וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ החקלאים לא יחול על תוכניות שקידומן החל לפני אוגוסט 2001

זיו מאור

22.9.2002 / 8:12

בין היישובים בהם מתוכננים פרויקטים גדולים - בהיקף של אלפי יחידות דיור כל אחד - שיוכלו להמשיך במסלול הפיצויים הקודם: גליל ים ונחלים



הפרויקטים הגדולים להפשרות קרקע שקידומם התחיל לפני אוגוסט 2001, יוכלו להמשיך במסלול הפיצויים שקובעות החלטות המינהל 717, 727 ו-737, אשר בוטלו על ידי בג"ץ לפני כשלושה שבועות (בג"ץ הקרקעות). כך ניתן להסיק מטיוטה של הוראות המעבר שהכין צוות בין-משרדי שמינה מנהל מינהל מקרקעי ישראל, יעקב אפרתי. מדובר, בין השאר, בפרויקטים שהוגשו תוכניות לגביהם.



הוראות המעבר יקבעו אילו תוכניות בקיבוצים ובמושבים יוכלו להמשיך במסלול הפיצוי שבג"ץ ביטל, ואילו ייאלצו להמתין למסלולים החדשים שיהיו נדיבים פחות. הטיוטה הועברה להנהלת מינהל מקרקעי ישראל ולפרקליטות המדינה. מועצת המינהל אמורה לדון בעניין ולאשר את ההוראות בישיבתה הקרובה, ב-15 באוקטובר.



להחלטה אם פרויקט יכול להישאר במסלול הפיצויים שביטל בג"ץ או שיהיה עליו לעבור למסלול החדש, יש חשיבות כלכלית עצומה. חקלאים שלא יצליחו לעבור את הסינון של הוראות המעבר יפסידו עשרות מיליוני שקלים בפרויקטים הגדולים. זאת, מכיוון שהפיצוי הקיים מעניק להם 27% משווי הקרקע החדש, ואילו הפיצויים החדשים, בכפוף למגבלות שקבע בג"ץ, יהיו נמוכים ככל הנראה מ-10%.







בין היישובים בהם מתוכננים פרויקטים גדולים - בהיקף של אלפי יחידות דיור כל אחד - שיוכלו להמשיך במסלול הפיצויים הקודם: גליל ים (3,500 יחידות דיור) ונחלים (1,200 יחידות).



הסיבה לכך שניתן יהיה להמשיך בהקמת הפרויקטים במסלולים שבוטלו היא עיקרון ההסתמכות שקבע בג"ץ ואשר אימץ הצוות. על פי עיקרון זה, מי שיוכח כי פעל לקידום הפרויקט, כולל השקעה כספית, עוד לפני אוגוסט 2001, יוכל להמשיך בתנאים הקיימים.



עם זאת יש עשרות פרויקטים שלמרות הניסיון לקדמם לא הגיעו לשלבים מינימליים, וייתכן שלא יעמדו בקריטריונים של הוראות המעבר. דוגמה לכך היא תוכנית מושב רשפון להפשרת קרקע, לצורך הקמת אלפי דירות ברעננה. תוכנית זו לא אושרה בוועדות התכנון וספק אם תאושר בתוך שנה וחצי, מכיוון שהיא מנוגדת לתמ"א (תוכנית מתאר ארצית) 31.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully