וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צורן: אצלנו לא מרגישים את הצרות של ESS

עידו אלון

18.9.2002 / 9:47



"אנחנו חווים חוזק לא ייאמן בשוק ה-DVD", הסבירה במארס יצרנית שבבי הדחיסה ל-DVD חברת ESS את הצמיחה המרשימה שרשמה בתחילת 2002. ואולם מאז נראה כי המצב בשוק, שבו פעילה גם צורן הישראלית, הורע מאוד. לאחר המסחר ביום חמישי פירסמה החברה האמריקאית אזהרת רווח חמורה, שגררה מטה את המגזר כולו ואת צורן עמה.



ESS חתכה את תחזיות הההכנסות והרווח שלה לרבעון השלישי ולשנה כולה. בחברה תלו את האשם בתחרות העזה שהביאה לירידה במחירים, הצפויה להגיע ל-15%-10% ברבעון הרביעי. ESS גם טענה כי הביקוש העולמי לשבבים למכשירי DVD מאט. המשקיעים מיהרו למכור את מניות ESS שבידיהם, והמניה נפלה בכ-40% מאז האזהרה. בעקבות אזהרת הרווח נפלה מניית צורן ב-15% בשני ימי המסחר האחרונים. האזהרה של ESS גרמה לעדכון המלצות לצורן.



האופטימי מבין בנקי ההשקעות היה סלומון סמית בארני, שהותיר את המלצתו, "תשואת יתר", על כנה. "מעמדה של צורן בשוק נותר יציב", אמרו בסלומון. זו הסיבה שבסלומון העניקו מחיר יעד של 20 דולר למניית צורן. מחיר זה גבוה בכ-80% ממחירה הנוכחי של צורן, 11 דולר, המהווה שפל של שנה.



בסלומון מעריכים כי את נתח השוק המשמעותי ביותר איבדה ESS ב-2002 למתחרותיה בשוק הסיני, בעיקר ליצרנית השבבים השנייה בגודלה בטייוואן, מדיהטק. סגן נשיא בכיר לפיתוח עסקי בצורן, איציק שנברג, אמר אתמול כי 90% ממכירותיה של ESS פונות לפלח השוק הנמוך בשוק הסיני, שם היא נפגעה קשות ממדיהטק. לעומתה, 47% ממכירות השבבים ל-DVD של צורן מיועדות לשוק היפאני. לדבריו, תחרות כמו זו שיצרה מדיהטק בסין, אינה ניכרת בשווקים האחרים שבהם פועלת צורן. "אצלנו לא מרגישים את הצרות שעליהן מדווחת ESS", אומר שנברג.



חוץ מהמתחרה מטייוואן מציינים בסלומון סמית בארני את צורן כמקור לכאב הראש של ESS. בבנק ההשקעות אומרים כי צורן הצליחה לגבור על ESS בחוזים מול חברות גדולות כאייפקס דיגיטל הפונה לשוק האמריקאי.



לנוכח זאת מעריכים בסלומון סמית בארני כי תנודות בנתחי השוק אחראים לחלק הארי בביצועיה הפושרים של ESS. בבנק גם אופטימיים באשר לצמיחת השוק כולו. המכירות בסוף יולי ותחילת אוגוסט אמנם האטו יחסית לתקופה המקבילה ב-2001, טענו בבנק ההשקעות, אבל הצמיחה השנתית במכירות בשוק היא עדיין 41%. בסלומון אומרים כי גם עונת החגים הממשמשת ובאה לא תהיה "יבשה" במונחי מכירות.



בסלומון מותירים את תחזיותיהם לרווח של 23 סנט למניה ברבעון השלישי ב-2002. עם זאת, בבנק ההשקעות מעט יותר ספקניים באשר להמשך 2002. לטענתם, לחצי המחירים שנוצרים בעקבות חדירתה האגרסיווית של מדיהטק בסין יגיעו בסופו של דבר לחברה הישראלית. דוגמה למחירים היורדים של המכשיר ניתן לראות במבצעי המכירות של רשתות האלקטרוניקה בישראל, שמורידות בעקביות את המחיר הסופי לצרכן. לפיכך מורידים בסלומון את תחזית הרווח מ-23 סנט למניה ל-20 סנט ברבעון הרביעי. התחזית ל-2003 קוזזה מ-1.02 דולר למניה ל-96 סנט.



שנברג אומר כי הירידה במחירים אינה תופעה חדשה. לדבריו, צורן נלחמת בכך על ידי הגדלת נתח שוק ומכירת מוצרים בעלי פונקציות נוספות, כך שניתן לגבות עליהם מחיר גבוה יותר. מעבר לכך, יש לצורן כרית ביטחון נרחבת של 200 מיליון דולר במזומן, המאפשרת לה לצלוח את התקופה הקשה בשוק.



שנברג גם התייחס לאחד ממנועי הצמיחה של צורן, ה-DVD המקליט. השוק העולמי למכשירים אלו נמצא עדיין בחיתוליו, ומוערך במכירות של כמיליון מכשירים ב-2002.



הנחרץ מבין בנקי ההשקעות באשר לעסקי צורן היה UBS ורבורג. UBS הוריד את המלצתו למניה מ"קנייה" ל"החזק" עקב מה שתיאר כ"חולשה בשוק ה-DVD". האנליסט יונתן הף הוריד גם את מחיר היעד למניה ל-11 דולר - נמוך יותר ממחירה הנוכחי. הף גם חתך את תחזיות הרווח למניה ברבעון השלישי מ-24 ל-20 סנט, וברבעון הרביעי מ-21 סנט ל-8 סנטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully