וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניית אי.די.בי פתוח מועמדת להיפלט ממדד ת"א 100

עמרי כהן

8.2.2015 / 18:09

זאת, בעקבות הנפקת הזכויות וצניחת המניה ■ בידי הציבור עלולות להישאר רק 17.1% ממניות החברה - נמוך מהרף הנדרש כדי להיסחר במדד המוביל ■ אלשטיין צפוי להחזיק 55%-63% מההון

אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה. צילום: תמר מצפי, גלובס
אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה/גלובס, צילום: תמר מצפי

הנפקת הזכויות של חברת אי.די.בי פתוח ומאבק השליטה שהתפתח סביבה בין אדוארדו אלשטיין למוטי בן משה, גררו מסחר ער במיוחד ביחידות הזכות שהונפקו לכלל בעלי המניות. כ-5.04 מיליון יחידות זכות החליפו ידיים ביום חמישי האחרון, במחיר שטיפס בתחילת המסחר עד ל-108 אגורות ליחידה, לפני שנפל לשפל של 18 אגורות ליחידה.

סך הזכויות החופשיות עמד באותו יום על 3.8 מיליון יחידות, כאשר מתוכן רכש אלשטיין בסופו של דבר 2.048 מיליון יחידות. הרכישות שביצע אלשטיין, בצירוף הזכויות שקיבל בהנפקה, ימומשו ביום שלישי במלואן ויתורגמו להזרמה של 392 מיליון שקל לקופת החברה. מדובר בסכום הנמוך ב-8 מיליון שקל מהסכום המקסימלי עליו התחייב אחד מצמד בעלי השליטה בקונצרן, ובסביבתו כבר החלו לבדוק את האפשרות להזרים לחברה סכום נוסף, במקרה שבו שאר הזכויות לא ימומשו.

בזכות החזקה של יותר ממחצית ממניות החברה לאחר השלמת ההנפקה, צפוי אלשטיין להשיג כעת רוב בדירקטוריון אי.די.בי עם נציגות של חמישה דירקטורים, בעוד ששותפו הנוכחי לשליטה בן משה אמור להישאר עם נציגות של דירקטור אחד בלבד (לעומת שלושה לכל אחד מהם כיום). מניית אי.די.בי פתוח נסחרה היום בירידה של כ-3% לשווי חברה של כ-360 מיליון שקל. מנגד, איגרות החוב של החברה עלו בשיעורים שבין 1.4% ל-3.6% והן נסחרות בתשואה לפדיון של עד 21%, על רקע השיפור ביכולת שירות החוב שלה.

מוטי בן משה, מצדו, לא רכש זכויות נוספות ביום חמישי, ועד יום שלישי הוא יידרש להכריע האם לממש את הזכויות שבידיו ולשמור על עיקר כוחו בחברה באמצעות הזרמה של 252 מיליון שקל, או להביא לפקיעתן ובכך להפוך לבעל החזקות מיעוט. דוברו אמר היום כי החלטה סופית בנושא טרם התקבלה, אולם לאור התנגדותו העקבית להנפקת הזכויות, הסבירות לכך נראית לפי שעה נמוכה.

נאמני הסדר החוב לא מימשו

גם עו"ד חגי אולמן ורו"ח אייל גבאי, נאמני הסדר החוב של אי.די.בי אחזקות (החברה האם לשעבר) לא מכרו ביום חמישי את 644 אלף יחידות הזכות שקיבלו במסגרת הנפקת הזכויות, והם אינם צפויים לממשן. כך, שבידי ציבור המשקיעים נותרו כ-1.75 מיליון יחידות זכות שמימושן המלא יזרים לאי.די.בי פתוח עוד כ-118 מיליון שקל.

שאלת השאלות כעת היא האם הציבור יבחר להזרים את הסכום הנוסף, או שמא יוותר על כך. במידה שהציבור יממש את מלוא הזכויות שבידיו, הרי שאלשטיין יחזיק ב-55.5% ממניות אי.די.בי, בן משה ב-14.6%, אולמן וגבאי ב-2.5% ואילו הציבור ב-27.4%. מאידך, אם הציבור לא יממש את הזכויות שנותרו בידיו, הרי שטבלת בעלי המניות תיראה כך: אלשטיין - 63.3%, בן משה - 16.7%, אולמן וגבאי - 2.9%, והציבור יחזיק ב-17.1%.

המשמעות במקרה הזה היא יציאה כמעט ודאית של מניית אי.די.בי פתוח ממדד ת"א 100 בעת עדכון המדדים באמצע חודש יוני, עקב שיעור החזקות ציבור נמוך מדרישות הסף של הבורסה (החזקה של 20% מההון). זאת, בנוסף לירידה בשווי השוק של החברה, שגם היא מעמידה כרגע את המניה בסיכוי גבוה להיפלט מהמדד. מאז החזרה להיסחר במאי הקודם נפלה מניית אי.די.בי פתוח ב-75%.

בתוך כך, נמסר כי מהלך הנפקת הזכויות של אי.די.בי פתוח, צפוי לגרום בעיות לחברה הבת, דיסקונט השקעות (דסק"ש).

דסק"ש דיווחה כי הסכמות אליהן הגיעה בעבר עם שני בנקים ישראלים שהעניקו לה הלוואות בהיקף של 521 מיליון שקל, מחייבות את צמד בעלי השליטה להחזיק כל אחד ביותר מ-26.65% ממניות אי.די.בי פתוח. כך, שבמידה שבן משה יבחר שלא לממש את הזכויות שבידיו (והחזקתו תדולל כאמור ללא יותר מ-16.7%), יהיו הבנקים זכאים להעמיד את ההלוואות לפירעון מיידי.

דסק"ש, שמנוהלת בידי סמנכ"ל הכספים והמנכ"ל הזמני מישל דהן, הודיעה בתגובה כי בכוונתה לפנות לבנקים ולבקש את הסכמתם לכך שאי החזקה של בעל שליטה ברף המינימלי הנ"ל לא תהווה עילה להעמדת ההלוואות לפירעון מיידי. אם הבנקים לא יסכימו לכך, תבקש מהם החברה להשהות את הבקשה לפירעון מיידי, כשבזמן הזה ינוהל עמם מו"מ על שינוי תנאי ההלוואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully