וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תוכלו לרמות את עצמכם ולחסוך בגדול

מגי מגרת', פורבס

23.2.2015 / 9:03

בניגוד למה שהיינו מקווים, גם ההתנהלות הכלכלית שלנו לא מתבססת תמיד על הגורמים ההגיוניים ביותר, ושורה ארוכה של מחקרים הצליחה להצביע על כמה מהגורמים שמביאים אותנו להוציא כסף מדי יום. אז כיצד ניתן לשלוט בהם - ולצמצם את ההוצאות?

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

מי לא היה רוצה לחסוך קצת כסף? בימים בהם יוקר המחיה, מחירי הדיור ושאר ההוצאות אליהן התרגלנו עולים פעם נוספת לסדר היום, קשה להאמין כי ניתן למצוא אדם אשר יתנגד נחרצות לחיסכון בהוצאות היום יום שלו. אך בין הרפורמות, הרשתות הזולות והמבצעים המיוחדים - מחקר חדש חושף גם 3 טריקים פשוטים למדי, אשר יעזרו לכם לקצץ בהוצאותיכם באופן שוטף.

לאתר פורבס ישראל

למעשה, תחום המחקר האקדמי בחן כבר לא פעם את התנהלות בני האדם עם כספם. מסתבר כי אפילו בכל הנוגע לכס אשר אנו מוציאים, לא תמיד השיקול הרציונלי הוא שמכתיב את התנהלותנו - ופעמים רבות שורה ארוכה של גורמים שלא היינו מעלים בדעתנו היא זו אשר קובעת בסופו של דבר האם נשלח את היד לארנק וכמה כסף נוציא. אם נדע לזהות את גורמים אלו, טוענים החוקרים, נוכל גם לשלוט בהם - וכך לשלוט באופן מיטבי גם בחשבון ההוצאות היום יומיות שלנו.

אז מהם אותם גורמים? שורה של מחקרים אשר נערכו לאחרונה הצביעו, כאמור, על 3 גורמים עיקריים, מהם ניתן לגזור בקלות 3 "טריקים" לשימוש יום יומי - ולחסכון של לא מעט כסף לאורך זמן.

1. צמצמו את השימוש בכרטיס אשראי, תמיד העדיפו כסף מזומן. נכון, כסף מזומן נחשב ל"מסוכן" יותר שכן הוא עשוי להיאבד או להיגנב מכם, אך כל עוד לא תמשכו סכומי כסף גדולים במיוחד - לא מדובר בתירוץ ממשי. מנגד, שורה ארוכה של מחקרים הוכיחה כי כשאנו יכולים לשלם באמצעות כרטיס האשראי, אנו מוציאים סכומי כסף גבוהים באופן משמעותי מאשר היינו משלמים לו היינו מתנהלים אך ורק באמצעות כסף מזומן. החוקרים מסבירים כי בתת המודע של כל אחד מאיתנו, כרטיס האשראי מקושר באופן חלש בהרבה לסכום אשר אנו מוציאים לעומת כסף מזומן. כשאנו מוציאים מהארנק כסף מזומן הוא אינו חוזר (או חוזר בצורה קטנה יותר, בדמות עודף), בעוד כרטיס אשראי לא נעלם ולא מצטמצם. גם אם באופן מודע ברור לנו לחלוטין כי בכל אחת מהאפשרויות אנו משלמים את אותו הסכום בדיוק - המחקרים הוכיחו מעבר לכל ספק כי אנו נוטים להוציא הרבה יותר כסף כשאנו משתמשים באשראי.

אז מה לעשות? פשוט מאוד: העדיפו כסף מזומן. דאגו שתמיד יהיה לכם כסף מזומן בארנק, כך שלא תצטרכו לפנות לאשראי בלית ברירה. כך גם קל יותר לעקוב אחר חשבון ההוצאות שלכם ואחר כמות הכסף שהוצאתם לאחרונה. כמובן שכרטיס אשראי הוא עדיין פריט שימושי וכדאי להחזיק אחד, אך נסו לצמצם את התלות והשימוש בו ככל הניתן.

2. מיד לאחר ש"משכתם" כסף מהכספומט - גשו לחנות ובקשו להחליף את השטרות בשטרות חדשים. אם כבר אימצתם את העצה הראשונה (וגם אם לא), והלכתם למכשיר הכספומט בכדי למשוך כסף, וקיבלתם ערמה של שטרות ישנים ומרוטים, גשו לאחת החנויות הקרובות (גם דוכן פיס יתאים לכך), ובקשו מהמוכר להחליף לכם את השטרות בשטרות חדשים ו"נקיים" יותר. כמובן שמבחינת ערכם של השטרות אין כל הבדל, ולכן גם למוכר לא אמורה להיות כל התנגדות להחלפה: אך פעם נוספת, המוח שלנו לא פועל בהכרח בהתאם להגיון הפשוט.

ממש כפי שהחוקרים השונים הראו כי אנו מוציאים ביתר קלות כספים באמצעות כרטיס האשראי, ניסויים דומים הראו כי אנו מוציאים בקלות רבה את השטרות הבלויים מהארנק - בעוד על השטרות החדשים וה"נקיים" אנו שומרים הרבה יותר. הסיבה לכך היא שכשאנו נדרשים לשלם באמצעות שטר חדש, משמעותו הכספית בולטת ומתחדדת גם בפני התת מודע שלנו. מנגד, השטר הבלוי והמרוט לא מקושר אצלנו לסכום כסף גדול. אם תחזיקו בארנק שטרות בלויים ומקומטים, הסיכוי שלכם להשתמש בהם עבור הוצאה בלתי מתוכננת גדול בהרבה. אם, מנגד, תחזיקו שטרות חדשים וישרים - נראה כי גם הדחף שלכם להוציא את הכסף ירד משמעותית.

3. העדיפו שטרות בעלי ערך גבוה. שוב, לא השיקול הרציונלי הוא שמכריע במקרה הנוכחי, אך גם הפעם שורה ארוכה של מחקרים הוכיחו כי מדובר בגורם בעל השפעה ממשית על הרגלי שליפת הארנק שלנו. על פי אותם מחקרים, אנו נוטים להוציא ביתר קלות כסף כשאנו משלמים בשטרות בעלי סכומים נמוכים מאשר כאשר אנו סכומים גבוהים. כמובן שייתכן שיש לכך הסבר פרקטי: אנו מעדיפים שלא לפרוט שטר בודד לשטרות רבים ולמטבעות, אך נראה כי יש לכך סיבה נוספת, ועמוקה יותר. בהמשך ישיר לניסויים הקודמים, נראה כי תשלום באמצעות שטר בעל ערך גבוה מדגיש במוחנו את עצם התשלום - גם אם לא מדובר בסכום גבוה במיוחד. מנגד, תשלום אותו הסכום בדיוק באמצעות שטרות קטנים ומטבעות אינו נתפס כמשמעותי, ואנו משלמים אותו בקלות רבה יותר ומבלי להקדיש לכך מחשבה רבה.

אמנם מדובר ב"טריקים" פשוטים ולא בשיטות מסורתיות אשר יביאו לחיסכון אדיר, אך חשוב לזכור כי לא מדובר בעצות חסרות בסיס: מדובר בתוצאותיהם של סדרת ניסויים אשר נערכו לאורך שנים, ואשר הצליחו לחשוף במעט את הגורמים הנסתרים אשר עומדים בבסיס התנהלותנו הכלכלית. גם אם לא מדובר במניעים הגיוניים כפי שהיינו רוצים להאמין, הרי שהעדפת השימוש במזומן על פני כרטיס האשראי והחזקת שטרות גדולים וחדשים בלבד בארנק תוכל לעזור גם לכם לחסוך לא מעט כסף מדי יום ויום. ובכך, כידוע, לא כדאי להקל ראש.

  • עוד באותו נושא:
  • חיסכון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully