וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השווקים המתפתחים יכולים להיות הזדמנות עיסקית

מערכת וואלה בשיתוף קרן פירס

8.3.2015 / 9:27

תוכנית Pears Challenge שיוצאת לדרך בימים אלה תתמקד בתחום ביטחון המזון ותלווה יזמים טכנולוגיים אשר מעוניינים לחולל שינוי ולהשפיע על חיי אנשים עניים במדינות מתפתחות

שכונת סווטו ביוהנסבורג, בדרום אפריקה. ShutterStock
דרום אפריקה/ShutterStock

מריאטו היא ילדה בת 14, תלמידת בית ספר מסיירה ליאון שבמערב אפריקה. בדומה למשפחות רבות, משפחתה מרוויחה פחות מדולר ביום. גם מחר, כמו בימים רבים, תאלץ ללכת שלוש שעות לבור המים הקרוב ביותר ולהפסיד לימודים. המשאבה בחצר ביתם התקלקלה. תיקונה יקר מדי ומריאטו לא יכולה לשטוף פנים ולצחצח שיניים. היא מנופפת לשלום לאחותה, שאינה מצטרפת אליה כי היא נכה ולא יכולה לעבור בדרך מלאת המהמורות. למרות כל הבעיות, מריאטו מקפידה ללכת לבית הספר והיא בין הילדות היחידות השוהות בו. לאחר יום הלימודים, היא ממהרת לשוק הקרוב כדי לשווק את התוצרת חקלאית של משפחתה שחייבת להימכר לפני שתירקב. שיעורי הבית ימתינו ובעוד כשנה היא תנשור מהלימודים כדי לתמוך באופן מלא בפרנסת המשפחה. זהו סיפור טיפוסי לאוכלוסיה החיה בבסיס הפירמידה - 3.7 מיליארד האנשים החיים בתקציב נמוך מ-2.5 דולר ליום.

כיום, במדינות המתפתחות באסיה, בדרום אמריקה ובאפריקה יותר אנשים מתים מרעב מאשר מאיידס ומלריה ביחד. 842 מיליון אנשים בעולם היום סובלים מרעב כרוני ומתת-תזונה מצב אשר מלבה אלימות והיעדר ביטחון תזונתי והוא אחד התופעות הקשות אשר מלבה מחאות ומפיל ממשלות.

בימים אלה יוצאת לדרך בישראל תכנית הנקראת Pears Challenge ליזמות בעולם המתפתח שתתמקד בנושא של שיפור ביטחון המזון באפריקה. התוכנית מהווה מסגרת ייחודית, המיועדת ליזמים וסטארט אפים, המעוניינים להתמחות בשווקי העולם המתפתח והיא ממומנת על ידי הקרן הפילנטרופית הבריטית פיירס. מטרת התוכנית להעצים יזמים ישראליים מנוסים, ולאפשר להם למנף את הידע והנסיון שלהם לטובת יזמות עסקית עבור העולם המתפתח. היזמים, אשר יקחו חלק בתוכנית Pears Challenge ויציגו את הרעיונות המבטיחים, ייבחרו לנסיעה בת 10 ימים לקניה שבה יוכלו לבחון את ההנחות הראשונות שלהם, להכיר את השוק, ליצור קשרים ולפתח שותפויות הדרושות בכדי להצליח. הנסיעה תכלול מפגשים קבוצתיים ופגישות ברמה גבוהה עם סוכנויות סיוע, ספקים חקלאיים ונציגי ממשל והמשתתפים יקבלו זמן לפעול למימוש תכניתם לגילוי וחקירת השוק. בנוסף, המשתתפים יקבלו תמיכה כל עוד היא נדרשת על מנת להפוך את הרעיונות העסקיים לסיפורי הצלחה. התמיכה כוללת גישה למענקים קטנים לקידום המיזם ויעוץ על בניית תוכנית עסקית מתאימה לשווקים, תפירת קשרים עם אנשים בשטח ומציאת מקורות מימון.

פיתוחים טכנולוגיים זולים יחסית מאפשרים לאוכלוסיה הענייה במדינות אלו להתגבר על קשיים שבעבר היו נראים בלתי פתירים או יקרים מדי להשגה. קיימים שני סוגים של פיתוחים עבור פלח שוק זה: מוצרים המיועדים לשימוש אישי של התושבים, ומטרתם לפתור בעיות בחיי היום יום במחיר נגיש. בהקשר זה חשוב לדעת כיצד ליצור מודלים עסקיים מתאימים ולאמץ מאפיינים שיאפשרו לעבוד עם אוכלוסיה המרוויחה 2.5 דולר ליום. פיתוחים נוספים משווקים לממשלות חברות, קואופרטיביות וארגונים בינלאומים התומכים בחקלאים קטנים במדינות אלו. פיתוחים אלה מתומחרים באופן שונה ומסייעים לממשלות לתמוך בפיתוח הסקטור החקלאי ומעבר לחקלאות מסחרית.

עבור היזמים וחברות הסטארט אפ ישראליות, העוסקות ברחבי העולם בפיתוחים אלו, מדובר ב- Win-Win Situation – ההבנה שהתגבשה בשנים האחרונות, כי ניתן לעשות עסקים במדינות המתפתחות, מאפשרת ליזמים בתחומים רלוונטיים לעסוק בכך, תוך ידיעה שלא מדובר רק בעשיית חסד עם עניי העולם, אלא בפיתוחים מועילים שבמקביל מניבים רווחים.

הפוטנציאל הגלום בפיתוח עבור המדינות המתפתחות הוא עצום - במהלך 2015 צפויות מדינות מפותחות לצמוח בשיעור של 2.2% וכלכלת מדינות מתפתחות צפויה לגדול בשיעור של 5.3%. עם 60% מהשטח הלא מעובד הפוטנציאלי לחקלאות באפריקה, הצפי של הבנק העולמי הוא שחקלאות תהיה תעשיה של טריליון דולר באפריקה עד 2030. כיום, היבשת כבר מושכת למלה מ-3 מיליארד דולר כל שנה בהשקעות בתחום החקלאות במטרה להעלות יבולים ולהגדיל ייצוא. על מנת שיצליחו במשימה זו, יש צורך בפתרונות טכנולוגיים מקוריים לשיפור שרשרת הערך – החל מפתרונות פיננסיים לרכישת זרעים ודשנים ועד פתרונות של "חקלאות חכמה" לחקלאים קטנים, חיבור החקלאים לשווקים דרך אמצעי תקשורת מודרניים ועוד.

ד"ר עליזה בלמן ענבל, העומדת בראש תוכנית Pears Challenge, מציינת כי "המשק הישראלי ברובו מכוון להצלחה בארה"ב ואירופה אבל זה לאו דווקא הכיוון הנכון לעתיד המשק הישראלי אנחנו רוצים להעלות את המודעות לפוטנציאל הטמון בשווקי הענק המתעוררים – אפריקה, אסיה ואמריקה הלטינית ולהכשיר יזמים ישראלים בתחום זה, בכדי שיוכלו גם לזכות במענקים שמקצה לכך הממשלה. לצד ההזדמנות הנהדרת לשפר את חייהם של מיליארדי עניים בעולם, קיים במדינות אלו פוטנציאל כלכלי אדיר. ישראל שחקנית מובילה בתחומים שיכולים לסייע למדינות אלו, כך שהיא יכולה להוות גורם מוביל ומרכזי בתהליך של שינוי ממשי בעולם. אין ספק כי עבור יזמיות ויזמים זהו הזמן הנכון לחשוב כיצד ניתן להשתלב בתחום הזה. האתגר מוטל לפתחם של המעזות והמעזים ליזום. אלו יוכלו לתרום מיכולותיהם הטכנולוגיות והעסקיות למען אוכלוסיות עניות בעולם המתפתח ולהציל מיליונים מרעב. וכן – על הדרך אפילו לעשות עסקים ולהרוויח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully