וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיסקונט פנה ל-S&P כדי לבטל הורדת הדירוג

שלומי שפר

20.9.2002 / 8:24

אנליסט בסוכנות: "הבנק אמר לנו לפני שנה שהרע כבר מאחוריו, אך הדו"חות האחרונים מלמדים כי זה לא בהכרח כך"



בנק דיסקונט פנה אתמול לסוכנות דירוג האשראי הבינלאומית סטנדרט אנד פורס (S&P), כדי להיפגש עם האנליסטים המסקרים את הבנקים הישראלים, במטרה לבטל את הורדת הדירוג של הבנק מ-BBB ל-BB. סוכנות הדירוג הורידה את דירוג הבנק על פי מידע המפורסם לציבור (דו"חות כספיים), ודיסקונט מעוניין להציג בפני האנליסטים מידע פנימי.



סוכנות הדירוג S&P הודיעה שלשום שהיא מורידה את דירוג הטווח הארוך של בנק לאומי ובנק הפועלים מדרגה של A מינוס ל-BBB פלוס, זאת בעיקר בשל המצב הכלכלי והפוליטי בישראל. במקביל הודיעה הסוכנות על הורדת דירוג האשראי של דיסקונט. בניגוד להפועלים ולאומי המשלמים לחברות הדירוג כדי שיעריכו אותן, דיסקונט אינו עושה זאת. התשלום עבור דירוג מקובל בעולם הבנקאות, והוא נועד לאפשר לבנק המדורג לקבל קווי אשראי בתנאים טובים.



הבנקים מעוניינים להיות מדורגים שכן דירוג גבוה מעיד על כך שהם בנקים בטוחים, וכתוצאה מכך המחיר שהם משלמים עבור האשראי שהם מקבלים מבנקים אחרים, נמוך יותר. הבנקים שמשלמים לחברות הדירוג מקיימים אחת לכמה זמן פגישות עם האנליסטים שלהן, שבהן הם יכולים לחשוף בפניהם מסמכים פנימיים של הבנק, כדי לנסות למנוע הורדות של הדירוג שלהם. לפני כשבוע נפגשו בקפריסין ראשי הפועלים ולאומי עם האנליסטים של S&P, בהם אוליבר ג'אד (Oliver Judd) וולטר פומפליאנו (Walter Pompliano), לפגישת עבודה שוטפת.







ההערכות הן כי בנק דיסקונט מעוניין לקיים פגישה עם האנליסטים של S&P, הנחשבת לסוכנות הדירוג החשובה בעולם, במטרה להתחיל להיות מדורג באופן קבוע על ידי הסוכנות, בתשלום. בסוכנות סירבו אתמול לאשר או להכחיש את הפנייה של דיסקונט.



בדיסקונט התאכזבו אתמול מהורדת הדירוג. בבנק רמזו כי לפי המסתמן מהודעת S&P, ייתכן שהיא נעשתה על פי דו"חות של הרבעון הראשון ל-2002, ושהאנליסטים של הסוכנות לא הספיקו להתעדכן בדו"חות הרבעון השני שפורסמו לפני כשבועיים. לראייה אומרים בבנק כי הסוכנות קובעת שיחס הלימות ההון של הבנק גבולי, כאשר בפועל הוא עלה מ-9.1% ברבעון הראשון ל-9.4% בשני.



פומפליאנו אמר אתמול כי הורדת הדירוג של דיסקונט, כמו של שאר הבנקים, נעשתה לאחר קריאת דו"חות הרבעון השני. לדבריו, לפני כשנה הוא נפגש עם ראשי בנק דיסקונט שניסו לשכנע אותו כי הרע כבר מאחוריהם. "על פי דו"חות הרבעון השני, מצב דיסקונט לא השתפר והבנק ממשיך להפסיד", אמר.



פומפליאנו סבור כי מצב שבו בנק מתכוון למכור גם נכסי ליבה שלו כמו דיסקונט ניו יורק ואחזקות בחברות, מלמדת על מצב הבנק. לדבריו, S&P פגשה בעבר נציגי בנקים ישראלים שאינם מדורגים על ידה, ואין מניעה שתעשה זאת גם בעתיד. עוד לדבריו, המצב של מזרחי והבינלאומי טוב, ולכן הדירוג שלהם לא הורד בסקירה האחרונה ונותר על BBB.



ג'אד אמר אתמול כי על האנליסטים לא הופעל לחץ מצד הבנקים הישראלים, כדי למנוע את הורדת הדירוג. לדבריו, ההורדה היא בצל המצב הכלכלי והפוליטי הגרוע השורר בישראל בחודשים האחרונים. "היינו חוטאים לתפקידינו אם לא היינו מורידים את הדירוג", אמר ג'אד.



פומפיליאנו אמר אתמול כי הורדת הדירוג באה לאחר שלפני כשנה הסוכנות פירסמה תחזית שלילית לדירוג הבנקים בישראל. "בשנה החולפת המצב הכלכלי בישראל וההאטה הגלובלית הוחרפו, ולכן החלטנו להוריד את הדירוג", אמר. "לפני שנה האמנו כי המצב עשוי להשתפר, ולכן לא הורדנו את הדירוג. כעת ברור שלא זה המצב", הוסיף.



דירוג המדינה



חברת דירוג האשראי הבינלאומי מודיס, פירסמה שלשום בערב הודעת הרגעה שלפיה היא לא מתכוונת, לפי שעה, להפחית את הדירוג של מדינת ישראל. האנליסט האזורי של הסוכנות, ג'ונתן שיפר, כתב כי אין כל חשש מיידי שישראל לא תוכל לעמוד בתשלום חובותיה. עוד כתב שיפר כי אין סכנה לבעיית נזילות של ישראל בטווח הקצר.



החשש במשרד האוצר היה כי הודעת S&P על הורדת דירוג הבנקים בישראל עלולה להוביל גם להורדת הדירוג של המדינה. הודעת מודיס משלשום הפיגה במעט את החששות. נראה כי גם ב-S&P לא מתכוונים להוריד בקרוב את הדירוג של מדינת ישראל.



"הורדת הדירוג של הבנקים בישראל אינה בהכרח טריגר להורדת הדירוג של המדינה", אמר אחד האנליסטים האזוריים של הסוכנות, קווין דיילי. לדבריו, הדירוג של ישראל כרגע הוא A מינוס עם תחזית שלילית, והסוכנות ממשיכה לעקוב אחרי המצב הביטוחני והפוליטי, אך בעיקר שמה דגש על המדיניות הפיסקלית של ישראל.



כשנשאל האם הסוכנות נתונה ללחצים "פוליטיים" מצד ממשלת ישראל, כדי שלא תוריד את הדירוג של המדינה, אמר דיילי: "אנו מסקרים 93 מדינות ברחבי העולם. אם היינו נתונים ללחץ פוליטי היינו כל היום בטלפון". לדבריו, אין לחץ פוליטי מצד ישראל, והסוכנות כלל אינה מושפעת מלחצים כאלה. בין הסוכנות לנציגי המדינה, הוסיף, מתקיימות פגישות עבודה רגילות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully