וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

AM:PM הניבה רווח של 5.3 מיליון שקל ב-9 חודשים

רון שטיין ואילנית חיות

8.3.2015 / 17:09

רשות ני"ע דרשה - ודור-אלון נאלצה לפרסם את תוצאות AM:PM ורשת אלונית ■ 9 שנים אחרי שנרכשה ע"י דור-אלון, רשת AM:PM רחוקה מלהצדיק את המחיר הגבוה ששולם תמורתה ■ וגם בשנים קודמות הביצועים לא מרשימים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי ההידרדרות בביצועיה של רשת המזון מגה, הנמצאת בשליטת החברה הציבורית אלון רבוע כחול, מתברר כעת כי גם זרוע "חנויות הנוחות העצמאיות" - רשת המרכולים העירונית AM:PM וחנויות אלונית שהוקמו מחוץ לתחנות הדלק של חברת דור-אלון (גם היא חברה-בת של אלון רבוע כחול - רחוקה מלהציג תוצאות מזהירות.

ב-9 החודשים הראשונים של 2014 הניבה פעילות חנויות הנוחות העצמאיות לדור-אלון הכנסות של 343.6 מיליון שקל, אך הרווח מהמגזר הסתכם ב-5.3 מיליון שקל בלבד - שיעור של 1.5% מההכנסות, הנחשב לשיעור נמוך במיוחד.

קבוצת אלון, אז בהובלת דודי ויסמן (שהודח לאחרונה מתפקיד מנכ"ל הקבוצה), רכשה את רשת המרכולים AM:PM מידי האחים רן וגל בלינקס וגיא אדרי בסוף 2006, תמורת 143 מיליון שקל. הרשת מנתה אז 20 מרכולים בתל-אביב, ומחזור מכירותיה עמד על 150 מיליון שקל.

לבד מהעובדה שהרשת, כך מסתמן כעת, לא מניבה רווחים משמעותיים, רכישתה הייתה הגורם להטלת חרם החרדים על התת-רשת של מגה "שפע שוק", בשל הפעלת המרכולים בשבת. החרם הביא לאובדן מכירות של מאות מיליוני שקלים למגה בקרב האוכלוסייה החרדית בתוך חודשים ספורים, ומגה, למרות ניסיונות שונים, לא הצליחה לשקם מחדש את הפעילות.

את הנתונים הכספיים של זרוע חנויות הנוחות העצמאיות, הכוללת 27 חנויות אלונית שאינן ממוקמות בתוך מתחמי תדלוק ו-46 חנויות ברשת AM:PM, פרסמה דור-אלון בעקבות ביקורת של מחלקת התאגידים ברשות ניירות ערך, שבוצעה במהלך 2014, בנושא מגזרי פעילות.

בהמשך לדיונים שהתקיימו בין החברה לבין הרשות, שינתה דור-אלון את אופן הדיווח המגזרי שנקטה, כך שמעתה יופרדו התוצאות של רשת AM:PM ושל חנויות אלונית שאינן בתחנות תדלוק, ממגזר תחנות התדלוק וחנויות הנוחות. זאת בהמשך לתוצאות דומות מוקדם יותר השנה ביחס לדיווח על מגזרי הפעילות של חברת קרסו, שנבעו מביקורת דומה שנעשתה על-ידי הרשות.

פרסום זה שופך אור חדש על התוצאות החלשות של אלון רבוע כחול בכל הקשור לפעילויות הרשתות הקמעונאיות שלה, בעיקר רשת מגה, שסופגת בשנים האחרונות מכות אדירות מכיוון הרשתות המוזלות, וגם באלונית וב-AM:PM. זאת, בעיצומה של הידברות נמשכת בין ראשי קבוצת אלון - החברה-האם של אלון רבוע כחול - לבין מחזיקי האג"ח המוסדיים שלה, בנוגע לשינוי תנאי האג"ח שהנפיקה בעבר ושינוי פריסת ההחזרים.

אגב המגעים בין קבוצת אלון, שבשליטת שרגא בירן והקיבוצים, למחזיקי האג"ח שמהם גייסה כ-2.2 מיליארד שקל: היום (א') אישרה הקבוצה לבורסה את דיווחנו מיום חמישי על כך שבאסיפה האחרונה של מחזיקי האג"ח הוחלט לא לאשר מינוי נציגות ויועץ כלכלי למחזיקי האג"ח.

כך או אחרת, ימים מעטים לפני פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2014, מדווחת דור-אלון, שעוסקת בעיקר בשיווק מוצרי דלק ושנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-520 מיליון שקל, כי הנתונים של רשת AM:PM ושל חנויות אלונית שלא בתחנות התדלוק יוצגו מעתה תחת מגזר שיוצג בנפרד.

עד עתה דיווחה החברה על תוצאות של 3 מגזרים: מגזר מתחמי תדלוק ומסחר; מגזר שיווק ישיר של מוצרי דלק וגז טבעי; ומגזר שיווק דלק סילוני (דס"ל). עוד ציינה החברה בדוחותיה השנתיים ל-2013, ועוד קודם לתיקון הנוכחי בעקבות פניית רשות ניירות ערך, כי יש לה, נוסף על כך, פעילות אחרת בתחום הקמת תחנת כוח שאינה במגזרי הפעילות.

מהנתונים החדשים שפרסמה דור-אלון עולה כי ההכנסות של רשת AM:PM וכ-27 חנויות בפורמט "אלונית בקיבוץ", "אלונית בכפר" ו"סופר אלונית" שאינן בתחנות הדלק (נכון לסוף 2013) צמחו ב-2013 בכ-3.6% לכ-461 מיליון שקל, בעוד שהרווח מפעילות המגזר צנח בכ-32% והסתכם ב-5.4 מיליון שקל בלבד (שהם כ-1.2% בלבד מסך ההכנסות ממכירות).

גם במבט לאחור, הפעילות לא הצליחה להניב רווחים משמעותיים, וב-2011 הסתכם הרווח במגזר חנויות הנוחות העצמאיות בכ-1.2 מיליון שקל (0.27% מהמכירות) - שיעור שמעיד על השורה התחתונה של AM:PM.

לאחר רכישת AM:PM, בתחילת 2009 החלה אלונית להיכנס בנעלי הצרכניות בקיבוצים ובכפרים ופיתחה את הקונספט של "אלונית בקיבוץ" ו"אלונית בכפר". המטרה הייתה להעביר באופן הדרגתי לידי אלונית את הפעלת כ-200 הצרכניות שפעלו בקיבוצים, ואשר מחזור מכירותיהן השנתי עמד על 700-800 מיליון שקל. המספרים שחושפת היום הקבוצה מעידים שהתוכניות לא התממשו.

השינוי האמור באופן הצגת מגזרי הפעילות של החברה אינו חל על השורות התחתונות של דור-אלון, אלא רק בפירוט המגזרי וחלוקת הרווחיות וההכנסות של המגזרים השונים.

כלומר, להצגה מחדש "אין כל השפעה על מאזן החברה, מצבה הכספי, הרווח הגולמי, הרווח התפעולי, הרווח הנקי, הרווח הכולל, ההון העצמי ותזרימי המזומנים של החברה, באף אחת מהתקופות הרלוונטיות", כפי שמציינת החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully