וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייצוגית נגד עיריית ת"א: העלתה תעריפי חניוני משרדים

שלומית צור

3.3.2015 / 16:30

"העירייה הודיעה על ייקור הארנונה המשולמת בגין חניות ללא תשלום בבניינים שאינם למגורים, שחלה מחודש מארס 2015 - וזאת ללא אישור שרי הפנים והאוצר, ואף לאחר שאלה דחו את בקשתה להעלות את התעריף"

חניונים. צילום: תמר מצפי, גלובס
חניונים/גלובס, צילום: תמר מצפי

בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה היום (ג') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד עיריית תל-אביב, להשבת סך של 10 מיליון שקל בגין הודעתה ל-2,600 עסקים רלוונטיים על ייקור הארנונה המשולמת בגין חניות ללא תשלום בבניינים שאינם למגורים, שחלה מחודש מארס 2015 - וזאת ללא אישור שרי הפנים והאוצר, ואף לאחר שאלה דחו את בקשת העירייה להעלות את התעריף.

את הבקשה לתביעה ייצוגית הגישה חברת ליאו-בל, המחזיקה בנכס ריק בתל-אביב ובחניה ללא תשלום בשטח 53 מ"ר.

בבקשה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין עדי מוסקוביץ וטל יצחק אזוראל ממשרד מוסקוביץ-אזוראל המתמחה במיסוי מוניציפלי, נטען כי במצב הקיים תעריף הארנונה על "חניות ללא תשלום" בבניינים שאינם למגורים עומד על סכום שנע בין 36.6 שקל למ"ר ל-43 שקל למ"ר, על-פי אזורים. סיווג זה של חניות נהוג מאז 1985.

כעת, במסגרת בקשה להעלאה חריגה ל-2014, מבקשת העירייה להעלות את תעריף הארנונה של חניות אלה לתעריף של "משרדים, שירותים ומסחר", העומד על מינימום של 64.3 שקל למ"ר, בכל האזורים. מכאן שתעריפי הארנונה לחניות בעיקר בבנייני משרדים באזורים אלה יעלו בין 52%-78% לעומת התעריף הקיים.

אלא שמהבקשה עולה כי בסוף דצמבר 2014 דחו שרי הפנים והאוצר את הבקשה החריגה של עיריית תל-אביב להעלאת התעריף של חניות ללא תשלום.

בבקשה לייצוגית נטען כי כדי לעקוף את הסירוב ולממש את רצונה להעלות את התעריף, שלחה העירייה לפני שבוע לחברות שונות הודעות, שבהן היא מודיעה כי ממארס 2015 תעריפי הארנונה של חניה ללא תשלום יעלו לתעריף מינימום של משרדים שירותים ומסחר.

עוד צוין בבקשה לייצוגית כי העירייה בחרה להכליל בסיווג "משרדים, שירותים ומסחר" גם חניות של בנייני תעשייה, מלאכה ובתי-מלון - סיווגים שהתעריף לגביהם נמוך משמעותית מאשר תעריף של משרדים ומסחר.

"עיריית תל-אביב ביצעה מהלך דרמטי וחסר תקדים שמשמעותו ייקור הארנונה לשטחי חניה ללא תשלום ביותר מ-100 מיליון שקל בכל רחבי הארץ, הכבדת נטל הארנונה על עסקים ועצמאיים הכורעים תחתיו - וכל זאת שעה שהציבור זועק את יוקר המחיה ויוצא לרחובות להפגין נגד עיוותי ארנונה", נטען בבקשה לתביעה הייצוגית.

עוד נטען כי אם התזה של עיריית תל-אביב תתקבל גם לגבי עיריות אחרות, שבהן נהוגים תעריפים נמוכים משמעותית לחניונים ללא תשלום - הדבר עלול להביא להתמוטטות של עסקים".

לדברי עו"ד מוסקוביץ, "חניונים ללא תשלום אינם משרדים, שירותים ומסחר, אלא שטחי שירות שאין כל היגיון או הצדקה לחייבם כמשרדים, שירותים ומסחר. יותר מכך, עמדת העיריה נגועה בסתירה פנימית כשלעצמה, שכן אין כל היגיון לכך שבנכס המשמש לתעשייה, לדוגמה, יחויבו שטחי החניה לפי תעריף המינימום שנקבע לשטחי משרדים - העירייה בחרה להתעלם מכך וכרכה בתי-מלון ותעשייה בתעריף מזערי שכלל אינו חל עליהם".

לדבריו, בשנים האחרונות אנחנו עדים למגמה מתגברת שבה הרשויות מנסות לחייב את החניות בתעריף העסק אותו הן משרתות.

"העלאת התעריף לחניונים שאינם בתשלום לתעריף המזערי של משרדים, שירותים ומסחר הוא חלק ממגמה המתמשכת בהכבדת נטל הארנונה על הסקטור העסקי", אומר עו"ד מוסקוביץ'.

לדבריו, "על הממשלה לנקוט יוזמה ולשים קץ לתופעה פסולה זו, שבה הרשויות משנות את המדיניות והפרשנות שלהן בכל פעם שהן מגיעות למבוי סתום בפסיקת בתי המשפט או בהחלטות הדוחות את בקשותיהן להעלות את הארנונה באופן חריג".

מעיריית תל-אביב נמסר: "כתב התביעה טרם התקבל בעירייה. כשיתקבל, העירייה תלמד אותו ותגיב בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully