וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחיר הנפט עלול ליפול בקרוב שוב - ויישאר נמוך"

23.2.2015 / 12:17

ניתוח של האקונומיסט מראה כי העלייה האחרונה במחיר הנפט היא כנראה זמנית. מדינות וחברות מאחסנות את עודפי ההיצע במתקני אחסון שעוד מעט יתמלאו לגמרי - ואז העולם יוצף בנפט

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

מלאי הנפט ( 50.9 ) בעולם מלאים כמעט לגמרי וזה עלול להצית נפילה נוספת במחירים בקרוב - כך לפי ניתוח שמפורסם בעיתון "אקונומיסט".

מחירי הנפט נפלו מרמה של יותר מ-100 דולר לחבית בחודש יוני לכ-50 דולר לחבית היום (נפט מסוג WTI). הסיבה היא כידוע מלחמת הפקה בין סעודיה לארה"ב, בעוד סעודיה ממשיכה להציף את העולם בנפט ומסרבת לכל קיצוץ בתפוקת קרטל אופ"ק. המטרה היא "לשבור" את תעשיית פצלי השמן בארה"ב, שם צצות כבר בעיות וחברות מקצצות בהשקעות עתידתיות ומפחיתות את מספר האסדות הפעילות.

השלב השני בתוכנית הסעודית, אחרי שהמפיקות האמריקאיות ייפגעו, הוא עפ"י ההערכות לקצץ בתפוקה ובכך להעלות חזרה את מחיר הנפט. השאלה הגדולה היא מתי סעודיה תעשה זאת.

לפי ה"אקונומיסט", העלייה האחרונה במחיר הנפט נובעת מכך שלמרות עודף ההיצע, העולם לא באמת מוצף בנפט כיוון שהמדינות השונות "סופגות" לתוכן את עודפי ההיצע ומגדילות את המלאים. הנתונים מצביעים על עלייה של 265 מיליון חביות נפט בהיצע העולמי אשתקד, כאשר נכון להיום מתווספים עוד 1.6-1.8 מיליון חביות מדי יום לשוק. אם זה יימשך בכל 2015, הרי שהשנה המלאים העולמיים יגדלו ביותר מ-300 מיליון חביות נפט.

"המדינות אוגרות את עודפי הנפט מתוך מחשבה שהביקוש יעלה בהמשך וכך גם המחיר", נכתב ב"אקונומיסט". "האגירה הזו דחפה את מחיר הנפט לאחרונה מעלה... אך היא לא יכולה להימשך לאורך זמן. מתקני המלאים באירופה ובאסיה מלאים כמעט לגמרי וכבר בקיבולת של 80%-85%. אם המצב יימשך כך הם יוצפו. בתוך כך, חברות שוכרות מיכליות נפט לאחסון עודפי הנפט. אם ייגמר שטח האחסון, המחירים עלולים ליפול שוב".

באקונומיסט טוענים כי התוכנית הסעודית מתקדמת כעת לאט מדי. בעיתון מתייחסים גם לחשש הגדול היום בשוק - הירידה המתמשכת במספר אסדות הקידוח שלפי אנליסים רבים מאותתת על ירידה בתפוקה העתידית ועליית מחירים - וטוענים כי מדובר בהערכה מפוקפקת.

"הנתונים מחברת Baker Hughes, ספקית שירותי הנפט הגדולה בעולם, מראים כי מספר האסדות בארה"ב נפל בפברואר לשפל שלא נראה מאז שנת 2011 ונמצא 35% מתחת לשיא שלו באוקטובר האחרון. זו נפילה גדולה. אבל רוב האסדות האלה שהופסקה פעילותן נמצאות באזורים שוליים. באזורים העיקריים של תעשיית פצלי השמן - טקסס וצפון דקוטה - מספר האסדות ירד רק ב-9%. במקביל, התפוקה רק עולה בבארות הקיימות. לפי דוח של סיטיבנק, גם נפילה של 50% במספר האסדות עדיין תשאיר את התעשייה רווחית ותעודד השקעות", נכתב באקונומיסט.

  • עוד באותו נושא:
  • מחיר הנפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully