וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שערוריית המחירים הגבוהים של חלב הסויה

הילה ויסברג

22.3.2015 / 9:00

משקאות הסויה תופסים יותר ויותר מקום בקרב מי שרוצה להימנע מחלב בקר. אלא שהמחירים הגבוהים, לעתים בפער של עשרות אחוזים לעומת חו"ל, מונעים מהם להיות אלטרנטיבה אמיתית - על אף שייצורם זול יותר

חלב סויה. ShutterStock
חלב סויה/ShutterStock

מחאות יוקר המחיה של השנים האחרונות דילגו משום מה על משקאות הסויה למיניהם, שמחיריהם גבוהים בעשרות אחוזים בהשוואה לחלב רגיל, בוודאי זה הנמכר במחיר מפוקח. הנפסדים העיקריים מהמצב הם הנמנעים מחלב בקר למיניהם, כמו אנשים הרגישים ללקטוז וטבעונים. אלא שפער המחירים שבין משקאות הסויה לחלב מעלה לא מעט תהיות, העיקרית שבהן: האם הפער הזה מחויב המציאות? התשובה, בקצרה: בכלל לא בטוח. זאת, בעיקר אם מביאים בחשבון את קומץ השחקניות בתחום משקאות הסויה בישראל, וכן אם משווים את מחירי המוצרים בישראל, לאלו הדומים להם מעבר לים.

כפול מחלב בקר

ניתן כאמור לייחס את המחירים הגבוהים בישראל, בין השאר, להיעדר תחרות, לאור מספר השחקניות המוגבל. המחלבות המתחרות בתנובה, שטראוס (יטבתה) וכן מחלבת טרה, אינן משווקות חלב סויה, וככל הנראה גם אינן מתכוונות להתחיל בכך בטווח הנראה לעין

נתחיל עם מחירי משקאות הסויה בישראל, המשווקים בידי שתי שחקניות עיקריות: תנובה, והמותג הבינלאומי אלפרו. משקאות תנובה נמכרים ברשתות השיווק במחירים שנעים בין 7 שקל ועד כ-12 שקל לליטר. משקאות אלפרו יקרים יותר, וטווח מחיריהם 11-14 שקל. חלב בקר בקרטון, במחיר מפוקח, נמכר בכ-6 שקל לליטר ומוצרי חלב מגוונים במחיר שאינו מפוקח (מועשרים למיניהם, דל לקטוז, וניל וכו'), נמכרים בידי מגוון משווקות בכ-7-9 שקל לליטר. חלב עזים, לדוגמה, יקר במיוחד ונמכר בכ-13-16 שקל לליטר. ניתן להתווכח אם ניתן להשוות משקה סויה לחלב פרה, שהרי עלויות הייצור שונות וכך גם גודל השוק. אלא שמתברר כי גם בהשוואה למשקאות סויה דומים בעולם, משקאות הסויה הישראליים יקרים בהרבה.

בבריטניה, לדוגמה, בדקנו חמישה מותגי משקאות סויה, לרבות אלפרו, בחמש רשתות שיווק, באמצעות אתר mysupermarket, וכן הוספנו למחיר המומר מליש"ט לשקל 18% מע"מ, בכדי לייצר השוואה אמינה ככל האפשר (בבריטניה ובארה"ב משקאות נמכרים ללא מע"מ, או במע"מ מופחת). טווח המחירים הנמצא בבריטניה, הוא 4.24 שקל לליטר משקה סויה עד 9.2 שקל, של מותג אלפרו היקר. המחיר הממוצע של המשקאות הנבדקים, אחרי חישוב הממוצע בטווח התחתון והעליון של המחירים: 6.1 שקל לליטר משקה סויה, כ-45% פחות לעומת המחיר הממוצע בישראל, שלאחר חישוב בחמש רשתות, התברר כ-11.1 שקל. כמו כן בדקנו את מחירי המשקאות בארה"ב, בשתי רשתות קמעונאיות בולטות: טרגט וולמארט. בטרגט המחיר של מותג silk הוא כ-7.5 שקל לליטר, ובוולמארט, של מותג 8th continent, כ-7.3 שקל – כ-33% פחות לעומת המחיר הממוצע בישראל. החישוב כאן נעשה באופן שונה, ולכן החישוב האחוזי מוערך בלבד.

ערכנו בדיקות אקראיות בכמה מדינות אירופיות, באמצעות חברים המתגוררים בחו"ל, וברובן המחירים נמוכים יותר בהשוואה לישראל. כך למשל, בהולנד (אמסטרדם) טווח המחירים ל-1 ליטר משקה סויה, הוא 6.7-8.7 שקל למוצרי אלפרו, ו-5.09 שקל למותג פרטי (המחירים הותאמו למע"מ הישראלי). באוסטריה (וינה), המחירים הם כ-9-5.8 שקל לליטר משקה סויה. ביוון המחירים דומים לאלו בישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סויה זה לא חלב

ניתן כאמור לייחס את המחירים הגבוהים בישראל, בין השאר, להיעדר תחרות, לאור מספר השחקניות המוגבל. המחלבות המתחרות בתנובה, שטראוס (יטבתה) וכן מחלבת טרה, אינן משווקות חלב סויה, וככל הנראה גם אינן מתכוונות להתחיל בכך בטווח הנראה לעין. משרד הכלכלה ער למצב זה ומבקש להכניס לכאן מותגים בינלאומיים נוספים, באמצעות שינוי התקן לחלב. תקן זה ניתן על ידי מכון התקנים וקובע אילו משקאות זכאים לקבל את הכינוי "חלב". נכון להיום, רק משקאות שמקורם בחלב יונקים, יכולים להיקרא בישראל "חלב", ואילו על משקאות אחרים לרבות משקאות סויה, חל איסור להיקרא כך. אי לכך, שינוי התקן, כך שיאפשר למשקאות סויה להיקרא "חלב", כפי שהם נקראים בחו"ל, עשוי לשנות את המצב לטובה.

"שימוש במילה 'חלב' (MILK) למשקאות סויה מקובל במדינות אירופה, אך ביבואם לישראל יבואנים נאלצים להסתיר את המילה "MILK" על גבי האריזה או להזמין אריזה מיוחדת בשל האיסור בתקן לחלב ובכך מייקרים את המוצר לצרכן", מסבירים במשרד הכלכלה. אבל תיקון התקן אינו פשוט, הדיון בנושא נדחה, ולא ברור מתי יתקיים שוב.

הסיבה למורכבות: מי שעומד בראש הוועדה הטכנית, המטפלת בתקן החלב, הוא המדען הראשי של תנובה. עוד חברים בה נציגי טרה ושטראוס. "כשיש מונופול, הוא יכול לקבוע איזה מחיר שהוא רוצה", אמרו לנו גורמים הבקיאים בנושא. "לתנובה אין אינטרס שתיווצר תחרות בתחום הסויה. המותג הכמעט יחיד המיובא לישראל הוא אלפרו, וזהו מותג פרימיום, סופר-יקר. אם התקן ישתנה, אז היבוא של משקאות הסויה יגדל, יגדל ההיצע, והמחיר יירד". מנגד טוענות המחלבות כי הן מתנגדות לשינוי, בכדי שלא לשקר לציבור, ולקרוא למשקאות שאינם חלב, בשם "חלב".

מתנובה נמסר בעניין שינוי התקן: "תנובה מתנגדת בכל תוקף לשינוי שיאפשר להטעות את הצרכן ולקרוא למוצרים על בסיס צמחי ושאינם חלב אמיתי בשם חלב. גם למשקה הסויה של תנובה איננו קוראים 'חלב סויה'. נמשיך להגן על העיקרון הצרכני של אמינות ושקיפות אל מול הצרכן, שרק חלב אמיתי יכול להיקרא חלב".

ממשרד הכלכלה נמסר: "בבקשתנו לוועדה, כמו בהחלטה לפתיחת הליך הסרת הרשמיות מהדרישה בתקן, הצגנו עמדה מקצועית עקרונית, לפיה לא ניתן להטיל מגבלות/איסורים על מוצר בתקן, שאינו חל על אותו המוצר (תקן לחלב לא חל על משקה סויה, אך מטיל על משקה סויה מגבלה/איסור להיקרא 'חלב'). אנו נמצאים בדיון בנושא מול שירות המזון במשרד הבריאות. בשלב ראשון סוכם, להעביר איסור/מגבלה של שימוש במילה 'חלב' מתקן לחלב לאכסניה מתאימה יותר. במקביל נמשיך לפעול להקלות בתקן ובאפשרות לייבא משקאות חלב בחופשיות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ליטר ב-20 אג'

מהבדיקה שערכנו עולה כי ישנם פערים גדולים במחירי משקאות הסויה בין הרשתות המוזלות , שם ניתן למצוא לעתים את משקה הסויה של תנובה ב-6.90 שקל לליטר, לעומת מגה ושופרסל, המתמחרות אותו בכ-10 שקל לפחות

אבל גם את רשתות השיווק צריך להכניס למשוואה, שכן מהבדיקה שערכנו עולה כי ישנם פערים גדולים במחירי משקאות הסויה בין הרשתות המוזלות (רמי לוי, קוסט, ויקטורי, יינות ביתן), שם ניתן למצוא לעתים את משקה הסויה של תנובה ב-6.90 שקל לליטר, לעומת מגה ושופרסל, המתמחרות אותו בכ-10 שקל לפחות. גורם מתחום רשתות השיווק, סיפר לנו כי הוא משלם על חלב הסויה של תנובה 6 שקל לליטר, פלוס מע"מ (ללא מבצעים) והרווח הגולמי שלו הוא כ-20% (מחיר לפני מע"מ לצרכן, 7.4 שקל). ייתכן כי הקופון שגוזרות רשתות השיווק האחרות על חלב סויה, גבוה בהרבה.

ונשאלת גם השאלה כמה עולה לייצר חלב סויה, ואם באמת – כפי שמורה האינסטינקט – ייצור החלב זול יותר לעומת חלב בקר, או אולי דווקא יקר יותר, בשל העובדה שמדובר בפלח שוק קטן, ושפולי הסויה מיובאים ומטופלים במפעל נפרד. על שאלה זו לא נוכל לקבל תשובה ברורה. שף בועז צאירי, מייסד מסעדת "סאקורה", המתמחה בטופו ובתזונה טבעית, מספר כי מניסיונו, עולה טונה סויה לתעשייה היא 1,500-1,700 שקל, ולפיכך 1 קילו סויה, ממנו ניתן להכין לדבריו 7-8 ליטר חלב, עולה לכל היותר כ-2 שקל. כלומר, ליטר משקה סויה, עלותו
כ-20 אגורות. האם זה הוא אכן המחיר שמשלמת תנובה, ומהן עלויות התפעול הנלוות? זאת אין אנו יודעים. "ליטר משקה סויה לא אמור להימכר לצרכן ביותר מ-5 שקל", טוען צאירי. "פועלים כאן ב'שיטת מצליח', ובנוסף – אין תחרות".

גם הילה קרן, דוברת אנונימוס, טוענת כי המחיר אינו משקף בהכרח את עלות הייצור האמיתית. לדבריה, "המחיר הנוכחי של מוצרי סויה אינו משקף את עלויות הייצור. הרי הרבה יותר זול לייצר מוצרים מהצומח מאשר מוצרים מהחי. עלות ייצור חלב פרה כוללת בתוכה ייצור גידולים צמחיים - דגנים וקטניות עבור המזון לבעלי החיים, בנוסף לעלויות החזקת הפרות ולעלויות התרופות, עיבוד החלב, וכן הטיפול בזיהום מהרפתות".

תגובות

תגובת תנובה: "תנובה הקימה מפעל ייחודי וייעודי לייצור מוצרי סויה. מדובר במוצרים אחרים ובאופני ייצור אחרים בהשוואה למוצרי החלב ולכן אין מקום להשוואה. חשוב להדגיש כי את המחיר הסופי לצרכן לא אנחנו קובעים, כי אם רשתות השיווק".

תגובת שסטוביץ, יבואנית אלפרו: "שסטוביץ הינה יבואנית המותג אלפרו ואין לה כל נגיעה או ידע לגבי עלויות ייצור משקאות סויה. ביבוא המוצר מאירופה לישראל נוספות עלויות של שינוע, תוויות בעברית, כשרות ומיסוי. בכל מקרה, המחיר לצרכן נקבע על ידי הקמעונאים בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully