וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנית האסטרטגית של שלום: הרבה רגשי אשמה

צבי זרחיה

20.9.2002 / 9:58

באוצר כבר לא מאיימים להקדים את הבחירות אם לא יאושר התקציב, ועכשיו מפעיל סילבן שלום את תוכניתו החדשה לגיוס תמיכה בתקציב: הוא מזהיר כי מי שלא יתמוך יגרום למשבר פיננסי; * שלום: "אי אישור התקציב ישדר מסר שלילי לשווקים" * "הקיצוץ הגדול והאמיץ": גרסת סמדר א



חודש לאחר שראש הממשלה אריאל שרון איים להקדים את הבחירות לכנסת לינואר 2003, אם לא יושג בסוף אוקטובר 2002 רוב בקריאה ראשונה בעד התקציב, החליטו בלשכת רה"מ ובמשרד האוצר לשנות אסטרטגיה: במקום לאיים בהקדמת הבחירות (אף שהאיום הוכח כמוצלח, הואיל ובחלק מהמפלגות החלו לשקול פעם נוספת את הצבעתן), מנסה סילבן שלום בשבועות האחרונים פשוט לגייס רוב לתמיכה בתקציב.



בשיחות פנימיות אומר שלום כי למרות הקשיים וההתנגדויות הרבות לחלק מסעיפי הצעת התקציב, יש סיכויים גבוהים לגייס רוב בעד התקציב בקריאה הראשונה כבר בעוד חודש. מדוע? שלום מעריך כי רוב הסיעות חוששות כעת להצביע נגד התקציב בקריאה ראשונה מחשש שיואשמו כי גרמו נזק חמור למשק.



אי אישור התקציב, מזהירים כלכלנים, עלול לגרום למשבר פיננסי, לזינוק בשער הדולר ולעליית האינפלציה והריבית. שלום סבור כי אף אחת מהמפלגות לא מעוניינת ליטול אחריות להידרדרות מצב המשק, ולפיכך, גם אם לאחר מאמצים לא קלים, אפשר יהיה לאשר את התקציב. גם הורדת הדירוג של הבנקים השבוע, ועליית שער הדולר בעקבותיה, עשויה לסייע למדיניות רגשי האשמה של האוצר.



אבל למרות הביטחון של שלום, אישור התקציב איננו עדיין עניין של מה בכך; חברי כנסת מהעבודה, מש"ס, מהמפד"ל ומהליכוד עדיין מתנגדים לחלק מהגזירות הטמונות בספר התקציב.



שלום מוכן להקשיב לטענות הח"כים אך מבהיר כי לא יכניס שינויים מהותיים בתקציב: יעד הגירעון יהיה 3% מהתוצר, והוא לא מוכן להתפשר בביצוע הרפורמות בשוק העבודה ובתקציב הביטחון. לדבריו, שינויים בתקציב, אם ייעשו, יהיו קלים בלבד.



סעיף נוסף בתוכנית האסטרטגית של שלום להעביר את התקציב בקריאה ראשונה עד סוף אוקטובר, הוא להקדים בשבועיים את הנחת הצעת תקציב המדינה ל-2003 על שולחן הכנסת. כך, סבור שלום, יוקצו לדיונים המליאה בתקציב שבועיים, שבמהלכם יוכלו חברי הכנסת "להוציא קיטור" לפני ההצבעה.



בדרך כלל נהגו שרי האוצר להגיש לכנסת את התקציב בסוף אוקטובר; שלום יגיש אותו כבר ב-14 באוקטובר - עם פתיחתו של מושב החורף. ההצבעה בקריאה ראשונה על הצעת התקציב וחוק ההסדרים תיערך במועד הנהוג בעשור האחרון: 29 באוקטובר.



הסיעות הקטנות תחילה



באחרונה החל שלום לנהל מו"מ חשאי עם הסיעות; תחילה מתכוון שלום לנסות ולהשיג את תמיכת הסיעות הקטנות: יהדות התורה והמפד"ל. אחר כך הוא מתכוון להגביר את קצב הדיונים עם העבודה ועם ש"ס.



לפני כשבועיים נפגש שלום עם חברי סיעת יהדות התורה; את הפגישה יזם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), שבאחרונה התקרב מאוד אל שלום. ליצמן והח"כים אברהם רביץ, מאיר פרוש ומשה גפני, תבעו כבכל שנה לבטל את מה שהם מגדירים קיפוח בתקצוב המוסדות החרדיים בכלל ומוסדות "החינוך העצמאי" בפרט.



ליצמן הציע לשלום לסכם כבר עכשיו את גובה התמיכה בישיבות, כדי להימנע ממו"מ דרמטי, ברגע האחרון, שבו יתנו המפלגות החרדיות את תמיכתן בתקציב בתקצוב הישיבות. לדבריו, אם יושג מנגנון תקצוב הולם, עשויה יהדות התורה לתמוך בתקציב. ליצמן מעריך כי שלום יצליח להעביר את התקציב בקריאה הראשונה, בעזרת הסדרים עם רוב סיעות הקואליציה.



המפד"ל כבר לימינו



שעות ספורות לפני שמונו שלשום אפי איתם ויצחק לוי לשרי התשתיות והתיירות, נועד עמם שלום לפגישה בענייני התקציב. בפגישה השתתף גם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ זבולון אורלב (מפד"ל).



בכנסת אומרים, כי "שדרוג" שרי המפד"ל - שהיו קודם שרים ללא תיק - סלל את הדרך לתמיכת המפד"ל בתקציב. אלא שאורלב אמר אתמול, כי בפגישה עם שלום הבהירו חברי הסיעה לשר האוצר כי תמיכתם בתקציב אינה אוטומטית. לדבריו, יש אמנם במפלגה תמיכה עקרונית בהיקף הקיצוץ בתקציב (8.7 מיליארד שקל) ובשיעור הגירעון, אבל אין הסכמה על "חלוקת העומס".



אורלב תובע להפחית את הקיצוץ בתקציב משרד החינוך (450 מיליון שקל); הוא הודיע כי המפד"ל תציע קיצוץ חלופי בתקציב - כדי להפחית הקיצוץ בתקציב החינוך. את הצעת הקיצוץ החלופי יגבשו אורלב וחבר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ נחום לנגנטל, שמונו לנציגי המפד"ל בצוות המשותף עם משרד האוצר לליבון התנגדות הח"כים.



במפד"ל צופים מאבק בתוך המפלגה בדרך לאישור התקציב; איתם ולוי אינם ח"כים ועל כן לא ישתתפו בהצבעות על התקציב בכנסת, שבהן ישתתפו 5 חברי הכנסת של המפד"ל. מקורות במפלגה אומרים שאורלב והח"כים שאול יהלום ויגאל ביבי, מתנגדים להצעת התקציב במתכונתה כיום. הח"כים נחום לנגנטל וחיים דרוקמן, מעריכים במפלגה, עשויים לקבל את עמדצ השרים איתם ולוי ולתמוך בתקציב.



אורלב מנסה לגייס את מרכז המפלגה, כדי שזה יקבל החלטה המחייבת את הח"כים להתנגד לתקציב. במרכז המפד"ל כ-1,000 חברים - מהם 200 מורים ומורות שיתקשו לתמוך בקיצוצים בחינוך.



במשרד האוצר, בכל מקרה, רגועים; הדרישות של המפד"ל, אומרים שם, הן לא משהו שאי אפשר להתגבר עליו.



לחצים על העבודה



בכנסת שואלים עכשיו מי תמצמץ ראשונה: מפלגת העבודה או ש"ס; שלום זקוק לתמיכתה של לפחות אחת הסיעות הללו כדי להעביר את התקציב.



אם ש"ס תתמוך בתקציב והעבודה תתנגד לו - יצטרך שלום לגייס יותר ח"כים מהאופוזיציה. אם העבודה תתמוך, יוכל שלום כנראה להסתדר גם בלי ש"ס. הסיעה שתודיע ראשונה על תמיכתה בתקציב עשויה לזכות בהישגים תקציביים ואלקטורליים גדולים יותר מאלה שתשיג השנייה.



שלשום נפגש מזכ"ל העבודה, ח"כ אופיר פינס, עם הממונה על התקציבים באוצר, אורי יוגב. פינס לא שמע בפגישה פתרונות לבעיות שמטרידות אותו: לתוכנית לטיפול בעובדים הזרים, למשל, שפינס רואה בה תוכנית פופוליסטית ולא יעילה. פינס גם קובל על כך שאין בתקציב ניסיון להתמודד עם המיתון במשק.



לאחר הפגישה נערכה התייעצות פנימית במסגרת צוות המו"מ של העבודה עם האוצר, שבו חברים, בין היתר, פינס, שר החקלאות שלום שמחון, סגן שר הביטחון ויצמן שירי וח"כ אלי בן מנחם. פינס הבהיר כי מפלגתו לא תדרוש לפרוץ את מסגרת התקציב וגם לא למתן את היקף הקיצוץ, אלא לשנות את תמהי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully