וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכרז הכי סגור במדינה

הדר חורש

22.9.2002 / 10:27

המכרז על אחזקות תבל בנטוויז'ן ובגלובקול נסגר לפני שנפתח: חברות הכבלים ובעלי המניות שלהן אינם מוכנים לוותר על שליטתם בנכסים אסטרטגיים, וירכשו את מניותיהן תמורת כ-20 מיליון דולר; * גלובקול במו"מ לרכישת חברת תקשורת נתונים * הערכות שווי לנטוויז'ן ולגלובקול לק



המנהל הממונה לתבל, צבי יוכמן, עומד להוציא למכרז את אחזקותיה בשתי החברות הבנות שלה, ספקית האינטרנט נטוויז'ן וספקית שירותי התקשורת לקמפוסים ועסקים המרוכזים במבני משרדים גדולים, גלובקול. בימים הקרובים צפויים המעריכים לסכם את אומדני השווי לחברות. שוויה של כל אחת מהן נאמד ב-20 מיליון דולר.



להערכת השווי יהיה תפקיד מרכזי במכרז שיקיים יוכמן. לפי ההערכות בשוק, ייסגרו המכרזים הפתוחים על החזקות תבל "בתוך המשפחה", והן יימכרו לאחת החברות הקשורות לחברות הכבלים. השותפה העיקרית בנטוויז'ן היא דסק"ש , המחזיקה באמצעות אלרון ב-46% ממניות החברה. דסק"ש היא גם בעלת המניות העיקרית בתבל (48.5%), ומתכוונת להיות בעלת המניות הגדולה בחברת הכבלים המאוחדת המיועדת לקום בתחילת 2003.



שירותי האינטרנט של נטוויז'ן עתידים להיות חלק בלתי נפרד ממערך שירותי התקשורת שתציע חברת הכבלים המאוחדת. לדסק"ש יש גם תוכניות מרחיקות לכת למיזוג נטוויז'ן עם חברות האינטרנט והשיחות הבינלאומיות ברק וקווי זהב, שתיהן בשליטת הבעלים של חברות הכבלים, קבוצת אי.די.בי ואליעזר פישמן, ואולי אף עם חברות אחרות.



לנוכח תוכניות אלה לא תוכל דסק"ש להרשות לגוף חיצוני להפוך לבעל מניות שווה כוחות בנטוויז'ן. יוכמן עשוי לקבל הצעות למניות תבל בנטוויז'ן מאחת מחברות האינטרנט המתחרות, וייתכן שהמכרז לא יהיה אלא מבוא לאחד המיזוגים המתוכננים, אבל דסק"ש תנצל את זכות הסירוב הראשונה שיש לה על אחזקות תבל בנטוויז'ן כנגד כל איום על שליטתה על נטוויז'ן בעתיד.



נטוויז'ן, העוסקת בשירותי אינטרנט, ידועה יותר בציבור. המתחרה העיקרית של נטוויז'ן, אינטרנט זהב , היא חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בוול סטריט. ההבדל בגודלן וברווחיותן של שתי החברות אינו גדול, ולכן נאמד שוויה של נטוויז'ן בדומה לשוויה של אינטרנט זהב, ב-20 מיליון דולר.



גלובקול מוכרת פחות ופוטנציאל המתעניינים בה נראה נמוך יותר. תבל מחזיקה במחצית ממניות החברה והיתרה מוחזקת בידי חברת גלובסקום, חברה פרטית בשליטת אליעזר פישמן. פישמן, מבעלי השליטה בחברת הכבלים ערוצי זהב וקבוצת ידיעות אחרונות, מיועד להיות אחד הבעלים העיקריים של חברת הכבלים הממוזגת וגלובקול היא חלק מרכזי באסטרטגיה שלו בתחום התקשורת.



גלובקול מתנהלת בשקט, הרחק מעין הציבור וקרוב מאוד למרכז הכוונת שבזק מסתכלת דרכה על חברות הכבלים. החברה הוקמה ב-94', ומספקת שירותי תקשורת לקמפוסים ועסקים המרוכזים במבני משרדים גדולים. עד הקמתה היו עסקים אלה תחת שליטתה הבלעדית של בזק. ואולם באחד הצעדים הראשונים לפתיחת שוק התקשורת לתחרות, הותר לחברות פרטיות להתחרות בבזק בתקשורת בתוך בנייני המשרדים. גלובקול נכנסת לנעלי בזק, חברות האינטרנט וספקי אינטרנט ומספקת לדיירי הבניין חשבון תקשורת אחיד לכל שירותיהם. גלובקול רישתה את בנייני קריית הממשלה בחיפה וברמלה, מגדלי עזריאלי (לא כולל משרדי בזק שבבניין המשולש), בית רובינשטיין בתל אביב, מרכז פורמולה בהרצליה ועשרות בניינים נוספים. לחברה כ-2,200 לקוחות, וכל המערכות בבנייניהם ובמשרדיהם מותקנות על ידי גלובקול ונמצאות בבעלותה.



הלקוחות אינם קונים את הציוד, אלא משלמים תמורת השירות בלבד. את שירותי התקשורת מחוץ לבניין קונה גלובקול מבזק, מספקי השיחות הבינלאומיות ומחברות האינטרנט. כסיטונאי גדול שמאחוריו אלפי עסקים, היא יכולה לקבל מספקים אלה הנחות גדולות בהן היא מתחלקת עם לקוחותיה.



גלובקול תיכננה גם לרכז שיחות סלולריות היוצאות ונכנסות לבניינים, באמצעות חיבור ישיר מהבניין לחברת הסלולר שתציע את המחיר הנוח ביותר. ואולם החלטת משרד התקשורת האוסרת על חיבור נייח של לקוחות לרשתות סלולריות טירפדה את התוכנית. גלובקול אינה יכולה לקבל הנחות מבזק עצמה, שכן בזק חייבת להציע מחיר אחיד לכל לקוח.



מנכ"ל החברה, כורש אברהמי, אומר כי גלובקול היא חברה רווחית וצומחת. כיום החברה מעסיקה 98 עובדים, 64 מתוכם אנשי שירות ותמיכה טכנית. ואולם המיתון פוגע בצמיחתה, אולי אף יותר מכפי שאברהמי מוכן להודות: בועת ההיי-טק הביאה עמה גל בנייה של מבני משרדים ולגלובקול קל יותר להיכנס לבניין חדש מאשר לשכנע דיירי בניין קיים להתקשר איתה. הקריסה הביאה שפל בענף בנייני המסחר. אומדן ההכנסות של גלובקול ל-2002 הוא 90 מיליון שקל. אברהמי אומר כי הוא מעריך שהחברה תצמח גם בשנה הקרובה, אבל בקצב איטי (יחסית) של 15%-20%.



ההערכה מתבססת על הרחבת פעילותה של גלובקול גם לתחומים נוספים, כמו הקמת רשתות תקשורת מחשבים בנוסף לרשתות טלפון ואינטרנט. אברהמי אומר כי פעילות תקשורת הנתונים נועדה להשלים את השירותים שהחברה מעניקה ללקוחותיה. הוא מעדיף לרכוש את אחת החברות העוסקות בתחום, אך אם לא תירכש חברה, צפויה גלובקול להקים את השירות בעצמה. בעבר בחנה מוטורולה ישראל את מכירת החברה הבת העוסקת בתחום הרשתות, אך המו"מ עם גלובקול לא יצא לפועל, בעיקר בשל חילוקי דעות פנימיים בהנהלת מוטורולה ישראל.



קשה להגזים בחשיבותה של גלובקול לחברת הכבלים המאוחדת, שכן היא מהווה מכשיר רב עוצמה בתחרות על פלח השוק הנבחר של חברות התקשורת: מגזר העסקים הגדולים. המתחרים החדשים בבזק, למעשה, אינם מעוניינים בעסקים אחרים. כבר היום מסבה גלובקול לבזק נזק של ממש, כאשר היא אינה משתפת את בזק בינלאומי במעגל הספקים של שירותי אינטרנט ותקשורת בינלאומית ללקוחותיה.



בזק ניסתה להעמיד מול גלובקול את החברה הבת בזקכל, אבל חברה זו סבלה בשנים האחרונות מבעיות ניהול קשות ומעורבות יתר של פוליטיקאים שניסו לקדם את עצמם באמצעות דחיפת אנשי שלומם לתפקידי ניהול בחברה. המנכ"ל האחרון של בזקכל, משה מיץ, הצליח לייצב אותה לתקופת מה, אך בחודשים האחרונים אין לבזקכל מנכ"ל ואין היא מאיימת על שליטתה הכמעט מוחלטת של גלובקול בשוק.



כמו במקרה נטוויז'ן, גם גלובקול אינה צפויה לצאת מתחום שליטת חברות הכבלים, ואחת מחברות הכבלים או בעלי השליטה בהן יגישו הצעה לרכישת חלקה של תבל. אפשרות נוספת היא שסלקום ע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully