וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר ברוסיה: הזדמנות עיסקית בקווקז?

15.2.2015 / 15:42

האם המשבר ברוסיה וקריסת הרובל הרוסי יכולים להוות הזדמנות עיסקית? שחר זיו מסביר על השפעות המשבר על מדינות הקווקז - וההזדמנויות שהן מספקות

השפעת המתחים הגיאו-פוליטיים במדינות דרום הקווקז, וקריסת מטבע הרובל הרוסי מעמידות את הכלכלות של מדינות דרום הקווקז בפני אתגרים לא פשוטים אך גם יוצרת הזדמנויות השקעה טובות בין היתר בשל תמיכת המערב באזור והמעמד המיוחד שלהן בסמוך למדינות האיחוד הכלכלי של רוסיה.

הזעזועים עקב קריסת הרובל נרשמו בעיקר במטבע הלארי הגאורגי ובמטבע הדראמי הארמני. על פי סוכנות דירוג פיץ', היחלשות נוספת בשער החליפין עשויה להכביד על היציבות הפיננסית בשתי מדינות אלו. צניחת מחיר הנפט היא האויב העיקרי של אזרבייג'ן, בשל ירידות נוספות אשר עלולות להאט את הצמיחה ולגרום למצוקה פיננסית וכלכלית במדינה. עם זאת, קרן המטבע העולמית (IMF) צופה שכלכלת ארמניה תצמח ב-2.6% ב-2015, בעוד שכלכלת אזרבייג'ן וגיאורגיה תצמחנה בהתאמה ב -4% וב-5%.

ארמניה

בשנת 2013, הכריז הנשיא סרג' סרגסיאן (Serzh Sargasyan) על כך שארמניה תצטרף לאיחוד הכלכלי של המדינות הממוקמות בצפון רוסיה (EEU) בו חברות רוסיה, בלרוס וקזחסטן. האיחוד נכנס לתוקפו בתחילת ינואר 2015. ארמניה פעלה בניגוד לשכנתה גיאורגיה שחתמה על הסכם מקביל עם האיחוד האירופאי. אין ספק שבנסיבות שנוצרו הרציונאל בהצטרפות לאיחוד הכלכלי הנ"ל אינו גבוה, אך ארמניה לא יכולה להרשות לעצמה לפגוע ביחסיה עם רוסיה. קשרים אלו בהחלט יכולים להשפיע על המשך הצמיחה במדינה במידה והצרות הכלכליות של רוסיה יעמיקו.

העברות כספים מחו"ל נחשבות מזה זמן רב כמקור הכנסה מרכזי למשפחות ארמניות רבות וכן לממשלה עצמה. ההכנסות היציבות מאפשרות למדינה לממן את גירעונות הסחר וחשבון ההוצאות השוטף שלה. מטבע הדברים, רוסיה היא מקור הליבה של העברות אלו המהוות 86% מסך כל העברות הכספים אל תוך ארמניה, אשר הינם שווי ערך לכ-18% מהתמ"ג של ארמניה. לכן הדלדלות העברות כספים מרוסיה גורמת לארמניה לסבול. על פי נתוני הבנק המרכזי של ארמניה (CBA), העברות כספים שאינן מסחריות הסתכמו בכ -145.7 מיליוני דולרים בספטמבר, המהווים ירידה של כ- 7% משנה שעברה וכן ירידה של 9.8% לעומת אוגוסט. הירידה החודשית היא הרביעית ברציפות: העברות כספים רוסיות לארמניה נפלו ב -4.6% בשנה בחודש יוני 2014, בשיעור של 6.6% בחודש יולי ו -7.7% בחודש אוגוסט.

לקריסת הרובל הייתה השפעה דרמטית על ה-DRAM, שב-5 בדצמבר 2014 רשם את רמתו הנמוכה ביותר מול הדולר מאז שנת 2006. בירוואן, הבנק המרכזי הארמני ביקש להקטין את חשיבות נפילת ה-DRAM אל מול הדולר וייחס אותה ל"התפתחויות האחרונות בשווקים הפיננסיים המקומיים ובינלאומיים", והוסיף כי" שער החליפין הוא ב"אזור הייצוב", וכי "עתודות מספיקות בהחלט למניעת כל מיני תנודות מלאכותיות בשער חליפין ומבטיחות יציבות פיננסית".

באוגוסט 2014, CBA עדכנה אף היא את תחזית הצמיחה הכלכלית שלה כלפי מטה ל-3.6% מהתחזית הקודמת של 4.1%. כמו כן, מוסדות פיננסיים בינלאומיים גם הורידו את תחזית הצמיחה של התוצר המקומי הגולמי של ארמניה ב-2014.

במציאות בה נמצאת כיום ארמניה לה שני גבולות סגורים, עם טורקיה ואזרבייג'אן, המצב הגיאופוליטי הוא שברירי ביותר ורוסיה מהווה מבחינה ערובה חיונית לביטחון אזורי ולכלכלה יציבה.

אזרבייג'ן

הנשיא אילהם אלייב כבר מחוזר על ידי המערב בכדי להפוך את אזרבייג'ן לספקית אנרגיה חלופית לרוסיה. הנשיא אלייב הוכיח שהוא יכול ויודע להתמודד עם אתגרים הן בצד הכלכלי והן בצד חברתי ובמיוחד כעת כאשר מחיר הנפט יורד. מטבע הדברים, מחיר אנרגיה נמוך יותר יאט את הצמיחה באזרבייג'אן.

הצמיחה הואטה ב-2014. התכווצות התפוקה חקלאית ובשילוב עם הקטנת שאיבת הנפט הינן מהסיבות העיקריות להקטנת צמיחת התמ"ג בכ-2.5% בשנה בין ינואר לספטמבר 2014. הפעילות החקלאית החלשה ערערה את צמיחת התמ"ג שאינו נפט, שנסוג עד 6% בינואר-ספטמבר מ-10.4% בתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

אזרבייג'ן מנסה לגוון את כלכלתה, אך התוצאות עד כה לא מרשימות. קרן המטבע הבינלאומית צופה 4.0% בצמיחה כלכלית באזרבייג'אן בשנת 2014 וירידה בצמיחה ל-3.5% בשנת 2015. זהו המשך מגמת הירידה בצמיחה מ-5.8% בשנת 2013, בשל ירידה בתפוקת הנפט והאטה בצמיחה שמקורה אינה בנפט ב-7% בשנת 2014 ו-6% בשנת 2015. עם זאת, קרן המטבע הבינלאומית סבורה כי סיכונים לטווח קצר הנובעים ממחירי הנפט נמוכים מתקזזים באזרבייג'אן על ידי מאגרי מילואים.

הממשלה האזרבייג'אנית בטוחה כי הכלכלה יכולה להתמודד עם הירידה החדה במחירי הנפט. העתודות הבינלאומיות יישארו חזקות והממשלה מוכנה לשנות את התקציב אם מחיר הנפט ישתנה באופן משמעותי.

גאורגיה

גאורגיה חוותה צמיחה יציבה בשנת 2014. במקביל נרשם גידול בצמיחה בשיעור של 5.6% בין ינואר לאוקטובר 2014.

בניגוד למטבעות זרים אחרים בגוש הצפון אירופאי, מטבע הלארי הגאורגי שמר לאורך השנה יחסית על ערכו מול הדולר, אך בחודשים האחרונים נרשם איתות של דאגה בזמן שהלארי איבד מערכו ביחס לדולר. בבנק הלאומי של גאורגיה ואנליסטים מקומיים מבקשים להרגיע ומעריכים כי הירידה נבעה מתגובת יתר בשוק. מדיניות האינפלציה השנתית של הבנק המרכזי הגיאורגי NBG לא השתנה והוא צפוי להתערב רק בשער המטבע רק במקרי קיצון. הממשלה הגיאורגית מעריכה כי האינפלציה השנתית צפויה להגיע ל-4% עד סוף השנה הבאה.

עם זאת, אנליסטים מסכימים כי היסודות הכלכליים של הרפובליקה טובים. יש סביבה יציבה מקרו-כלכלית, מדיניות מוניטארית ופיסקאלית זהירה, ידידותית לסביבה עסקית, ומגזר בנקאי בריא. סוכנות הדירוג פיץ 'מזהירה כי תקופה ממושכת של תנודתיות בשער חליפין עשויה להכביד על אקלים ההשקעות ועסקים.

החשיפה הגדולה של גיאורגיה הייתה ונותרה העברות כספיות מרוסיה של אזרחים גיאורגים העובדים ברוסיה. חשיפה זו עדיין מהווה 51% מסך כל הכסף הזר שנכנס לקופת המדינה. עם זאת, נרשמות בתקופה האחרונה העברות כספים גם ממדינות אחרות, כמו יוון ואיטליה, שקוזזו במידה מסוימת את הירידה מרוסיה ואוקראינה שנפגעו בשל הסכסוך בין שתי המדינות.

הפעילות הבינלאומית של BDO זיו האפט באזור זה הושקה כבר ב 2008 עם הקמת BDO גיאורגיה והורחבה בשנים 2010 – 2012 כאשר הושלמה הפריסה באזור והוקמו סניפי BDO באזרבייג'אן ובארמניה בהם עובדים למעלה מ- 125 עובדים ושבכולן מהווה BDO זיו האפט שותף עיקרי. בנוסף לפעילות המקומית הענפה, הוקם מערך יעוץ ישראלי המתמחה באזור והתומך בעסקים בין ישראל למדינות האזור ונוצרה מערכת קשרים ענפה ומגוונת עם המשרדים הכלכליים והתאגידים העסקיים המובילים במדינות אלו.

השותפות העסקית עם BDO גיאורגיה, הוותיקה מבין השלוש, הולידה בשנים האחרונות קשר רציף והדוק עם קרן ההשקעות הממשלתית JSC Partnership Fund, המעודדת השקעות בהקמת מפעלי תעשייה במדינה. כיום כלכלת גיאורגיה מציעה מגוון הזדמנויות השקעה, ובמיוחד בתעשייה, תיירות, אנרגיה ופיננסים. המדינה, שהפכה בשנים האחרונות לידידותית ופתוחה למשקיעים, מציעה שיעורי מס נמוכים במיוחד, הסרת חסמים ביורוקרטים, תהליכי אישור מהירים וסיוע ממשלתי באיתור קרקעות, שותפים מקומיים ומקורות מימון ארוכי טווח.

זרוע פעילות מרכזית לא פחות ממוקמת באזרבייג'אן, המדינה הגדולה בחבל דרום-קווקז. אזרבייג'אן משופעת בשדות נפט וגז, מקימה בשנים האחרונות תעשייה מבוססת תוצרי נפט, לצד שימוש ברווחי נפט וגז להקמת תעשייה אחרת וחקלאות מתקדמת. קצב הצמיחה השנתי באזרביג'אן גבוה בשנים האחרונות. ההזדמנויות נובעות הן מהדגש שהממשלה שמה על פיתוח תשתיות לאומיות ורפורמות ממשלתיות והן מהניסיונות לפתח מגזרי פעילות שיהוו מנועי צמיחה מקבילים לתעשיית גז ולנפט.

• הכותב הינו שותף מנהל בפירמת רו"ח BDO זיו האפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully