וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: כמה עלתה לארה"ב המלחמה בטרור?

פורבס

5.2.2015 / 12:08

לצד מחיר חיי האדם הנורא אשר שילמו ארה"ב והעולם לאורך השנים האחרונות במהלך מלחמתה בטרור, מונח גם תג מחיר נוסף: המחיר הכלכלי. כעת, דוח חדש אשר פורסם בארה"ב חושף את המספרים מאחורי המלחמה בטרור

חיילים אמריקנים מתפנים ממחנה בסטיון – אפגניסטן, 25 באוקטובר 2014. רויטרס
חיילים אמריקנים מתפנים ממחנה בסטיון – אפגניסטן, 25 באוקטובר 2014/רויטרס

המלחמה העולמית אשר מובילה ארה"ב בטרור גבתה כבר את חייהם של אלפי חיילים מרחבי העולם, ועוררה מחלוקות רבות במדינות שונות ובארה"ב עצמה. מאז הכריז נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש (הבן) על יציאת הכוחות האמריקאים למלחמה "בכל מקום אליו נידרש ברחבי העולם", רשמו בצבא ארה"ב עשרות אלפי תקיפות ופשיטות, 2 מלחמות, ואינספור מבצעים, גלויים ומסווגים, כנגד יעדי טרור ברחבי העולם כולו. ומבצעים, תקיפות ומלחמות אלו עולות לארה"ב גם כסף. הרבה מאוד כסף.

לאתר פורבס ישראל

כזכור, בוש הכריז על המלחמה העולמית בטרור בעקבות סדרת פיגועי הטרור הרצחניים בארה"ב ב-11 לספטמבר 2001. כבר באותה שנה הצליחה ארה"ב להרכיב קואליציה בין לאומית רחבה, אשר בשילוב כוחות ברית נאט"ו החלו לתקוף יעדים באפגניסטן אשר נחשבה, בזמנו, ל"מגרשו הביתי" של ארגון הטרור אל קאעידה ושל העומד בראשו אוסאמה בין לאדן. כוחות הקואליציה כבשו במהרה את המדינה, ומאז החל תהליך ארוך ועקוב מדם של אחיזה בשטח וניסיון "לטהר" את כיני הטרור השונים. רק בחודש דצמבר 2014 הסתיימה המלחמה באופן רשמי, כשכוחות הקואליציה החזירו את מרביתם המוחלטת של החיילים מהמדינה.

למלחמה באפגניסטן יש להוסיף, כמובן, גם את מלחמת עירק (או "מלחמת המפרץ השנייה"). בחודש מרץ 2003 הוביל בוש פלישה קרקעית נוספת, הפעם לעירק, כשהמטרה הייתה הפלת משטרו של השליט העריץ סדאם חוסיין אשר נחשד, בין היתר, באחזקת נשק בלתי קונבנציונלי ובסיוע מתמשך לארגוני הטרור. מאז ועד לסוף שנת 2011 נלחמו כוחות הקואליציה גם בזירה העירקית, כשכ-4,800 מחיילי הקואליציה נהרגו במהלך הלחימה.

למלחמות אלו, כאמור, חשוב להוסיף גם שורה של פשיטות ומבצעים מיוחדים במדינות נוספות. חלקן, דוגמת פעולת החיסול של אוסאמה בין לאדן בפקיסטן, כבר פורסמו ברבים וידועות לכל בעוד רבות אחרות נותרו מסווגות, ואנו כלל לא יודעים על המדינות בהן התבצעו. לאורך 14 השנים אשר חלפו מאז יצא בוש למלחמה בטרור העולמי ועד היום, ספגה ארה"ב אבדות קשות בנפש, כשאלפי חיילים אמריקאים נהרגו בקרבות ברחבי העולם, ורבים אחרים נפצעו או סובלים מפגיעות נפשיות שונות. לכל מלחמה, כידוע, יש מחיר נורא בצידה.

אך למחיר הנורא הזה מצטרף גם מחיר נוסף (וכמובן שנורא הרבה פחות), הוא המחיר הכלכלי אשר שילם המשק האמריקאי על המלחמה המתמשכת ברחבי העולם. כעת, דו"ח חדש של מרכז המחקר האמריקאי "Mercatus" אשר פורסם לאחרונה שופך לראשונה גם מעט אור על עלותם הכלכלית של המלחמות והמבצעים השונים, אשר עלו למשלם המיסים האמריקאי סכומי עתק.

על פי הדו"ח, מאז היציאה למלחמה ועד לסוף שנת 2014 שילמה ארה"ב סכום אדיר על סך של 1.6 טריליון דולר בכדי למממן את הוצאות המלחמות והמבצעים השונים. מרביתו המוחלטת של סכום זה, עפ"י הדו"ח, הועברה למשרד ההגנה האמריקאי (1.56 טריליון דולר), כשיתר הסכום חולק בין משרדים אחרים דוגמת מחלקת המדינה או משרד הבריאות.

על פי מחברי הדו"ח, שנת 2015 צפויה להיות השנה ה"זולה" ביותר מבחינת עלותה הכלכלית של המלחמה בטרור מאז יצאה ארה"ב למלחמה בשנת 2001. התקציב המיועד לשנה הקרובה עומד על 74 מיליארד דולר "בלבד" - והוא נמוך באופן משמעותי מהתקציב בשנה החולפת, אשר עמד על 95 מיליארד דולר. באופן כללי, ניתן לזהות מגמת ירידה מתמשכת בגובה התקציב מאז הגיע לשיאו בשנת 2008 (אז היו הכוחות האמריקאים שקועים עמוק בבוץ העירקי והאפגני במקביל), כשעמד על לא פחות מ-195 מיליארד דולר בשנה אחת בלבד. עד אותה שנה נרשמה מגמת גידול מתמשכת ומהירה בגובה התקציב, אשר עמד בשנת 2002 (השנה הראשונה למלחמה) על 36 מיליארד דולר בסך הכל.

מזל"ט מתוצרת איראן בתרגיל צבאי, 25 בדצמבר 2014. AP
העלויות מתקזזות בחלקן עם צמיחתה של "תעשיית המלחמה"/AP

סיכומן של השנים אשר חלפו מאז 2001 ועד היום מציג, כאמור, את סכום העתק על סך 1.6 טריליון דולר אשר הושקעו בלחימה בגזרות השונות ברחבי העולם. אחת ההשוואות המסקרנות היא למלחמה קודמת בה השתתפו כוחות צבא ארה"ב - מלחמת ווייטנאם הידועה, אשר על פי מחברי הדו"ח עלתה לממשל האמריקאי סכום כולל אשר שווה בערכו ל-686 מיליארד דולר בני ימנו. במהלך השנים האחרונות, כאמור, שילמה ארה"ב סכום גבוה בהרבה.

כמובן שעלויות אלו מתקזזות בחלקן, שכן "תעשיית המלחמה" האמריקאית (לרבות תעשיות הנשק, המיגון, הטכנולוגיה וכו') נחשבת לאחד מגורמי הצמיחה הגדולים בארה"ב, אך עדיין מדהים להיווכח אילו סכומים אדירים שולמו מקופת המדינה האמריקאית לאורך השנים האחרונות. וכמובן שחשוב לזכור כי גם סכומי עתק אלו הם המחיר הזניח אשר נאלצה החברה האמריקאית לשלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully