וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק המזון יעניק כוח לספקים הקטנים?

אסף לוי

5.2.2015 / 8:55

חוק המזון שאמור להיכנס לתוקפו במארס הקרוב, נועד לספק הזדמנות לעסקים קטנים, ולאפשר להם להתמודד מול התאגידים הגדולים. מה משמעות הדבר בפועל, והאם החוק באמת יצליח להעניק להם כוח לפעול בשוק?

סופרמרקט. ShutterStock, ShutterStock
סופרמרקט/ShutterStock, ShutterStock

"חוק המזון כבר כאן", אומר עו"ד אלדד כורש, מומחה להגבלים עסקיים ושותף מנהל במשרד עמית, פולק, מטלון ושות', "המטרה המקורית שלו הייתה לעודד עסקים קטנים ובינוניים ולאפשר להם תחרות מול ספקים גדולים, לאור מסקנות ועדת קדמי ששוק המזון ריכוזי מדי ויש בו מספר קטן מדי של שחקנים, והדרך היעילה ביותר להגדיל את מספר השחקנים הוא לחזק את הקטנים והבינוניים".

- איך זה נעשה?

"החוק עושה אבחנה בין ספק גדול לספק קטן, וכולל שורה של איסורים על ספקים גדולים, שאינם חלים על ספקים קטנים ובינוניים", מסביר כורש. "ספק קטן צריך לעבוד מול רשימת האיסורים הזו - כל איסור על הגדולים שלא חל עליו, ניתן לנצל ליתרון".

- מה בדיוק יכול לעשות ספק קטן לעשות במסגרת זו?

"אחד הדברים שספקים גדולים עשו בעבר הוא סדרנות - הם הגיעו לקמעונאי וסידרו עבורו את המוצרים על המדף, התריעו מפני חוסרים במחסן ודאגו שלא יהיה מצב שהמדף ריק מהמוצרים שלהם. כמובן שספקים קטנים לא יכולים לעשות את זה, וכמו כן היו תלונות שבמסגרת הסדרנות הספקים הגדולים מחביאים את המוצרים של הספקים הקטנים. חוק המזון אוסר על ספקים גדולים לעשות סדרנות, אבל לא על ספקים קטנים.

"לכן, מאוד כדאי לספקים קטנים להתארגן ביחד, במיוחד אם הם לא מתחרים - כדי לא לעבור על חוק ההגבלים העסקיים - ולהציע לרשתות השיווק שירותי סדרנות עבור מגוון של מוצרים. כך יוכלו ליצור יתרון תחרותי על הגדולים".

- איזה עוד שיטות כאלה מאפשר החוק?

"עוד דבר שחוק המזון אוסר על ספקים גדולים הוא להיות מעורבים בקביעת המחיר. למשל, אם יצרנית מוצרי חלב רוצה לעשות מבצע לרגל חג השבועות, זה דורש דיאלוג עם רשת השיווק על המחיר ובדיקה שהרשת עומדת בהסכמות ולא יוצרת הטעייה של הצרכנים באמצעות שינוי המחיר. החוק לא מאפשר זאת לספק גדול, ולכן כדאי לספקים הקטנים לבדוק את האפשרות של קידום מבצעים, אבל זה דורש זהירות".

- למה הכוונה בזהירות?

"אחת המגבלות של החוק היא שהרשות להגבלים עסקיים דרשה שחוק המזון לא יפגע בחוק ההגבלים העסקיים. זו תוספת שלמעשה מאוד מקשה על הספקים הקטנים - נותנים להם ביד אחת, אבל היד השנייה מאיימת: יש כל מיני מבצעים שאסורים על פי חוק ההגבלים העסקיים, וגם אם הספקים הקטנים רוצים להתארגן לסדרנות יש מגבלות במסגרת חוק ההגבלים העסקיים. הספקים חייבים לבדוק היטב האם הפעולות שלהם תקינות לא רק לפי חוק המזון, אלא גם לפי חוק ההגבלים העסקיים".

- למה המגבלה הזו גורמת?

"זו בעיה מרכזית בחוק המזון. יש מעט מאוד משרדים שמתמחים גם בחוק המזון וגם בחוק ההגבלים העסקיים, וזה למעשה מחייב ספקים קטנים ללכת למשרדי עורכי דין גדולים ויקרים, הוצאה שעד היום לא הייתה להם. זה עלול להקשות עליהם להפיק מהחוק את כל מה שאפשר היה. מוטב היה לו חוק המזון היה עוקף עבורם את חוק ההגבלים העסקיים".

- יש עוד משהו שספק קטן יכול לעשות כדי לסייע לעצמו מבלי להסתבך עם חוק ההגבלים?

" יש רובד שני לחוק. איסור הסדרנות הוא מכה קשה לרשתות השיווק, כיוון שהוא מחייב אותן לעשות זאת בעצמן, מייקר עלויות טיפול בחנות ועלול להוביל להעלאת מחירים. כדי להתמודד עם זה הממונה פרסם פטור לקמעונאים, שאומר שאם 50% ומעלה מהמוצרים שלך מגיעים מספקים קטנים, מותר לספק גדול לעשות עבורך סדרנות. ספקים קטנים צריכים לאתר את החנויות שבהן היחס בין גדולים לקטנים קרוב ממילא ל-50% ולהציע לבעליהם להגדיל מעט את הקניות מהם כדי להגיע ליחס המקנה פטור. זה יכול להיות יתרון משמעותי לכל הצדדים".

  • עוד באותו נושא:
  • חוק המזון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully