וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחים ויליגר ישתלטו על ויליפוד ויישארו עם כ-200 מ' ש'?

שירי חביב ולדהורן

26.2.2015 / 9:27

לחץ החובות וביטול עסקה להכנסת שותפים אילצו את אלכסנדר גרנובסקי, שרכש את החברה מהאחים ויליגר לפני כשנה, לקחת מידיהם הלוואה של 83 מיליון שקל, שכנגדה שועבדו החזקותיו ב-BGI, אמבלייז ו-ויליפוד

האחים ויליגר. תמר מצפי, גלובס
צביקה ויוסי ויליגר/גלובס, תמר מצפי

ההליכים המשפטיים שננקטו נגד אלכסנדר גרנובסקי, שנחשפו השבוע ב"גלובס", טרפו את הקלפים: עסקת הכנסת ההשותפים לעסקיו בישראל אותה הוא ניסה לקדם לא יוצאת לפועל, ורגנובסקי נאלץ כעת לקחת הלוואה של 83 מיליון שקל מהאחים צביקה ויוסף ויליגר, מהם רכש אשתקד את השליטה בחברת ויליפוד. אם לא יחזיר את ההלוואה תוך שנתיים, הוא ייאלץ להיפרד ממניות השליטה בויליפוד לטובת האחים תמורת פחות משליש מהמחיר שבו רכש אותן מידיהם אשתקד.

את מניות השליטה בויליפוד רכש גרנובסקי במארס 2014 באמצעות חברת אמבלייז, לאחר ששילם לאחים ויליגר כ-268 מיליון שקל. בהמשך השקיעה אמבלייז כ-20 מיליון שקל נוספים בהצעה רכש.

מניית ויליפוד צנחה בשנה האחרונה ביותר מ-50%, והיא משקפת להחזקות אמבלייז בה (62%) שווי של 110 מיליון שקל בלבד - הפסד "על הנייר" של כ-180 מיליון שקל על השקעתה. במקרה שבו ייאלץ גרנובסקי להחזיר את המניות ייוותרו האחים, אלופים בזיהוי הזדמנויות עסקיות, עם רווח של כמעט 200 מיליון שקל מהמכירה.






גרנובסקי, ששמו נקשר בעבר לניסיון רכישת השליטה באי.די.בי, מחזיק כיום פירמידה של חברות ציבוריות: בי.ג'י.איי (BGI), המחזיקה בחברת אמבלייז (בשמה הנוכחי - בי.אס.די קראון), אשר שולטת ביבואנית המזון ויליפוד - הנכס המרכזי שלו. בעקבות המשבר שפרץ באוקראינה נקלעו עסקיו של גרנובסקי לקשיים תזרימיים בשנה האחרונה, והוא ניסה לקדם מהלך להכנסת שותפים - אהרון בלום ומשה פוטש - לעסקיו. השניים היו אמורים להשקיע 20 מיליון דולר תמורת 50% מחברה חדשה שלתוכה יעביר גרנובסקי את החזקותיו הפרטיות ב-BGI ((71% ובאמבלייז (19%). הסכום נועד לסייע לגרנובסקי להתמודד עם פירעון חובות BGI למחזיקי האג"ח, וחובותיו הפרטיים לבעלי השליטה הקודמים באמבלייז, בראשות נפתלי שני וקרן פורטיסימו.

אלא שכפי שפורסם ב"גלובס" השבוע, אלפא בנק הרוסי, נושה של גרנובסקי, פתח בהליכים נגדו בגין חוב של 15 מיליון דולר, וביקש סעדים שונים כולל מינוי כונס נכסים במטרה למנוע את ההשקעה של בלום ופוטש. תאריך היעד להשקעה היה אתמול, והבוקר דיווחה BGI שהתנאים המתלים שנילוו לה לא הושלמו. לאור זאת, החברות הפרטיות שבשליטת גרנובסקי ("קבוצת ישראל 18") חתמו על הסכם הלוואה עם האחים ויליגר, שיזרימו לו כאמור 83 מיליון שקל.

הסכום יאפשר לגרנובסקי לבצע פירעון מוקדם של מלוא היתרה הבלתי מסולקת של איגרות החוב (סדרה 1) של BGI, בסך 22 מיליון שקל, וכן לפרוע את יתרת ההתחייבויות הפרטיות של גרנובסקי בגין עסקעות הרכישה של אמבלייז ו-BGI עצמה. ההלוואה היא לתקופה של שנתיים והיא נושאת ריבית שנתית בשיעור של 10% שתשולם בתחילת כל רבעון. כבטוחות להלוואה התחייב גרנובסקי לשעבד את מלוא החזקותיו ב-BGI - החברה שבאמצעותה הוא שולט כאמור באמבלייז ובויליפוד.

במסגרת תנאי ההלוואה נקבעו עילות לפירעון מידי: BGI מתחייבת להשאיר בקופת אמבלייז 35 מיליון דולר לפחות (בסוף הרבעון השלישי היו לחברה מזומנים והשקעות בסך 72 מיליון דולר). בנוסף, ההון העצמי המוחשי של ויליפוד (נכסים בניכוי התחייבויות, מוניטין, זכויות קניין רוחני ונכסים בלתי מוחשיים) יהיה גבוה מ-250 מיליון שקל.

עוד כוללת ההלוואה תנאי לפיו ימונה דירקטור מטעם המלווים הן ב-BGI והן באמבלייז; וכן, שהאחים ויליגר ינהלו בלעדית את פעילות המזון של ויליפוד בהתאם להסכם מכירת השליטה מ-2014. באותו הסכם נקבע כי השניים ימשיכו לשמש במשך 3 שנים כיו"ר הדירקטוריון (צביקה) וכנשיא החברה (יוסי) וזאת תמורת דמי ניהול של כ-3.5 מיליון שקל בשנה לכל אחד. השניים גם התחייבו לתקופת אי-תחרות של 3 שנים נוספות בגינן יקבל כל אחד מהם 1.5 מיליון שקל לשנה בתוספת מע"מ.

כאמור, שלשום הגיש אלפא בנק - באמצעות בא כוחו עו"ד אלון פומרנץ, ראש מחלקת ליטיגציה בפירמת עורכי הדין ליפא מאיר - לבית המשפט המחוזי מרכז, שתי בקשות הנוגעות לגרנובסקי: צו מניעה זמני האוסר על כל העברה של כספים, מניות, זכויות או נכסים, שיש בידיו ובידי חברות הקשורות אליו; וכן בקשה לאכוף פסקי דין שניתנו באוקראינה.

הבנק ביקש למנות כונס נכסים זמני על מניותיו ו/או זכויותיו של גרנובסקי בחברות חב"ד 770, ישראל 18 וישראל 180, אשר באמצעותן הוא שולט בפירמידת החברות הבורסאיות שלו. לדברי הבנק, גרנובסקי "שם ללעג ולקלס את חובותיו הפסוקים, מצפצף על שלטון החוק, ומחזיק את נכסיו ועסקיו במספר מדינות ומאחורי מבנה תאגידי סבוך שתכליתו ברורה - למנוע מנושיו החוקיים לגבות את חובותיו".

  • עוד באותו נושא:
  • ויליפוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully