וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רויטרס: ר"מ יוון יבקש הסדר חוב - ויציג הטבות כלכליות ליוונים

8.2.2015 / 15:10

היום יתחילו 3 ימי דיונים בפרלמנט היווני ותיחשף התוכנית הכלכלית של הממשלה החדשה ביוון ■ השיא יגיע ביום רביעי - "18 מול 1" בפגישת שרי האוצר של גוש האירו בבריסל

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס במהלך טקס השבעתו בארמון הנשיאות באתונה, 26 בינואר 2015. רויטרס
ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס/רויטרס

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס יציג היום (א') בפני הפרלמנט היווני את התוכנית הכלכלית שלו, כשברקע מחלוקת חריפה בין יוון לגרמניה. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, ציפראס יקרא להסדר חוב עם הנושים האירופים של יוון ויבקש הלוואת גישור עד שיושג הסדר, כאשר במקביל הוא יפרוס את ההטבות הכלכליות שהוא מתכנן לבני עמו - כולל העלאת שכר המינימום וחשמל חינם לעניים.

לפי הפרסום ברויטרס, ציפראס צפוי לומר שיוון לא מוכנה לקבל יותר כספי סיוע ויקרא לשים סוף לתוכנית הצנע, שהיא תנאי לקבלת סיוע מאירופה. בחלק השני של נאומו, כאמור, הוא יפרט את ההטבות הכלכליות שבכוונתו לתת לעם היווני.

מנהיגי אירופה ומשקיעים מסביב לעולם יעקבו מקרוב אחר נאומו של ציפראס, כשעל הפרק תסתיים בסוף החודש תוכנית הסיוע ליוון וכדי לקבל עוד סיוע יוון צריכה להגיש בקשה ולהמשיך בתוכנית הצנע. סך החוב של יוון לנושים האירופים עומד על כ-240 מיליארד אירו.

בסוף השבוע הודיעה יוון שלא חסר לה כסף - בניגוד לפרסומים בימים האחרונים על כך שהמדינה תתרושש לחלוטין בעוד 3 שבועות אם לא תקבל סיוע חירום.

לאחר הפגישה הצוננת בשבוע שעבר בין שרי האוצר של יוון וגרמניה (שבסיומה הכריז שר האוצר הגרמני שהשרים הסכימו שלא להסכים ובתגובה אמר עמיתו היווני שהם אפילו לא הסכימו על כך), הודיעה בסוף השבוע יוון כי היא לא תסכים לקבל עוד סיוע בתנאים הישנים ודורשת לשים קץ לתוכנית הצנע ולחלק מהרפורמות שבוצעו ב-4 השנים האחרונות כתנאי לקבלת סיוע.

כעת, הפוקוס עובר לפרלמנט היווני, שם ייפתחו היום 3 ימי דיונים על התוכנית הכלכלית של ראש הממשלה ציפראס, שיציג כאמור את המתווה שלו להסדר חוב ו"תספורת" לנושים האירופים. ביום ד' תכונס פסגת חירום בבריסל בהשתתפות שרי האוצר של האיחוד האירופי, שיש מי שכבר הגדיר אותה "18 מול 1", כלומר שר האוצר היווני מול כל עמיתיו האירופים.

"נציג הצעה ברורה ביום רביעי", אמר שר האוצר היווני יאניס ורופאקיס. יוון צריכה לבצע החודש תשלומי ריבית ב-2 מיליארד אירו ואמורה להחזיר בחודש הבא לקרן המטבע הבינלאומית עוד 1.5 מיליארד אירו.

כאמור, בימים האחרונים הועלו חששות שמא יוון תגיע לחדלות פירעון בסוף החודש, אולם סגן שר האוצר דימיטריס מרדס מסר כי "במהלך המו"מ עם עמיתינו האירופים לא תהיה בעיית נזילות. אבל זה לא אומר שלאחר מכן לא תהיה בעיה".

כאשר נשאל סגן שר האוצר היווני אם יוון תסבול ממשבר אשראי במידה והשיחות ייגררו לחודש מאי, ענה שהוא לא מעריך שהמו"מ יימשך כל-כך הרבה זמן. "גם אם זה יקרה, נמצא כסף", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully