וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרגי יחל בתוכנית ההקלה הכמותית באירופה ביום שני

5.3.2015 / 15:33

הריבית באירופה נותרה על 0.05% ומריו דרגי חושף פרטים חדשים על תוכנית ההקלה הכמותית. הבורסות עולות, האירו נחלש

מריו דראגי, נשיא הבנק במרכזי האירופי. Luca Bruno, AP
מריו דראגי/AP, Luca Bruno

הבנק המרכזי האירופי (ECB) בראשות מריו דרגי פרסם היום (ה') את החלטת הריבית שלו והותיר כצפוי את הריבית ללא שינוי על 0.05%, אך החדשות המרעישות הן שהבנק המרכזי יחל בתוכנית ההקלה הכמותית ב-9 במארס, כלומר ביום שני. בתגובה, בורסות אירופה עולות כ-1% והאירו נחלש ל-1.11 דולרים.

כזכור, דרגי הכריז בינואר על תוכנית לרכישת אג"ח בהיקף של 60 מיליארד אירו מדי חודש, החל ממארס עד ספטמבר 2016. הודעת דרגי על תאריך תחילת התוכנית - 9 במארס - תואמת דיווח שפורסם מוקדם יותר בעיתון האיטלקי "Il Sole 24 Ore".

מטרת התוכנית היא להחיות את הצמיחה ולהרים את האינפלציה בגוש האירו. למרות שורה של ניסיונות תמרוץ בשנים האחרונות, כלכלת אירופה מקרטעת ונכנסה לדפלציה לאחרונה, מה שהניע את דרגי לשלוף את ה"בזוקה". חלק מהמומחים טוענים כי מועד ההקלה הכמותית נועד לשגר מסר ברור לשווקים, לפיו ה-ECB יעשה כל מה שיידרש כדי לשמור על גוש האירו, נוכח איום הפירוק בגלל הבחירות ביוון שהעלו לשלטון את ממשלת השמאל הקיצונית "סיריזה".

ההערכות הן שבפעם הראשונה הבנק המרכזי האירופי יקנה אג"ח גם בשוק המשני, ממש כמו תוכניות ההקלה הכמותית בארה"ב ובבריטניה. המטרה היא להציף את אירופה בכסף זול ולאפשר לעסקים להגדיל את הצמיחה.

באשר להשפעה על תשואות האג"ח הממשלתיות באירופה, באופן תיאורטי, כשגוף גדול כמו הבנק המרכזי קונה אג"ח, שעריהן אמורים לעלות ולפיכך התשואות אמורות לרדת. במציאות, השוק כבר מגלם את תוכנית הרכישות ותשואות האג"ח הממשלתיות בשפל. לפיכך, תיתכן דווקא תוצאה הפוכה: ככל שהזמן יעבור והבנק המרכזי יקנה יותר אג"ח, תחזיות הצמיחה והאינפלציה עשויות לעלות ולכן התשואות יכולות דווקא לעלות.

  • עוד באותו נושא:
  • גוש האירו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully