וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת וואלה: הגבינה הצהובה בישראל יקרה בעשרות אחוזים מבעולם

הילה ויסברג

13.4.2015 / 9:37

שר הכלכלה, נפתלי בנט, עודד לאחרונה רכישת גבינה צהובה מיובאת הזולה יותר מהמקומית. מבדיקת וואלה עולה כי המחירים בישראל אכן גבוהים משמעותית מבעולם - גם בניכוי המע"מ. הסיבה העיקרית: אין מספיק מתחרים בענף

אילוסטרציה. ShutterStock, ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock, ShutterStock

רגע לפני חג הפסח פירסם שר הכלכלה, נפתלי בנט, בעמוד הפייסבוק שלו צילום ששלחה לו אשתו מהטלפון הסלולרי, שבו מתועדים שני מחירים של גבינה צהובה באתר שבו ערכה קניות. הגבינה האחת, עמק של תנובה, נמכרה ב-14.90 שקל ל-200 גרם. הגבינה האחרת, עלמה – גבינה מיובאת חדשה של קבוצת נטו – נמכרה בכמעט חצי המחיר: 7.8 שקל ל-200 גרם (במקור: 5.90 שקל ל-150 גרם).

המחיר הנמוך, שנראה סטנדרטי למדי בעיניים של כל צרכן אירופי או צפון אמריקאי, הוא אכן בגדר בשורה מרעננת עבור השוק הישראלי. בנט, שאיפשר את הרפורמה לפתיחת השוק למוצרי גבינה צהובה מיובאים, כתב על פער המחירים: "היה כאן קרטל נוטה למונופול ופשוט שברנו אותו. אנחנו בממשלה פתחנו תחרות; עכשיו תור הצרכנים להצביע. אם ישראלים ימשיכו לקנות ביוקר, המחירים לא יירדו לעולם. בעיקרון אני משתדל להעדיף תוצרת-ישראל, אבל רק כשהמחיר הוגן, כלומר עד 5%-10% יקר מהמחיר של ייבוא דומה".

בדיקת "וואלה" מעלה שבנט צודק: מחירי הגבינות הצהובות בישראל (מבלי להחשיב את עלמה החדשה) גבוהים בכ-44% ממחירן של גבינות צהובות בכמה ממדינות אירופה ובארה"ב. גם בכל הנוגע לסיבה למחירים הגבוהים בנט דייק: עד לאחרונה שרר מונופול בשוק, כשתנובה (81.9% מנתח השוק) וטרה (13.7%) ממנו, שלטו בו ביד רמה. יש לציין כי גורם נוסף למחירים הגבוהים של מוצרי המזון בישראל בכלל, והגבינות הצהובות בפרט, הוא המע"מ (18%), שגבוה משמעותית מזה הנהוג במדינות אירופיות רבות, שם מקובל מע"מ מופחת (5%-10%) על מוצרי מזון. עם זאת, גם בניכוי המע"מ מחירי הגבינות הצהובות בישראל גבוהים מבעולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
יש לציין כי גורם נוסף למחירים הגבוהים של מוצרי המזון בישראל בכלל, והגבינות הצהובות בפרט, הוא המע"מ (18%), שגבוה משמעותית מזה הנהוג במדינות אירופיות רבות, עם זאת, גם בניכוי המע"מ מחירי הגבינות הצהובות בישראל גבוהים מבעולם

את בדיקת המחירים בישראל ערכנו באמצעות אתר mySupermarket ובשלוש רשתות שיווק: שופרסל, מגה ורמי לוי. בכל אחת מהרשתות נבדקו ארבעה סוגי גבינות משלושה מותגים: העמק תנובה, גוש חלב תנובה ונעם של טרה. המחיר הממוצע של ארבע הגבינות ברשת רמי לוי היה 13.9 שקל; בשופרסל – 15 שקל ובמגה, גם כן, 15 שקל. המחיר הממוצע, אם כך, הוא 14.6 שקל, ובניכוי מע"מ – המחיר הוא 12 שקל לגבינה צהובה במשקל 200 גרם.

את הבדיקה בבריטניה ערכנו באמצעות אתר mySupermarket הבריטי, וכן נבחנו מחירי שלושה סוגי גבינות באחד הסופרמרקטים הנפוצים בבריטניה, ASDA. המחיר הממוצע של שלוש הגבינות היה 9.96 שקל ל-200 גרם. בממוצע בין מחיר זה לבין המחיר המופיע באתר NUMBEO לבדיקת יוקר המחיה ברחבי העולם, שם המחיר לגבינה 200 גרם היה 7.26 שקל, היה המחיר הממוצע הסופי: 8.61 שקל, ובניכוי מע"מ (5%), 8.17 שקל. הפער לעומת ישראל: 32%.

בהולנד בדקנו את המחיר בעזרת תושב מקומי מהאג, שערך קניות ברשת הסופרמרקטים Albert Heijn. המחיר שנמצא: 10.14 שקל ל-200 גרם. בדקנו גם את המחיר באתר NUMBEO (7.23 שקל ל-200 גרם(, ולאחר חישוב הממוצע קיבלנו את המחיר 8.7 שקל. בניכוי מע"מ – 8.2 שקל. הפער לעומת ישראל: 31.6%.

גם בגרמניה הסתייענו בתושב מקומי, שרכש גבינה ברשת הסופרמרקטים הגרמנית היקרה יחסית Edeka. אבל גם ברשת הגרמנית המחיר נוח (יחסית), 10.14 שקל ל-200 גרם. ביצענו ממוצע בין מחיר זה לבין המחיר שנמצא ב- NUMBEO(9.6 שקל), וקיבלנו את המחיר 9.86 שקל. בניכוי מע"מ (7%), המחיר בגרמניה הוא 9.17 שקל ל-200 גרם גבינה. הפער לעומת המחיר הישראלי: 23.5%.

בבדיקה בארה"ב הסתמכנו על מחיר שהופיע באתר השוואות המחירים העולמי NUMBEO. התוצאה: 7.83 שקל ל-200 גרם גבינה. מאחר שבארה"ב אין מע"מ, אלא מתווסף מס קנייה, השארנו את המחיר על כנו. הפער לעומת ישראל: 35%.
סך הכל, המחיר הממוצע של גבינה צהובה בארבע המדינות שנבדקו הוא 8.33 שקל ל-200 גרם. המחיר בישראל (12 שקל, כאמור), גבוה ממנו ב-44%. בהתחשב במספר השחקניות המועט (עדיין) בשוק, ברור כי המחירים המקומיים גבוהים בגלל סיבה אחת ויחידה: כי אפשר. כעת יש לחכות ולראות אם הרפורמה של בנט תשנה את הכללים, ותוביל לירידת מחירים דרסטית בקרב כלל המשווקות. וגם – כמו שכתב בנט – הצרכנים צריכים לתת צ'אנס אמיתי לגבינות החדשות בזירה, בכדי שתתרחש תחרות אמיתית.

במסגרת הרפורמה, שיצאה לדרך לפני כמה חודשים בשיתוף עם משרד האוצר, החקלאות והרשות להגבלים עסקיים, שינה משרד הכלכלה את שיטת חלוקת מכסות היבוא ללא מכס, וקבע כי יזכו בהן החברות שיציעו את המחיר הנמוך ביותר. סך הכל, חולקו 4,800 טונה של מכסה ליבוא גבינה צהובה – היקף של 20% מהשוק. תוצאות המכרז פורסמו בדצמבר ועוד ארבעה יבואנים, לצד נטו, זכו בו. כתוצאה מכך, משווקים כיום שני מותגים חדשים של גבינה צהובה – עלמה ואדם – ואחד נוסף צפוי להצטרף בעתיד. שניים נוספים משווקים לשוק הלא יהודי. המחירים שיוצעו במעדניות, במסגרת הרפורמה, יהיו נמוכים אף מהמחיר המפוקח הרלוונטי למעדניות בלבד, 4.55 שקל ל-100 גרם.

"הפרמטר העיקרי שלפיו הוכרזו הזוכים הוא המחיר לצרכן: הזוכים נדרשו להראות מחיר לצרכן שלאחר ההתקשרות עם רשת השיווק", מסביר יאיר שירן מנהל אגף תעשייה במשרד הכלכלה. איש במשרד הכלכלה לא מסתיר כי הרפורמה נועדה להביא להורדת מחירים, על ידי שבירת הדואופול, או יותר נכון מונופול, הקיים כיום. "עד לפני שנתיים תנובה שלטה בשוק. טרה הצליחה לנגוס מעט בנתח השוק, אבל זה לא מספיק. עדיין 80% מהשוק נשלט על ידי תנובה. ייתכן שמחלבות מקומיות העדיפו שלא להיכנס לשוק, כי תנובה היא שחקן חזק כל כך בתוכו. לכן הבנו שנדרש מאיץ חיצוני באמצעות יבוא. השינוי ניכר כבר כעת: בפתח תקוה ראיתי גבינה צהובה במעדנייה שנמכרת ב-2.99 שקל ל-100 גרם".

מתוכננות עוד רפורמות לפתיחת שווקים לתחרות?

"אלו מהלכים שדורשים רוח גבית מהדרג הממונה, ונקווה שנזכה בה לכשתורכב הממשלה החדשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully