וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע הזמן לתקן את צו הירושה

19.3.2015 / 15:32

במקרה של מוות הוראות החוזה בחתימה על קופת גמל או קרן פנסיה גוברות על ההוראות בצוואה. עו"ד רפי שדמי סבור שיש לשנות מצב זה

על פי סעיף 147 לחוק הירושה נקבע כי במידה ואדם, בשעה שהצטרף לקופת גמל, חתם על חוזה ביטוח או אפילו על הוראת חסכון, נדרש לציין מי המוטבים שיקבלו לאחר פטירתו את הכספים שנצברו באותה תכנית. עם פטירתו "יפעלו" כמצויין בפני הבנק/חברת הביטוח וכו'. לכן, אם ניתנו בצוואה ציוויים הסותרים הוראות שניתנו בעת שנפתחו קופות אלה, הרי שבעניין זה ההוראות הקבועות שבצוואה אינן חלות על אותן קופות וכו'.

במילים אחרות, יכול אדם לפתוח בגיל צעיר, בין בהיותו רווק או בתחילת נישואין, קופת גמל או תכנית ביטוח כלשהי, לקבוע מוטבים, וברבות השנים לשכוח ולהמשיך לחסוך כספים באותה קרן או חברת ביטוח. אותו אדם ממשיך לחסוך בידיעה שהוא מבטיח את עתיד משפחתו אם חלילה יקרה לו משהו. אלא שגם אם ערך צוואה וציווה את כל נכסיו לאשתו ולילדיו, ימצאו עצמם אלה מול שוקת שבורה שכן אלו אינם נכסי עיזבון ולכן הצוואה לא חלה עליהם. יש לציין כי יש חברות ביטוח שבפוליסות שלהן מצוין שאם טרם חולק הכסף, אזי יש להתחשב בלשון הצוואה. עם זאת במרבית המקרים הוראות קופת הגמל יגברו על הוראות הצוואה.


בפסיקה מקרים שונים שעל פיהם לא תמיד הסתירה שבין הוראות צוואה להענקה למוטבים לפי חברות בקופת גמל וכו', תיושב כך שהוראת המוטבים גוברת. יש גם יש מקרים שבית המשפט פסק שהוראות הצוואה השונות מהוראת המוטבים, בנסיבות שונות , תגברנה. אולם לשם כך דרושה מעורבות של בתי משפט ועיכוב משמעותי בחלוקת הכספים.

אך הבעיה לא קיימת רק בקופות הגמל והביטוחים. חוסר הגמישות בקופות הפנסיה זועק עוד יותר לשמים. במקרה שמדובר בקרן פנסיה, כספי הפנסיה במקרה של פטירת המוטב, יוענקו באופן אוטומטי לאשה הנוכחית גם אם מדובר בידועה בציבור וגם אם מדובר באשה שעימה חלק הנפטר את חייו זמן קצר לפני מותו. תקנון קרנות הפנסיה לא מגלה גמישות כהוא זה וגורם לעוול למשפחות רבות. מזה כמה שנים דנה הכנסת בהצעת חוק לחלוקת כספי פנסיה בין בני זוג שהתגרשו. מן הראוי כי הכנסת תכלול בהצעת החוק גם שינוי בסעיפים אלה.

עו"ד רפי שדמי, עוסק בדיני משפחה וירושות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully