וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנרגיה בריבוע

אמיר טייג

22.9.2002 / 11:59

שלוש מתוך ארבע חברות הדלק הגדולות בישראל עומדות לקחת חלק בהתמודדות על הרבוע הכחול, הרשת הקמעונאית השנייה בגודלה בארץ



עם הצטרפות חברת דור אלון, של דודי ויסמן ושרגא בירן, להתמודדות על הרבוע הכחול, מתברר כי שלוש מתוך ארבע חברות הדלק הגדולות בישראל עומדות לקחת חלק במכרז על הרשת הקמעונאית השנייה בגודלה. ביום חמישי האחרון הגיעה לקיצה תקופה בת חודש בה ניתן היה לרכוש טופסי ההשתתפות במכרז על נכסי הקו אופ, ובסיומה נודע כי 8 קבוצות הגישו בקשה להשתתף במכרז על רכישת הרשת.



אלון דור היא החברה הצעירה ביותר בין חברות הדלק הגדולות בישראל. החברה הוקמה כספקית דלק למגזר החקלאי, ועם השנים התרחבה למגזר הקמעונאי, בעיקר באמצעות ניצול שטחים חקלאיים לצד כבישים ראשיים מחוץ לערים הגדולות. כיום אלון דור מחזיקה, באמצעות אלון USA, במספר רב של תחנות דלק בארה"ב, שאותן רכשה מטוטל פינה לפני כשנתיים. כמו כן, אלון דור היא הזכיין הגדול בארה"ב של רשת חנויות הנוחות Seven Eleven ולפיכך אינה זרה לתחום הקמעונאות.



מלבד אלון דור, אשר על השתתפותה נודע בתום מועד הגשת הבקשות, צפויות להתמודד גם חברת האנרגיה פז, שבבעלות איש העסקים צדיק בינו, וחברת דלק , שבשליטת יצחק תשובה. אך בניגוד לדור אלון, שתי חברות האנרגיה האחרות, מתמודדות כחלק מקבוצה של משקיעים.



צדיק בינו, יתמודד בשיתוף עם בנק לאומי , בו כיהן כמנכ"ל בעבר. לאומי גם יספק לבינו את חבילת המימון. קבוצת דלק הצטרפה ברגע האחרון לקבוצה שגובשה על ידי בית ההשקעות גמול וקרן הפנסיה מבטחים. לקבוצה זו הצטרף גורם זר נוסף, אשר פועל בארה"ב בתחום הקמעונאות.







חברות הדלק בעולם עוסקות בשנים האחרונות בהתרחבות לתחום קמעונאות המזון. מרביתן החלו את דרכן בתחום באמצעות ניצול שטחי המסחר בתחנות הדלק וניצול תנועת העוברים בתחנות הדלק. השילוב בין שטחים פנויים לבין נהגים שעוצרים לתדלוק הניב את רשתות חנויות הנוחות הפזורות בסביבת תחנות הדלק ומנצלות גם את מערך ההפצה הענף של חברות האנרגיה.



עם זאת, השילוב בין רשתות חנויות הנוחות ובין רשת קמעונאות מזון גדולה כמו הרבוע הכחול אינו טבעי, מאחר שמדובר בסוגים שונים של לקוחות. בחנויות הנוחות מדובר בלקוחות מזדמנים האדישים למחיר, ואילו ברשתות השיווק, הלקוחות רגישים מאוד למחיר ונאמנותם מהווה גורם חשוב מאוד עבור הרשת. ההנחה היא כי ניתן לשלב בין שני המערכים הלוגיסטיים, ובכך להשיג יתרון לגודל של רכישה בכמויות מול הספקים והיצרנים. אפשרות נוספת לניצול יתרון לגודל היא שילוב בין המותג של חנויות הנוחות למותג של הרשת הקמעונית.



הערכות בשוק הן כי אחת מחברות האנרגיה צפויה לזכות במכרז על רכישת הרשת הריבוע הכחול, וככל הנראה שתי הרשתות האחרות צפויות להיות מתמודדות רציניות עד הרגע האחרון.



מי שאינה מתמודדות היא סונול, המוחזקת על ידי איזי ודדי בורוביץ' וגלנקור הזרה. סונול בחרה, ככל הנראה לא לקחת חלק במכרז על הריבוע הכחול, בשל העובדה שהאחים בורוביץ' מחזיקים ברשת הדיסקאונט הקמעונאית קלאבמרקט, המתחרה ברבוע הכחול.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully