וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמר ולוויתן: יצוא הגז מישראל עדיין על הפרק

הדי כהן

2.3.2015 / 8:21

מאז החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה לפרק את מונופול לוויתן, קפא משק האנרגיה בישראל על שמריו. במצרים לא מחכים לישראל ומאיצים את פיתוח משק הגז המקומי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאגר לוויתן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכירים בשותפות מאגר תמר, דלק נובל אנרג'י וישראמקו, טסו בשבוע שעבר לפגישות עם נציגי חברת יוניון פנוסה הספרדית שלה מתקן הנזלת גז בדמייטה מצרים. כך נודע ל"גלובס". משם טסו נציגי דלק ונובל ללונדון במטרה להיפגש עם חברת BG, שבבעלותה מתקן הנזלה באיצקו שבמצרים. מטרת הפגישות להרגיע את החברות כי יצוא גז ממאגרי תמר ולוויתן עדיין על הפרק.

מאז החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה לפרק את מונופול לוויתן, קפא משק האנרגיה בישראל על שמריו.

רק בשבוע שעבר, החליט גילה שהוא דוחה עד לאחר הבחירות את החלטתו בשאלה אם דלק ונובל נכנסו למאגר לוויתן בצורה לא חוקית ובכך יצרו למעשה הסדר כובל. זאת, על מנת שבינתיים תנסה המדינה יחד עם השותפות בלוויתן להגיע להסכם פשרה שמקובל עליהן.

ואולם, במצרים לא מחכים לישראל ומאיצים את פיתוח משק הגז המקומי. בין היתר, מצרים מייבאת גז טבעי נוזלי (LNG). רק בשבוע שעבר הודיע שר האנרגיה המצרי שריף יסמעיל כי עד שנת 2020 מצרים לא תצטרך לייבא יותר גז נוזלי.

במקביל פרסמה מצרים בחודשים האחרונים רישיונות חדשים לחיפושי גז, והעלתה את מחיר הגז למשק המקומי. בכך, היא מקווה למשוך אליה חברות בינלאומיות שיגיעו לקדוח בשטחה.

לאור הפיגור במשק הישראלי וההאצה במשק המצרי, מצויות העסקאות בין השותפות לחברות בסכנה. מדובר בעסקה ליצוא של 70 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM) מתמר ו-105 BCM של גז מלוויתן.

התאחדות התעשיינים: עיכוב פיתוח לוויתן יעלה 15.5 מיליארד שקל

בעקבות העיכוב בפיתוח מאגר לוויתן, המשק הישראלי יפסיד כ-15.5 מיליארד שקל, כך טוען מנכ"ל התאחדות התעשיינים שרגא ברוש.

מבדיקה פנימית שערכה התאחדות התעשיינים עולה כי ההפסד ינבע בחלקו מאובדן הכנסות ממסים ומתמלוגים למדינה, ובחלקו מהעלות העודפת בהוצאות האנרגיה שישלם המשק.

"רק לפני כמה חודשים קיבלה הממשלה החלטה להילחם בביורוקרטיה וברגולציה העודפת, אולם עד 2018 כנראה יפנו הרגולטורים הנוכחיים את מקומם, בעוד אנחנו, אזרחי המדינה, נישאר כאן כדי לשלם את מחיר חוסר האחריות", טוען מנכ"ל התאחדות התעשיינים ומוסיף: "מי מהרגולטורים הביא בחשבון את ההשלכות הכלכליות והחברתיות של המהלך הזה? הרי התוצאה הבולטת של התנהלות זו היא פגיעה באזרחי המדינה. בייחוד לנוכח עליית יוקר המחיה ואובדן היכולת לממן מגוון רחב של שירותים ציבוריים חיוניים, שאותם הממשלה הייתה יכולה לספק לאזרחיה הודות להכנסות מהגז הטבעי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully