וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן מתעלם מהוראת הכנסת לתמרוץ תמ"א 38 בפריפריה

אורי חודי

10.2.2015 / 7:31

איום בעתירה לבג"ץ: שר הפנים לא עושה שימוש בסמכות שניתנה לו בחוק, ומתעלם מהפריפריה ומחוסר ההיתכנות הכלכלית לביצוע פרויקטים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ביישובים המרוחקים מהמרכז

שר הפנים גלעד ארדן מגיע להצביע בפריימריז של הליכוד, גני התערוכה. ראובן קסטרו
גלעד ארדן/ראובן קסטרו

האם משרד הפנים, ושרי הפנים שכיהנו בתפקיד בארבע השנים האחרונות, מתעלמים מהפריפריה ומחוסר ההיתכנות לביצוע פרויקטים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ביישובים המרוחקים מהמרכז? מכתב שנשלח בימים האחרונים לשר הפנים הנוכחי, גלעד ארדן, המאיים בפנייה בבג"צ על כך ששר הפנים לא עושה שימוש בסמכות שניתנה לו בחוק רומז שכן.

לפני כארבע שנים הסמיכה הכנסת את שר הפנים לקבוע רשימת ישובים שבהם תינתן הנחה של 50% באגרות הבניה לפרויקטים של תמ"א 38. מדובר בסעיף 266 ד' לחוק התכנון והבנייה תחת הכותרת "אגרה מופחתת לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה" הקובע כי: "שר הפנים רשאי, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, לקבוע יישובים או אזורים, לפי אמות מידה שיקבע, שבהם שיעור האגרה לעניין מתן היתר לפי סעיף 145, שחל לגביו פטור מהיטל השבחה לפי סעיף 19(ב)(10) לתוספת השלישית, יהיה מחצית שיעור האגרה שנקבע לפי סעיף 265(17)".

כאמור, למרות שהסעיף האמור אושר כבר לפני כארבע שנים אף שר פנים לא עשה בו שימוש. נציין כי הסמכה זו בחוק נועדה להביא ליצירת רשימה שתכיל ישובים המצויים בלבו של קו השבר הסורי-אפריקני, דוגמת טבריה ובית שאן, ותעודד יוזמות תמ"א 38 במקומות אלו, המועדים ביותר לרעידות אדמה, אך עם היתכנות כלכלית בעייתית.

לדברי עו"ד יוסי מילר, שותף מייסד במשרד מילר ושות' המתמחה בנדל"ן, ששלח את המכתב לשר הפנים בנוגע לאי הפעלת סמכותו בנידון, יזמי נדל"ן אותם הוא מייצג המעוניינים לקדם ולבצע מספר פרויקטים של תמ"א 38 בטבריה נמנעים עד כה מלעשות זאת לאור הכלכליות הנמוכה מאוד נכון לעכשיו של ביצוע פרויקטים אלה.

"מבחינה משפטית, למרות שחוק התכנון והבנייה קובע ששר הפנים "רשאי" לקבוע את רשימת הישובים הנ"ל שבסיכון גבוה שבהם המדינה תעודד את חיזוק המבנים מפני רעידות אדמה, למעשה מדובר מבחינת דיני המנהל הציבורי בחובה להגדיר ולפרסם את הרשימה, ולא ברשות", אומר עו"ד מילר, "זאת על אחת כמה וכמה כאשר חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה הוגדר זה מכבר כמטרה לאומית בעלת חשיבות גבוהה במיוחד, בתור עניין שעוסק במישרין בחיי אדם".

עוד מוסיף מילר כי מדובר במהלך שעשוי לחסוך בין עשרות אלפי שקלים עד מאות אלפי שקלים בעלות פרויקט. "זהו אבסורד שלא נעשה כל מה שניתן כדי לעודד פרוקטים לחיזוק בערי הפריפריה. מבקר המדינה הבין זאת והתריע על כך, הכנסת הבינה זאת והדגישה את חשיבות העניין, אבל שרי הפנים לא מגבשים רשימת ישובים שבהן יהיה עידוד כלכלי מצד המדינה לעניין זה. על שר הפנים להתעורר ולפעול במהירות בנושא, ובכך ישרת את האינטרס הציבורי".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה לפניית "גלובס": "שר הפנים תומך בשימוש בסעיף ובמתן 50% הנחה על אגרות הבנייה כדי לעודד תמ"א 38. בשבוע הבא ייתקיים אצל השר דיון כדי לגבש רשימה של רשויות שההנחה תחול בהן, כאשר הדגש יינתן לרשויות שבהן הכדאיות הכלכלית של תמ"א 38 נמוכה יותר". נציין כי במשרד הפנים לא נמסר מדוע לא נעשה שימוש בסעיף זה בארבע השנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully