וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונקורד תובעת את בנק הפועלים על הפרת הסכם אשראי

עודד חרמוני

18.9.2002 / 9:28



קרן ההון סיכון קונקורד 1 תובעת את בנק הפועלים ואת החברה הבת שלו להשקעות בתחום ההיי-טק, PVS, על אי-עמידה בהסכם העמדת קו אשראי של 5 מיליון דולר, בניגוד לסיכום בין הצדדים. מדובר בצעד חריג בקהילת ההון סיכון, המעדיפה בדרך כלל לפתור סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט. בתעשייה מעריכים שהצעד מעיד על מצבה הקשה של הקרן, שבספטמבר 2001 הפסיקה גיוס הון וזה כשנה אינה מבצעת השקעות חדשות.



קונקורד 1 הוקמה ב-97' בידי מתי קרפ, בת שבע אלרן ויאיר ספראי. עם הקמתה גייסה 75 מיליון דולר, שהושקעו ב-25 חברות. במארס 2000 השלימה את גיוס קרן ההמשך, קונקורד 2, בהיקף של 170 מיליון דולר. ואולם המבנה המשפטי המקובל של קרנות הון סיכון מגביל את יכולתה של חברת ניהול הקרן להשקיע בחברות שבהן השקיעה קרן קודמת, ולכן החליטה חברת הניהול של קונקורד 1 לגייס קרן משלימה בהיקף של 10-8 מיליון דולר, כדי להמשיך ולהשקיע בחברות הפורטפוליו הקיימות.



קונקורד 1 הציעה למשקיעים בה, בהם בנק לאומי, בנק דיסקונט ו-JP מורגן, להשתתף בגיוס המשלים, אך עוררה את כעסם כאשר בניגוד למקובל בתעשייה בשלב גיוס הקרנות המשלימות, דרשה מהם דמי ניהול ושיעור מהרווחים העתידיים (Carry). בתעשייה טענו כי דרישות אלה הן שהכשילו את גיוס ההון לקרן המשלימה.



במטרה למצוא מקור מימון אחר פנתה קונקורד לבנק הפועלים וביקשה מימון בנקאי להשקעותיה. הדיונים בין הצדדים נפתחו בנובמבר 2001, ובקשתה הראשונית של קונקורד, לקבל אשראי בסך 8 מיליון דולר, נדחתה על ידי ועדת ההשקעות של הבנק.



בהמשך התגבש הסכם ולפיו יקימו קונקורד ו-PVS יחד קרן משלימה משותפת שתקבל מהבנק אשראי בסך 5 מיליון דולר. בנוסף סוכם כי הסכומים שתנצל הקרן מתוך קו האשראי יישאו ריבית שתשולם בכל רבעון, וכי 17% מכל סכום שתמשוך הקרן לצורכי השקעות יוקצו לתשלום הריבית. כמו כן אמור היה הבנק לקבל 14% מרווחי הקרן המשלימה, וכן היה אמור לקבל כביטחון שעבוד של אחזקות קונקורד 1 בכמה מחברות הפורטפוליו שלה.



בתביעה שהגישה אתמול לבית המשפט המחוזי בתל אביב טוענת קונקורד כי ב-27 בפברואר 2002 נחתם בין הצדדים זיכרון דברים, ולפיו אמור היה הבנק להעמיד את קו האשראי לרשות הקרן המשותפת באוגוסט 2002 לכל המאוחר. קונקורד טוענת כי ביקשה לזרז את התהליך כדי שתוכל להשתתף בגיוסי הון של חברות הפורטפוליו שלה אופטיקל סולושנס ופלאש נטוורקס, אך PVS, לטענתה, התחמקה.



ב-24 ביולי, לטענת כתב התביעה, נודע לקונקורד שבנק הפועלים החליט להפסיק את פעילות PVS, ובעקבות כך, ב-27 באוגוסט הודיע לה כי פג תוקפו של זיכרון הדברים ולמעשה אין ביניהם הסכם.



בתביעה, שהוגשה בידי עוה"ד דודי זילברבוים ורון ברקמן ממשרד ברקמן, וקסלר, סהר, בלום ושות', טוענת קונקורד כי המו"מ בין הצדדים נמשך גם לאחר קבלת ההודעה, עד ל-5 בספטמבר. בתאריך זה דרש הבנק כי בתוך עשרה ימים תשיג קונקורד אשראי של 5 מיליון דולר מגוף נוסף, וכי כל בעלי המניות בחברות הפורטפוליו יסכימו לשעבוד. בעקבות דרישות אלה החליטה קונקורד לתבוע את בנק הפועלים ולבקש מבית המשפט לכפות עליו לקיים את ההסכם המקורי.



קונקורד טוענת כי בעבודתה מול חברות הפורטפוליו שלה פעלה על סמך סיכומיה עם בנק הפועלים, וכי היא עלולה להינזק אם הבנק לא יעמוד בהתחייבויותיו. לכן היא מבקשת מבית המשפט להצהיר שהבנק יהיה אחראי לנזקיהן של חברות הפורטפוליו ולהורות על אכיפת ההסכם.



מבנק הפועלים, שעדיין לא הגיש כתב הגנה, נמסר בתגובה כי "החברה לא עמדה בהתחייבויותיה לבנק ובכללן העמדת ביטחונות לצורך ביצוע העסקה, והבנק יגיב בבית המשפט לגבי יתר הנושאים".



בימים אלה בוחנת קונקורד הקמת קרן משלימה אחרת, אם בית המשפט לא יכפה על בנק הפועלים לעמוד בהסכם. בין השאר, היא שוקלת לפנות מחדש למשקיעים בקונקורד 1.



odedh@haaretz.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully