וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לחברות השליחויות המובילות יש סיבות לחשוש?

מייק מדוק, פורבס

17.3.2015 / 9:05

פדקס, UPS וחברות ענק נוספות שולטות כיום בשוק השליחויות העולמי ביד רמה, אך אם הן ימשיכו להתרכז בהווה על חשבון העתיד, הן צפויות לצפות בנתח השוק שלהן צונח במהרה; וכשחברת "אובר" נושפת בעורפן, עתיד התחום הופך מסקרן במיוחד

פרדריק סמית. AP
פרדריק סמית/AP

בואו נתחיל מהסוף, ברשותכם: התשובה לשאלה שבכותרת היא בהחלט כן. לחברות ענק דוגמת פדקס, UPS, ואפילו לשירותי הדואר ברחבי העולם בהחלט יש סיבה טובה לחשוש לעתידן, כל עוד ימשיכו העומדים בראשן לקבור את הראש בחול ולהתעלם מן השינויים אשר חלים בעולמנו. כל עוד ימשיכו חברות הענק האלו להתנהל כפי שהתנהלו בעבר, מבלי "לחשב מסלול מחדש" ולהיערך לאיומים העסקיים אשר צצים כבר כיום, אל תופתעו אם אפילו חברה בעלת מוניטין עולמי כמו פדקס תמצא עצמה הופכת במהרה ללא רלוונטית.
הסיבה לסכנה המרחפת מעל ראשי חברות הענק האלו אינה מסתכמת בטכנולוגיה המתפתחת או במגמות החברתיות השונות אשר עשויות להוריד אותן מגדולתן. הסיבה העיקרית לסכנה זו היא בסיסית הרבה יותר, וניתן לסכם אותה בחוסר הנכונות שלהן לחשוב לטווח ארוך ולשנות את אופי פעילותן בהתאם לשינויים הצפויים בחברה. וכשחשיבה חדשנית ומהפכנית נותרת מחוץ לתכנית העבודה, הזירה מתפנה עבור חברות צעירות אשר הפכו את החשיבה החדשנית ללב העשייה שלהן, ובכך אימצו לחיקן בדיוק את נקודת התורפה של חברות הענק המסורתיות והוותיקות.


לאתר פורבס ישראל

איזה עסק נהיה מחר?

את השאלה שבכותרת צריך כל מנהל עסק לשאול את עצמו מדי יום. אבל אם אתם עובדים של אחת מחברות השליחויות שהזכרנו קודם, כדאי לכם לתהות האם בכלל יהיה לכם עסק בעתיד. הסיבה העיקרית לכך היא שבחברת שיתופי הנסיעות האמריקאית "אובר" שואלים את עצמם את השאלה "איזה עסק נהיה מחר" ללא הפסק. וכשמתמקדים כל העת בחשיבה חדשנית, גם התוצאות מגיעות במהרה.

"אובר", כידוע, היא חברה לשיתוף נסיעות. החברה דוהרת על גל הכלכלה השיתופית אשר שוטף את החברה המערבית כיום, וביחד עם התקדמות הטכנולוגיה (אשר מאפשרת לכל אחד להחזיק מכשיר GPS, אמצעי תשלום דיגיטלי ועוד שלל יישומים - והכל במכשיר הסלולרי) ביצעה מהפכה של ממש בתחום הנסיעות ברחבי העולם. באמצעות הפלטפורמה שהקימה החברה, נהגים פרטיים יכולים להציע את שירותם כנהגי מונית, והפלטפורמה מקשרת בינם לבין המשתמשים אשר מחפשים אחר שירותי הסעה. המסיעים זוכים למקור הכנסה "מהצד", והנוסעים זוכים בנסיעה זולה ביחס לנסיעה במונית מסורתית. הנפגעים העיקריים הם נהגי המוניות, אשר מאבדים נתח עבודה אדיר - וגם לא מעט כסף.

כדי להימנע מפגיעה בציבור נהגי המוניות, במדינות בודדות ברחבי העולם החליטו הרשויות לאסור על חברת אובר לבצע את אותן "נסיעות שיתופיות". כך, למשל, אסורה הפעילות בישראל כיום, וגם בספרד החליטו לאסור על החברה לאפשר לנהגים פרטיים להציע עצמם כנהגי מונית לכל דבר ועניין. בחברת "אובר" החליטו שלא להיכנע, והחליטו על "שינוי כיוון". כעת, ציבור הנהגים הפרטיים הרשומים בחברה מציעים את שירותיהם כשליחים - ובכך הם שוב יכולים להרוויח "כסף מהצד", בעוד קהל המשתמשים אשר נעזר בשירותיהם זוכה בשירות שליחות זול ומהיר.

אך זוהי רק ההתחלה. שמועות והערכות שונות אשר נפוצו בפורומים שונים לאחרונה גורסות כי בהנהלת החברה שוקלים ברצינות את הרחבת הפעילות בתחום גם למדינות נוספות. אך אם ננסה לחשוב מחוץ לקופסא (כפי שאובר כבר הוכיחה לא פעם בעבר), סביר להניח שבחברת הענק לא יסתפקו במשתמשים בעלי רישיון נהיגה אשר יציעו את שירותם כשליחים בשעות מוגדרות. חישבו, למשל, מה תוכל החברה לעשות אם יהיה בידיה מידע אודות מקום עבודתכם ומקום מגוריכם. דמיינו מצב בו תצאו מהמשרד, והאפליקציה תעדכן אתכם כי "גברת כהן מהדירה ממול הזמינה עוגה מבית קפה שנמצא בנתיב הנסיעה שלכם בדרככם הביתה". האפליקציה תוכל להציע לכם לשמש כשליחים של גברת כהן, עבור תשלום סימלי. סביר להניח כי תסכימו לקחת על עצמכם את השליחות, וכך תרוויחו אתם קצת כסף, ותסייעו רבות לגברת לוי. מי יפסיד? נכון, חברות השליחויות הגדולות, ובראשן פדקס ו-UPS.

חברות הענק האלו ממשיכות להתנהל כאילו הסכנה אינה מתקרבת בצעדי ענק. נכון, התפתחות הכלכלה השיתופית פירושה וויתור על נתח שוק באופן ישיר, אך באופן עקיף מסתבר כי גם מהלך שכזה שווה לא מעט כסף (לא סתם חברת "אובר" מוערכת בלמעלה מ-60 מיליארד דולר). אך במקום להוביל את המהפכה, החברות המסורתיות מעדיפות להתבצר בעמדתן. אם ימשיכו ככה, נראה כי סיכויי ההצלחה שלהן במאבק מול הכוח העולה ("אובר", או כל חברה אחרת שתעשה זאת) יהיו פחותים.

שליחויות קצרות הן כמובן רק קצה הקרחון. אם תצליח "אובר" או כל חברה אחרת לבנות מערך שליחים עצמאיים חובק עולם, באמצעות תיכנון נכון היא תוכל לשלח חבילות לכל יעד בעשרות מדינות. מומחים רבים מעריכים כי עברנו כבר את "נקודת האל חזור", וכי לחברות המסורתיות נותר רק לנסות ולהצטרף למהלך - או להביט בו מהצד, בעודן צופות בנתח השוק שלהן קטן בהתמדה. אם כך אכן יהיה, הרי שנצפה באימפריה עסקית בקנה מידה עולמי אשר תקרוס עקב הטרנד המתפתח של הכלכלה השיתופית ברחבי העולם. ואם ראשי חברות אחרות לא יסיקו מסקנות בהקדם, אלו לא יהיו האימפריות האחרונות בהן נצפה נופלות מגדולתן.

  • עוד באותו נושא:
  • שליחויות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully