וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת צברה הפסדים של כחצי מילארד שקל ב-2011-2013

אביב לוי

26.2.2015 / 14:58

רכבת ישראל עברה לרווח של 145 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2014 בעקבות עדכון הסכם הסובסידיה עם המדינה ■ דירוג של AA לרכבת לקראת גיוסי אג"ח בהיקף של עד 2 מיליארד שקל

נחנכה תחנת הרכבת הראשונה בנתיבות. שי מכלוף
נחנכה תחנת הרכבת הראשונה בנתיבות/שי מכלוף

חברה ממשלתית נוספת בדרך לתיקי האג"ח של הציבור: לקראת הנפקת שתי סדרות אג"ח (א' ו-ב') בהיקף כולל של עד 2 מיליארד שקל, מדרגות חברות הדירוג S&P מעלות ומידרוג את חוב רכבת ישראל שיונפק בשתי סדרות, של עד 1 מיליארד שקל כ"א, בדירוג גבוה של AA ו-Aa1, בהתאמה, שניהם בתחזית יציבה.

מדוחות הרכבת שמצורפים לדירוג עולה כי במהלך השנים 2011-2013 צברה החברה הפסד מצרפי בהיקף של חצי מיליארד שקל ובסוף 2013 עמד הגירעון בהון העצמי שלה על 777 מיליון שקל.בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 הסתכמו הכנסות הרכבת בכ-1.6 מיליארד שקל, גידול של כ-25% ביחס לתקופה המקבילה. בניכוי הכנסות בגין סובסידיית משנים קודמות ובגין מחיקת ירידת ערך, עברה הרכבת להציג רווח נקי של 145 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2014.

ה-EBITDA לתקופה זו הסתכמה בכ-143 מיליון שקל לעומת EBITDA שלילית של כ-10 מיליון שקל בתקופה המקבילה . בסוף ספטמבר 2014 עמד ההון העצמי של הרכבת על 727 מיליון שקל והוא מימן מאזן של 21.8 מיליארד שקל (18.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2013) כפי שמבהירים במדרוג, "לאורך השנים הונה העצמי של החברה עמד על ערכים שליליים (מאות מיליוני שקלים) וזאת בשל הפסדים צבורים בגין רווח שלילי שהציגה החברה באופן רציף בשנים אלה. לאור עדכון הסכם הסובסידיה במהלך 2014, שהתבטא בקבלת סובסידיה מוגדלת מהמדינה וכן תשלום למפרע בגין 2013, וביטול ההפסד מירידת הערך, ההון העצמי עבר להיות חיובי". נציין כי במעלות כתבו ש"על פי הקריטריונים שלנו, רמת הנזילות של החברה הינה הולמת".

תמורת ההנפקה של החברה הממשלתית מיועדת להמשך פיתוח רשת המסילות הארצית. במעלות מציינים כי לחברה הממשלתית "מעמד מונופוליסטי בתחום תחבורת הרכבות... בשילוב עם הערכתנו לתמיכה ממשלתית חריגה ויוצאת דופן 'גבוהה'", תוך שהם מציינים חוזקה נוספת והיא "תוכנית השקעות נרחבת המשקפת להערכתנו את החשיבות שהממשלה מייחסת לפיתוח הרכבת. תכנית זו מגובה בהסכם הפעלה ופיתוח עדכני המקנה לחברה תמיכה ממשלתית שוטפת, המספקת לה, להערכתנו, כיסוי טוב ובזמן של עלויות הפיתוח".

במידרוג מעריכים את התמיכה והתלות במדינה כ"גבוהות מאוד" ו"מדגישה כי שחיקה בהערכת התמיכה והתלות, בין היתר, כתוצאה משינוי שהוא שיש בו כדי להרע את מצבה של רכבת ישראל, עלולה להוביל להורדת דירוג משמעותית. להערכת מידרוג, הקשר בין החברה למדינה הינו גבוה מאוד אך אינו מוחלט, ולהערכתנו לא קיימת זהות אינטרסים מלאה".

אגב הקשיים והחששות של מחזיקי האג"ח בחברה אחרת שבבעלות מלאה של המדינה - דואר ישראל, והדיפולט באגרקסקו, שבה המדינה בעלת מניות מרכזית, נציין כי האג"ח של הרכבת יכללו "רק" התחייבות חלקית שלא ליצור שעבודים שוטפים (כלומר, יותרו שורה של שעבודים, למשל למדינה), כשבנוסף תהיה קרן לשירות חוב בהיקף של 150 מיליון שקל ואופציה למסגרת אשראי ייעודית לפירעון האג"ח בהיקף של 50 מיליון שקל בלבד (כלומר, רק כ-10% מובטחים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully