וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיזוגים בזעיר אנפין

זאב הולצמן

13.9.2002 / 8:55

בעידן הנוכחי, כאשר המטרה העיקרית הינה הישרדות, לסטארט אפים אין דרך אחרת אלא לבצע מיזוגים, גם במחיר הכואב של צמצום כוח אדם



התופעה שאיפיינה את ההשקעות מ-1998 ועד 2000 היתה בעיקר שכל שניים שלושה יזמים התלבשו על נישה מסוימת או על תת פתרון של מערכות יותר גדולות והקימו חברות סטארט אפ. בתקופת הבום או הבועה הצליחו חברות נישתיות כאלה להימכר בסדרי גודל משמעותיים לאחר תקופה יחסית קצרה וכל המעורבים הרוויחו יפה מאוד.



עם התפוצצות הבועה, במארס 2001, התברר לפתע כי בכלכלה החדשה, בדומה לכלכלה הישנה, כדי להצליח יש לבנות חברות לטווח ארוך - חברות אשר הפתרונות והיתרונות שהן מביאות לשוק הינם כוללים יותר ולא רק תת מחלקות בחברה יותר גדולה.



המצב שנוצר קורא למיזוג של פעילויות בתחומים שונים בניסיון לייצר חברות יותר גדולות אשר סיכויי ההישרדות וההצלחה שלהן, אם יפעלו במשותף, יהיו הרבה יותר גדולים מאשר סיכויי כל אחת מהן עצמאית. בנוסף, משקיעי ההון סיכון, אשר היקף המקורות העומדים לרשותם להשקעות המשך ולתמיכה בחברות פורטפוליו מוגבל, חייבים, איפוא, להחליט באיזה חברות יתמכו. לכן, הולך וגדל הלחץ שלהם על החברות להתמזג.



אנו עדים בשנה האחרונה, ולדעתינו תופעה זו תמשיך ותבלוט השנה ובשנה הבאה, לפעילויות של מיזוגים בין חברות סטארט אפ שונות. בנוסף, חברות עם יתרות מזומנים גדולות יחסית נוטות לרכוש או להתמזג עם חברות אחרות כדי לחזק את מצבן ולנסות לבוא לשוק עם פתרונות יותר כוללים.



בעבר זכורים מספר מיזוגים כמו פלאואר ובריזקום אשר יצרו חברה אחת גדולה עם יתרות מזומנים של מעל 150 מיליון דולר - אלווריון . אין לנו ספק כי חברה זו תפרח ותשגשג, ברגע שהשוק ישתנה תוך שנה או שנתיים, ותהיה חברה מובילה בתחומה בעולם.







אחת הבעיות בביצוע מיזוגים אלה הינה אי ההכרה של המשקיעים השונים במציאות של היום וההתעקשות על עקרונות מסוימים כגון מרכיב האחוז האקוויטי בחברה הממוזגת של כל צד, אשר מונעים ביצוע מיזוגים בזמן ובסופו של דבר מביאים חלק מהחברות לסף סגירה הרבה יותר מהיר. אכן, תהליך קבלת ההחלטות של קרנות הון סיכון ושל המשקיעים בעת מיזוג חייב להיות מהיר, החלטי ובלי אגו מנופח.
מי שלא יבצע מהלכים מהירים היום - ימצא את עצמו מפסיד בגדול מחר או מוחק את השקעתו לחלוטין - עדיפה ציפור קטנה ביד מאשר שתי ציפורים על העץ. עדיפה פרוסה קטנה בצלחת מאשר עוגה שלמה שנשרפת בתנור.



מיזוגים של חברות סטארט אפ מלווים בסופו של דבר בצמצומים מסוימים וכואבים בכוח אדם וקביעת הצוות הניהולי בחברה השורדת. כל אלה הן החלטות כואבות אשר משפיעות על המשקיעים ועל המנהלים, אך בעולם הנוכחי, כאשר המטרה העיקרית הינה הישרדות וכאשר הסיכון המרכזי של החברות הינו הסיכון הפיננסי (כלומר האם יש לחברה מספיק מזומנים לפעול או מתי החברה תוכל לייצר מספיק מזומנים בצורה עצמאית לפעילותה), אין דרך אחרת אלא לבצע מיזוגים מהסוג הזה בתחומים השונים.



ככל שהדבר יהיה מוקדם כן ייטב לכולם.



לכן אנו מעריכים וחושבים כי תופעת המיזוגים הינה מבורכת ואנו מקווים כי תמשיך באותה עוצמה שהתחילה השנה.






טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully