וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל והכלכלן הראשי באוצר: הצמיחה הגבוהה - זמנית

עמירם ברקת

22.2.2015 / 13:42

הסיבה: צמיחה של 7.2% ברבעון הרביעי של שנת 2014 נובעת רק מההתאוששות במשק אחרי "צוק איתן"

הנגידה קרנית פלוג  בוועידת רוה"מ, אוקטובר 2013. דרור עינב
קרנית פלוג/דרור עינב

המדד המשולב של בנק ישראל למצב המשק בחודש ינואר עלה ב-0.3%. המדד המשולב לחודש זה הושפע לטובה מעלייה בפדיון של ענפי המסחר והשירותים, מעלייה ביצוא הסחורות ומהמשך העלייה בשיעור המשרות הפנויות. ירידת היבוא של מוצרי הצריכה, ירידת היבוא של תשומות הייצור וירידת יצוא השירותים מיתנו את קצב עליית המדד בינואר. בייבוא מוצרי צריכה נרשמה נפילה של 19.7% שקיזזה לחלוטין גידול של 18.9% שנרשם בסעיף זה בדצמבר 2014.

בבנק ישראל מציינים כי קצב גידולו של המדד הואץ החל מחודש אוגוסט 2014. העלייה בקצב הצמיחה של התוצר העסקי ברביע הרביעי של 2014 הביאה לעדכון כלפי מעלה של קצב גידולו של המדד בחודשים הקודמים ולהאצה בקצב גידולו של המדד בזכות ההשפעה החיובית של קצב הצמיחה על רכיב המגמה של המדד.

יחד עם זאת מעריכים בבנק ישראל כי ההאצה בקצב הצמיחה והשפעתה החיובית על רכיב המגמה לא צפויים להתמיד, מכיוון שקצב הצמיחה ברבעון הרביעי היה חריג ושיקף במידה רבה את התאוששותו של המשק ממבצע צוק איתן ואת העלייה החדה ברכישות של כלי רכב, שנבעה משינויי מיסוי.

גם הכלכלן הראשי באוצר יואל נווה התייחס היום לצמיחה החדה שרשם המשק ברבעון הרביעי - גידול של 7.2% בתוצר המקומי הגולמי ושל 8.8% בתוצר העסקי. נווה ייחס את הנתונים לשלושה גורמים: התאוששות המשק ממבצע "צוק איתן", ההתאוששות בכלכלה האמריקאית ולרכישה מאסיבית של כלי רכב פרטיים לקראת השינוי בכללי המיסוי הירוק בינואר. נווה העריך כי המשק יחזור ברבעונים הקרובים לתוואי צמיחה של כ-3%, כמקובל בשנים האחרונות.

מחר צפוי בנק ישראל להודיע על שיעור הריבית במשק לחודש מרץ, כשמרבית הכלכלנים מעריכים כי הוועדה המוניטרית של הבקנ תותיר את שער הריבית ללא שינוי, במרת השפל ההסטורי שאליה הגיעה - 0.25%. במקביל צפויה הלשכה המרכזית לססטיסטיקה לפרסם נתוני עדכניים על מצב התעסוקה במשק, שיעור האבטלה במשק נמצא אף הוא בשפל הסטורי ועומד על 5.7%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully