וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר אבנר: לשמור על המתכונת הקיימת של התאגיד למקרה שהרפורמה תיכשל

שלומי שפר

18.9.2002 / 7:40

לדברי מיכאל רצון, לפי שעה הרפורמה בביטוח החובה לרכב נכשלה; "במקום ירידה בתעריפים, נרשמה בהם דווקא עלייה"



יו"ר תאגיד ביטוח הרכב אבנר, מיכאל רצון, אמר אתמול כי יש לשמור על המתכונת הקיימת של התאגיד, אף שבמסגרת הרפורמה בענף ביטוח החובה לרכב הוחלט לסגור אותו בתחילת 2003. לדברי רצון, הצורך בהמשך פעילות התאגיד נובע מכמה סיבות, כשהעיקרית שבהן היא הצורך להבטיח את המשך קיומה של אבנר במקרה שבו הרפורמה בביטוח החובה לרכב תיכשל.



רצון תקף אתמול את הפיקוח על הביטוח באוצר, וקבע כי לפי שעה הרפורמה נכשלה. לדבריו, במקום הירידה בתעריפי ביטוח החובה לרכב שהיתה צפויה עם תחילת הרפורמה, נרשמה בהם דווקא עלייה. כמו כן לדבריו, סגירת אבנר הביאה את מגן דוד אדום ובתי החולים להודיע כי יחלו לגבות כסף מפצועי תאונות דרכים המגיעים אליהם. רצון הוסיף כי החברה ששכר האוצר להקמת מאגר מידע שלפיו ייקבעו תעריפי הביטוח (ה-ISO), לא תוכל להתחיל לפעול במועד, וכי היא עולה כסף רב. לדבריו, לאבנר יש את כל המידע הדרוש, וניתן להשתמש בו.



אבנר הוא תאגיד ביטוח המורכב מכמה חברות ישראליות לביטוח. התאגיד הוקם באמצע שנות ה-70, אך התחיל להתפורר בתחילת שנות ה-90. באוצר אמרו בשעתו כי חברות הביטוח ניצלו את כספי אבנר לצורך הוצאות שונות שאינן מוצדקות. תעריפי ביטוח החובה בישראל נקבעו במשך השנים על ידי ועדת הכספים של הכנסת, בהתאם לרווחיות של אבנר. באמצע שנות ה-90 הנהיג האוצר רפורמה בענף ביטוח החובה לרכב, שעברה בחקיקה. לפי הרפורמה, בתחילת 2003 אבנר ייסגר. לאחר הסגירה ייפתח שוק ביטוח החובה לרכב לתחרות, וכל חברה תקבע לעצמה את התעריפים על בסיס אקטוארי (כלומר על בסיס חישובים סטטיסטיים). החברות יקבלו נתונים ממאגר מידע שיוקם.



מהאוצר נמסר בתגובה כי נתוני התעריפים שהציגו אתמול ראשי אבנר הם תעריפים כוללים שמהם יכולות חברות הביטוח לסטות ב-10% למעלה או למטה. עוד אמרו באוצר כי ב-2001-2000 היתה עלייה של כ-4.5% במספר כלי הרכב בישראל, בעוד שנתוני סך כל הפרמיה שנגבתה על ידי חברות הביטוח בתקופה זו מצביעים על עלייה של 1.6% בלבד, כלומר הפרמיה הממוצעת ירדה בכ-3%.



עוד נמסר מהאוצר כי מאגר המידע הוקם על פי החוק, וכי הוא תלוי במידע שיעבירו אליו חברות הביטוח. באוצר אומרים כי הקמת המאגר ועלויות התפעול שלו נקבעו בהליך של מכרז, וכי בית המשפט שלל בשתי ערכאות את הפעלתו על ידי אבנר. כמו כן נמסר כי "4.5 השנים הראשונות להפעלת המאגר עלו כמחצית משנת פעילות אחת של אבנר".



המאבק על סגירת אבנר בין ראשי אבנר לאוצר נמשך חודשים רבים, וכולל גם מחלוקת בעניין כיצד, האם ועל ידי מי יימכר תיק הביטוח של אבנר. בענף הביטוח יש הסבורים כי הרפורמה בביטוח החובה לרכב היתה מיותרת, וכי ניתן היה לתקן את הכשלים באבנר ובכך לפתור את הבעיות. באוצר סבורים עם זאת כי את הרפורמה ניתן לבדוק רק לאחר תקופה של כמה שנים. זאת ועוד, באוצר אומרים כי העמדה של ראשי אבנר נובעת מרצונם לשמור על תפקידיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully