וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלעד: הדירוג של ישראל אינו צפוי לרדת בתקופה הקרובה

שלומי שפר

23.9.2002 / 7:24

זאת עקב עמידת ישראל ביעדים מאקרו כלכליים; בשבוע הבא ייפגש האוצר עם סוכנויות הדירוג



הדירוג של מדינת ישראל לא ישתנה בתקופה הקרובה - כך מעריך החשב הכללי במשרד האוצר, ניר גלעד. הערכתו מבוססת על שיחות שערך בימים האחרונים עם האנליסטים המסקרים את מדינת ישראל בסוכנויות הדירוג הבינלאומיות המובילות, סטנדרד אנד פורס (S&P), פיץ ומודיס.



לדברי גלעד, שני הפרמטרים העיקריים שלפיהם בוחנות חברות דירוג האשראי את מצבה של ישראל הם הגירעון והתקציב. גלעד מעריך כי אם לא יתרחשו שינויים דרסטיים בהכנסות המדינה, יסתכם הגירעון השנה ב-3.9% מהתוצר, כמתוכנן. לדבריו, המבחן העיקרי להורדת הדירוג יהיה באוקטובר-נובמבר, אז תתבקש הממשלה לאשר את התקציב ל-2003. באוצר רומזים באחרונה כי אי אישור התקציב יביא ככל הנראה להורדת הדירוג, ומשתמשים בטיעון זה כאמצעי לחץ על סיעות הקואליציה לאשר את התקציב.



"מדינת ישראל מדורגת כבר יותר נמוך ממה שהיא אמורה להיות, בשל הימצאותה במזרח התיכון", אמר גלעד. אמנם, הוא אומר, יש החרפה במצב הגיאופוליטי, אך אין ציפיות להתלקחות אזורית ולא היתה הרעה משמעותית במצב. כלומר, גלעד סבור כי הדירוג של ישראל כבר מגלם את המצב במזרח התיכון והפרמטרים היחידים שמשנים כעת הם הפרמטרים הפיסקליים.



לדבריו, הורדת הדירוג של הבנקים אינה מלמדת על הורדה עתידית של דירוג המדינה. הוא אף רומז כי הורדת הדירוג של הבנקים לא נעשתה רק בשל חשיפתם לכלכלה הישראלית. לטענתו, בשונה ממערכת הבנקאות, הממשלה נוקטת כבר שלוש שנים מדיניות ריסון עמוקה, המתבטאת בין השאר בשינויי התקציב ובהתאמות הנדרשות בשל כך, וכן בטיפול בתשלומי ההעברה.



באוצר הפנו גם תשומת לב לכך שכל הפרמטרים המעידים על יכולת פירעון של חובות חוץ של מדינה נותרו במקרה של ישראל איתנים. מדובר ביכולת החזר החובות של המדינה, גובה הרזרבות של מטבע חוץ, מאזן התשלומים ומצב הנזילות שלה. בסוף השבוע ייפגשו ראשי האוצר עם האנליסטים של מודיס ו-S&P במסגרת כינוס קרן המטבע העולמי (ה-IMF).



גלעד מתקשה להסביר את הירידות החדות בשוק האג"ח בבורסה בתל אביב, לאחר הורדת הדירוג של הבנקים. לדבריו, מחירי הגיוס של הבנקים בחו"ל כבר גילמו את הורדת הדירוג. גלעד אמר שהמדינה ממשיכה לגייס כסף בחו"ל לפי תוכנית קבועה ומסודרת.



באחרונה, אמר גלעד, המדינה ביטלה הנפקה מתוכננת בשל המצב, שהביא להצעות במחירים "לא טובים". כעת השתפרו המחירים - הריביות בארה"ב ירדו - ואולם החשש הוא כי המרווח שתידרש ישראל לשלם מעל לריבית נמוכה זו יגדל.



באוצר סבורים כי המחיר האבסולוטי כיום נמוך יחסית, אך גיוס במרווחים גבוהים מהווה איתות לא חיובי לשוק. לפיכך, האוצר ממשיך לבדוק את המצב בשווקים. בתי ההשקעות סולומון סמית בארני וליהמן ברדרס בודקים עבור ישראל את השוק כל הזמן, ואם מצבו יתאים - הכסף יגויס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully