

אורן כהן, מנהל היחידה ללימודים חוץ אקדמיים באורט סינגאלובסקי, ואחראי על ההכשרה המקצועית של מנהלי בנייה לענף הבנייה בבית הספר, מספר על המחסור הקשה, על הקלות שניתנו בהכשרה כדי להגדיל את ההיצע וגם על רמת משכורות מפתיעה בתחום זה שהיתה עשויה לגרום להרבה חיילים משוחררים לעסוק בתחום אם היו מודעים לכך.

"נכון להיום יש מחסור קשה במנהלי עבודה", אומר כהן, "היום יש כ-15 אלף מנהלי עבודה וחסרים סביב 5,000 איש מוכשרים ובעלי רישיון. מדובר בעבודה חשובה מאוד בענף, המצריכה הכשרה וניסיון. מנהל עבודה אחראי על האתר, על נושאי הבטיחות, ניהול הספקים, תהליכי העבודה ועוד. בלי מנהלי עבודה, לא יוכלו לבנות כאן את כל עשרות אלפי הדירות הדרושות כדי להגדיל את ההיצע. כל הזמן אומרים שצריך לבנות 50 אלף דירות בשנה ובפועל בונים בין 30 ל-40 אלף דירות, זה בגלל מחסור בעובדים וגם במנהלי עבודה. המדינה צריכה להיכנס לתחום הזה ולטפל בו טיפול יסודי".

- איך מתמודדים היום עם המחסור הזה בשוק?

"יש חברות שלא מצליחות לגייס מנהלי עבודה בגלל המחסור - ומעסיקות פועלים ותיקים בעלי הרבה שנות ניסיון אבל בלי הסמכה ורישיון למנהלי עבודה. זה מה שקורה בפועל. בכל מקרה שהם צריכים לחתום על דברים באתר, והם לא יכולים כי אין להם את הרישיון, אז מהנדס של הפרויקט יחתום במקומו. גם במשרד הכלכלה מודעים לתופעה וזו הסיבה שהם החליטו לעשות שינוי בהכשרה".

- מהו השינוי?

"פעם מנהל עבודה היה יכול להתחיל קורס רק אחרי חמש שנים של עבודה באתר בנייה. בגלל המחסור והמצוקה שינו את התקינה, ומעתה אנשים יכולים להתחיל קורס של מנהלי עבודה כבר אחרי שנתיים של עבודה בשטח. אחרי שהם מסיימים את ההכשרה, שאורכת כשנה וחצי, הם יעבדו כשנה כעוזרים למנהלי עבודה - ורק אז יקבלו את התעודה ויוכלו ולהתחיל להיות מנהלי עבודה מוסמכים בעצמם".

כהן מספר שהשכר של מנהלי עבודה בענף הבנייה, הוא שכר גבוה יחסית למשק. "אנשים פשוט לא יודעים כמה מרוויחים בתור מנהל עבודה. מנהל עבודה מתחיל בשכר של 10-11 אלף שקל לחודש, במרבית המקרים עם רכב צמוד ותנאים טובים. עם השנים, עם ותק של חמש שנים ומעלהבתור מנהל עבודה למשל, אפשר גם להגיע למשכורות של 20 ואפילו 25 אלף שקל לחודש. זו לא עבודה קלה אבל שכרה בצידה. ובמקביל יש גם יתרון של ביטחון תעסוקתי כי יש מחסור בענף והרי לא יפסיקו לבנות כאן בקרוב. הבעיה היא שלא מכירים את הנתונים".

- איך אפשר להגדיל את הביקוש?

"לעבוד על הסברה ועל הגברת המודעות. זה לא תחום שנשמע סקסי, אבל צריך לפרסם את השכר, למשוך את האנשים. אם אנשים שמשתחררים מצה"ל ידעו שהם יוכלו תוך חמש שנים לקבל משכורת של עשרת אלפים שקל ועם ותק של 10 שנים בתחום להגיע גם ל-25 אלף שקל הם בטוח יחשבו על זה. אני חושב שצריך גם ללכת צעד אחד קדימה ואפילו להכניס את זה לתיכונים מקצועיים . היום יש הכשרה בחשמל, מכונות, אלקטרוניקה, רכב ועוד דברים, אבל בבניין אין דבר כזה. אם יתנו טעימה מהתחום, יגדלו דור שיכיר את התחום הזה. זה משהו שמשרד החינוך צריך לחשוב עליו. זה יכול לעשות שינוי ולשרת את כולנו בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully