וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מודאג: הישראלים מתנפלים על המשכנתא

עמית עמירה

16.2.2015 / 7:39

29% מלווי המשכנתאות שהשתמשו במערכת הייעוץ של חברת RAK נוטלים על עצמם תשלום חודשי הגבוה מ-40% מסך ההכנסות שלהם

הנגידה קרנית פלוג  בוועידת רוה"מ, אוקטובר 2013. דרור עינב
הנגידה קרנית פלוג בוועידת רוה"מ, אוקטובר 2013/דרור עינב

לאחרונה פרסם בנק ישראל אזהרה בנוגע למצבו של שוק הנדל"ן והמשכנתאות בישראל. בבנק חוששים שמא שינוי במצב הריבית במשק או במצבם של לווי המשכנתאות עלול להצית משבר כלכלי, שיערער את יציבות הבנקים. עליית ריבית המשכנתאות ו/או שהרעה בהכנסות הלווים תגרום לקושי ממשי בתשלומי המשכנתא. מכאן, הדרך למשבר בנקאי או אף להצפת השוק בדירות למכירה, לירידת מחירים ולקריסת קבלנים, קצרה מאוד. הנתונים שלנו במערכת לא רק שתומכים בחששות הללו, אלא אף מראים תמונת מצב עגומה יותר. 29% מלווי המשכנתאות שהשתמשו במערכת הייעוץ של חברת RAK נוטלים על עצמם תשלום חודשי הגבוה מ-40% מסך ההכנסות שלהם.

הנתון הזה מפחיד במיוחד כשמבינים ששיעור ההחזר מההכנסה נעשה בסביבת ריבית אפסית. ברור לכולם שהתשלום החודשי על המשכנתא - שתופס מעל 40% מההכנסה של אותם לווים - יעלה ויתפוס נתח גבוה יותר מההכנסה הפנויה. השאלה היא מה יעשו אותם לווים שזה יקרה. ההכנסה הפנויה שלהם תצטמצם, וגם אם הם יעמדו בתשלומי המשכנתא, הם יאלצו לוותר על דברים אחרים. ויתור על צריכה של דברים אחרים הוא חשש נוסף שמטריד את בנק ישראל, שכן המשק בישראל לא מראה סימני צמיחה. העלאת הריבית והקטנת ההכנסה הפנויה של התושבים, יפגעו משמעותית בצמיחה במשק.

מדד המשכנתא. גלובס, עיבוד תמונה
מדד המשכנתא/עיבוד תמונה, גלובס

אבל בנק ישראל ממשיך להצביע על הבעיות, אולם מסרב להצביע על הפתרונות. הוא ממשיך לשמור על יציבות הבנקים, ומסרב לשמור על היציבות שלנו. האזרחים שנאנקים תחת נטל המשכנתא וממשיכים להקריב את מירב הכנסותיהם ומיטב שנותיהם למען יציבות הבנקים והכלכלה. אם ההכנסה הפנויה לא מספיקה לאזרחים כדי לייצר צמיחה במשק, אם מחירי הדיור לא ירדו, אם יוקר המחיה לא ישתנה, ואם בנק ישראל ממליץ להעלות מסים, איך לא עולה בדעתו הדבר הבסיסי ביותר: האזרחים בישראל מוכרחים להרוויח יותר.

הכותב מנהל תחום המשכנתאות בחברת RAK

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully