וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבלה: מה עשו קופות הגמל שלכם בשנה החולפת?

רון שטיין

19.2.2015 / 8:55

ההפקדות והצבירה נטו ב-2014 רומזות על עתיד מאזן הכוחות בשוק הפנסיוני: קבוצות הביטוח דומיננטיות ואלטשולר שחם בולט לחיוב

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

כבר כמה שנים שבתי ההשקעות, שנסמכים היסטורית על קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, מתחרים לא רק ביניהם, אלא גם מול חברות הביטוח, שנוסף על הגמל וההשתלמות - נסמכות גם על פעילויות פנסיה וביטוחי חיים. בניגוד לעבר, אז היה לכל ענף מגרש משלו, בשנים האחרונות מדובר בתחרות הכול בכול, שהדומיננטיות בה הן חברות הביטוח הגדולות. זו גם התמונה המתקבלת בסופה של 2014.

מיהם הגופים הצומחים ביותר בשוקי הגמל והפנסיה, שבמקרים רבים אף מנוהלים תחת אותה חברת ניהול? באופן יחסי להיקף הנכסים שלהם מדובר בבית ההשקעות אלטשולר שחם, בחברת הביטוח הפניקס ובבית ההשקעות ילין לפידות. בתחתית נמצאים בתי ההשקעות פסגות, אנליסט והמן אלדובי, שהציגו ב-2014 צמיחה שלילית.

בערכים מוחלטים כבר מדובר בתמונה שונה, וחלק מהשחקנים משנים מיקום בצורה בולטת. החברה הצומחת ביותר היא מנורה מבטחים, הודות לפעילות הפנסיה הגדולה שלה, ואחריה אלטשולר שחם והראל. בתחתית אין הרבה שינויים. החברות שנכסיהן הצטמקו ביותר מבחינת היקף הנכסים השקלי כללו את בתי ההשקעות אקסלנס, הלמן אלדובי ופסגות (שם מתאפיינות הקופות בגילאים מבוגרים ובמשיכות "ענייניות", שלא במסגרת התחרות אלא מטעמי הלקוחות).

כך עולה מבדיקת "גלובס" לנתוני הצבירה נטו וההפקדות בשוקי הגמל לתגמולים, בקרנות ההשתלמות ובקרנות הפנסיה החדשות - המקיפות והכלליות. ככלל, להוציא כמה כוכבי גמל, הנהנים מהעברות "קניבליות" ממתחרים, ישנה הטיה לטובת גופי הפנסיה הגדולים, משום ששוק זה מתאפיין בצמיחה אדירה - לא רק לעומת שוק הגמל, שכספים חדשים מועטים זורמים אליו, ושעיקר הצבירה בו באה בשל העברות.

לבתי ההשקעות פעילות פנסיה צעירה ובוסרית, שעדיין לא מהווה פקטור משמעותי בשוק במונחים אבסולוטיים, כך שעיקר הנתונים שלהם נסמכים על הגמל. כמו כן, לבתי ההשקעות ילין לפידות, אי.בי.אי, אינפיניטי, אקסלנס ואנליסט, כלל אין פעילות פנסיה חדשה, כך שכל הנתונים לגביהם נוגעים לשוק הגמל.

המומנטום של 2014

התמונה מתחדדת אם נוסיף את נתוני ביטוחי החיים, שאותם לא הכללנו, משום שהם מרוכזים לחלוטין בידי שש קבוצות הביטוח: מגדל, כלל ביטוח, הפניקס, הראל, מנורה מבטחים ואיילון - מבלי שתהיה שם תחרות על כספים צבורים. אלה מוטלים שם כאבן שאין לה הופכין מבחינת יכולת התחרות עליהם (לפחות כל עוד האוצר לא מאפשר ניוד פוליסות עם הבטחת מקדם).

כך או אך, גם אם מוציאים מהמשוואה את ביטוחי המנהלים, עדיין רואים שחמש קבוצות הביטוח חולשות על שוקי הגמל והפנסיה בהפקדות ובצבירה נטו במונחי נתח שוק (75% ו-73%, בהתאמה) - ואין כמו הפקדות ונתחי שוק בצבירה כדי לחזות את כיוון הצמיחה לעתיד (כמובן במגמה ארוכת-טווח, ולא במומנטום לשנה זו או אחרת). הדבר נכון במיוחד כשנתח השוק מסך הנכסים המנוהלים בגמל, בהשתלמות ובפנסיה חדשה של חמש קבוצות הביטוח הגדולות (עם אקסלנס) עומד על 64%.

בדירוג לפי שיעור הפקדות ביחס לסך הנכסים המנוהלים הממוצע ב-2014, הפניקס ראשונה בענף החיסכון לטווח ארוך, ואחריה מגדל והראל. בתחתית נמצאים אינפיניטי, הלמן אלדובי ופסגות.

כמו כן, בדירוג לפי נתח שוק בהפקדות ב-2014 מובילה מנורה מבטחים עם 26%, ואחריה מגדל , הראל וכלל ביטוח (עם 17%, 15% ו-14%, בהתאמה), ואחריהן הפניקס יחד עם אקסלנס. ללא שילוב אקסלנס לחברה האם הפניקס, שייך המקום החמישי דווקא לבית ההשקעות מיטב דש, עם נתח של כ-6.3%, ואחריו, עם 5.6%, בית ההשקעות אלטשולר שחם, שנמצא מעל חברת הביטוח הפניקס, בית ההשקעות פסגות, בית ההשקעות ילין לפידות ובית ההשקעות אקלסנס שבמקום העשירי.

קופות גמל ב-2014. גלובס
קופות גמל ב-2014/גלובס

בדירוג לפי נתח שוק בצבירה נטו ב-2014 מובילה מנורה מבטחים, שחולשת על שוק הפנסיה החדשה, עם 26%, ואחריה, עם נתח של כ-22%, בית ההשקעות אלטשולר שחם, שלמרות חיסרון בתחום הפנסיה, מככב בתחום הגמל, ואוחז בו במקום השני.

במקום השלישי נמצאת קבוצת הביטוח הראל, שחזקה בכל התחומים - פנסיה, גמל והשתלמות - ואחריה, בסדר יורד, מגדל, כלל ביטוח, הפניקס ילין לפידות ומיטב דש. פסגות בולט בתחתית הדירוג לפי נתח שוק בצבירה נטו ב-2014.

21 מיליארד ש' מול מינוס 712 מיליון ש'

בשוק הפנסיה החדשה נרשמה ב-2014 צבירה נטו מצרפית של כ-21.2 מיליארד שקל, שהם כ-12% מסך הנכסים המנוהלים הממוצע ל-2014, וההפקדות הסתכמו בכ-25 מיליארד שקל, שהם כ-14% מסך הנכסים המנוהלים הממוצע ל-2014. באותה תקופה, בשוק קרנות ההשתלמות היה מדובר בצבירה נטו של כ-8.3 מיליארד שקל ב-2014 בגופים שבחנו, ובשוק הגמל לתגמולים כבר דובר על נתונים שונים מהותית, שמעידים על המשך הקיטון בנכסי הבסיס: הצבירה נטו הסתכמה בסך שלילי של מינוס 712 מיליון שקל.

אגב, בבחינת הצבירה נטו בשוק קופות הגמל לתגמולים עולה ש-2014 הייתה השנה של אלטשולר שחם, שרשם צבירה נטו של 2.2 מיליארד שקל, והרחק מאחוריו ילין לפידות עם צבירה נטו של כ-466 מיליון שקל. מנגד, בצד השני של הסקאלה בלטו קופות הגמל לתגמולים של כלל ביטוח ושל פסגות, שרשמו צבירה נטו שלילית של 1.2 מיליארד שקל ושל כ-1.3 מיליארד שקל, בהתאמה.

אז מה ניתן ללמוד מכל זה, בסופה של 2014? ענף הפנסיה הוא הענף הצומח, ענף הגמל לתגמולים הוא שוק של העברות ואילו שוק קרנות ההשתלמות דומה בהרבה לשוק הפנסיה. ברמת הענף רואים עוד שגופי הפנסיה צומחים בהרבה, כשחמש קבוצות הביטוח הגדולות למעשה ממשיכות לבסס את מעמדן כגורמים הדומיננטיים בשוק. עם זאת, ישנו בית השקעות אחד הבולט מעל ליתר: אלטשולר שחם, שממשיך ליהנות מכניסה נאה של כסף.

  • עוד באותו נושא:
  • קופות גמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully