וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצות לשר האוצר הבא

הטל מס על משכירי דירות, חזק את השקל, קדם את המגזר הערבי. פרופ' אביה ספיבק ממליץ לשר האוצר הבא על כמה צעדים שיעזרו לו לסיים את הקדנציה בהצלחה

1. אל תשמע לפסימיסטים שמקיפים אותך: אפשר להצליח בתפקיד שר האוצר. חלק תלוי בך, וחלק תלוי במזלך – בעיקר אם תהיה בתקופה שבה המשק מתאושש (כך קרה, למשל, למי שהיה שר אוצר ב-2003-2006).

2. הזדמנות אחת היא שער החליפין מול הדולר, שנושק כיום ל-4 שקלים. עשה מה שביכולתך כדי לתמוך בשקל החלש. מומחי משרדך ואנשי בנק ישראל יוכלו להאיר את עיניך בנושא, שיש בו הרבה מרכיבים טכניים – הרכב החוב הממשלתי, עסקות החלף, מיסוי השקעות זרות קצרות טווח, קרן העושר לדורות הבאים וכו'.

3. מן הצד השני, עזור לחברות במשק הישראלי לבצע את קפיצת המדרגה כדי להעלות את הפריון לעובד לרמה האירופית הגבוהה. התוצר לעובד במרבית הענפים – מפגר אחרי אירופה. כתוצאה מכך, התוצר לנפש בישראל עומד על כ-70% מזה של האירופים, והפער אינו נסגר. עזרה זו יכולה להיעשות באמצעות אותם הכלים הממשלתיים שהפרו את ההיי-טק – מענקי מדען ראשי, קרנות אשראי להשקעה, עידוד לשדרוג הטכנולוגיה.

4. הגדלת הפריון תעזור להגדלת השכר לעובד - וכך להקטנת העוני בין העובדים, להקטנת אי השוויון במשק ולהגדלת התוצר - שהוא גם בסיס המס שלך כשר אוצר. כל מיליארד שקל נוסף לתוצר מביא לך יותר מ-300 מיליון שקלים במסים עקיפים וישירים. מכאן שעלייה של 1% בתוצר, שהיא כ-10 מיליארד שקלים, תספק לך 3 מיליארד שקלים לטיפול במערכות הבריאות, החינוך והרווחה.

5. הזדמנות נוספת היא הקידום הכלכלי של הסקטור הערבי. אזרחי ישראל הערבים עשו קפיצת מדרגה במספר הלומדים בחינוך הגבוה, וחלקם הגדול אינו מועסק בצורה האופטימלית. נשים ערביות אינן מוצאות תעסוקה קרוב לבית, והתחבורה אינה מתאימה עדיין. אין אזורי תעשייה כמו ביישובים יהודיים. עסקים ערביים אינם יכולים לקבל אשראי כמו העסקים היהודיים. התשתיות ביישובים הערביים מפגרות. ניתן לרתום את האנרגיה היזמית העצומה שנמצאת בחברה הערבית כדי להגדיל את התוצר. הגדלת התוצר יכולה לשלם עבור ההוצאה ההתחלתית בתחום זה.

6. בנושא ההכנסות בתקציב: יש כמה פטורים תמוהים ממסים שאתה יכול לבטל בלי שום בעיה. למשל, הפטור ממס על שכר דירה. צריך להפעיל אותו רק כלפי משקיעים (כלומר, רק למי שיש לו יותר מדירה אחת). זהו פטור תמוה, כי הוא מתמרץ את הביקוש לדיור – לדירות להשקעה - כי שאר מסלולי ההשקעה חייבים במס על רווחים מהון. לעומת זאת, אל תיגע בפטור על קרנות השתלמות. מסלול חיסכון זה מצליח להוציא הרבה משפחות מהמינוס פעם בשש שנים. חוסנה הפיננסי של המדינה, שהוכח במשבר 2008, מסתמך על החיסכון הפרטי המשמעותי.

7. אין לך ברירה, תהיה חייב להעלות מסים. מערכת הבריאות נאנקת מחוסר כסף – ועדת גרמן פירסמה המלצות חשובות, אבל הן עולות כסף. מערכת החינוך - כולל לגיל הרך - זועקת למשאבים נוספים. ההישגים שלה נמוכים, והפערים בתוכה בלתי נסבלים. מערכת הרווחה בקריסה מתמדת.

8. יש הרבה פעולות שצריך לעשות בצד העלאת המסים כדי שהצדק ייראה. לגבות יותר מסים – דרך תוכנית רצינית להעמקת הגבייה גם מעצמאיים (הגיעה השעה ליצור נורמות חדשות שלפיהן שיפוצניק, שרברב או חשמלאי יהיו חייבים לתת חשבוניות מס); לגבות כסף ממשאבי טבע; לנקוט פעולות ממשיות נגד הברחת כסף לחו"ל והימנעות מתשלומי מס. חשוב לייבש את מקורות השחיתות, שחלקן נגזרות מהפעולות של משרדך שלך – הכספים הייחודיים בהעברות שמתבצעות בוועדת הכספים.

לסיכום: עבודה רבה לפניך. יהיו הרבה שיתנו לך עצות. הקשב לכולם, ותעשה מה שאתה מבין. יש לך הרבה מאוד סמכויות – אתה תגלה אותן כשתיכנס לתפקיד – ולכן יכולת רבה לעשות דברים. ועצה אחרונה: אם תהיה לך הזדמנות לתמוך בשלום, עשה את זה. זה טוב מאוד-מא-ד לכלכלת ישראל.

הכותב שימש בעבר משנה לנגיד בנק ישראל ודיקן הפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן גוריון, והוא עמית מחקר בכיר במכון ון ליר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully