וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעל עסק קטן? בדוק מה כותבים עליך

15.2.2015 / 13:15

כוחן העולה של חוות הדעת גולשים באינטרנט על עסקים הפך למקדם מכירות משמעותי בעסקים קטנים. יוש פורת מסביר כיצד להגדיל את המוניטין של העסק

תמיד סמכנו על מה שחברים שלנו אומרים. יש את ההוא שמבין במכוניות וחוסך לנו ביקור מיותר במוסך, השכנה הבלתי נסבלת – שיודעת מה נכון ללבוש היום, בן דוד שמבין בבורסה וההוא שיודע להתאים את הסמארטפון שהכי מתאים לנו. זוהי חבורה עליזה וידענית שגם התרחבה בשנים האחרונות למעגל הפייסבוק וקבוצות הווטסאפ שלנו. מאז ומעולם ההמלצות של החברים הללו ניצחו את הפרסום, ולא בכדי - החבר הממליץ הוא נטול פניות, פועל מתוך טובתנו וחשוף למידע שאותנו פשוט לא מעניין עד לרגע האמת. אבל הזמנים משתנים והמלצות מפה לאוזן עדיין קיימות – אבל אחרת.

סקר של bright local חברת שיווק דיגיטלי על ציר אנגליה-ארה"ב, שנערך בקרב 2,100 צרכנים בארה"ב ובקנדה בקיץ של 2014 מוכיח שישנו שינוי. הסקר שנערך זו השנה הרביעית, בודק את אופן החשיפה והשימוש של גולשים בחוות דעת אינטרנטיות על עסקים – בעיקר עסקים מקומיים: כמה הן חשובות עבור גולשים, מה פוטנציאל ההשפעה שלהן על דעתם של הגולשים ומכאן – מה פוטנציאל השפעתן על העסק. השנה נחשפה מלוא עצמתה של "מעטפת המוניטין" – השכבה האינטרנטית שעוטפת את העסק ומורכבת בעיקר ממה שאומרים עליו לקוחותיו. כלומר, חוות הדעת האינטרנטיות.

מעטפת המוניטין של העסק

הסקר מצביע על מגמות של התחזקות האפקט של חוות דעת בכל הממצאים – החל בעצם השימוש בחוות דעת. עליה מ 22% בשנת 2012 ל39% ב 2014 שהשיבו כי יקראו חוות דעת בכדי לקבוע אם עסק הוא טוב עבורם, לעומת ירידה דרסטית – מ 29% ל 12% - אצל אלה שהשיבו כי אינם קוראים חוות דעת כלל. דרך מידת ההשפעה של חוות הדעת על החלטת הקניה של הצרכן ב-2014 72% מושפעים מחוות דעת, לעומת 55% בלבד ב-2012 ועד לשאלה המעניינת אותנו במיוחד: האם אתה סומך על חוות דעת באינטרנט באותה מידה שאתה סומך על המלצה מחבר? ובכן, אם בעבר 33% מן הנסקרים אמרו כי אינם סומכים על חוות דעת אינטרנטיות הרי שב 2014 ירד המספר הזה ל 13% בלבד. לאן נדדו השאר? 87% מאמינים יותר לחוות דעת באינטרנט בתנאי שהן ממקור אמין, ולעיתים גם כתלות בתחום העסק.

כלומר, אם אתם כבעל עסק, מאלו האומרים ש"אני לא צריך שיכתבו עליי, הלקוחות שלי מביאים לי לקוחות" אתם פחות צודקים. גם אותם חברים של הלקוחות שלכם יחפשו מה כותבים עליכם באינטרנט ואם טרם ביררתם מה מצבכם (למשל באתר דפי זהב d.co.il או באתר ספציפי לתחום שלכם כמו rest.co.il בתחום המסעדות), הרי שכדאי להתחיל לבדוק. ייתכן שתגלו שם הפתעות. שיעורי הבית שלכם הם – להתחיל לעבוד בזה: לבקש מלקוחות מרוצים לכתוב עליכם חוות דעת, להגיב לחוות דעת שנכתבו עליכם על הטובות כמו על הרעות. להתחיל לבנות את 'שכבת המוניטין' של העסק שלכם בזריזות. כך תגדלו הכנסות בעסקים קטנים ולא תזדקקו למימון יקר.

יוש פורת, מרצה למנהל עסקים במרכז האקדמי כרמל חיפה, מנהל מקצועי של חוות דעת גולשים בזאפ גרופ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully