וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמול ודיסקונט שוקי הון לא חשופים למניות נגה: קיבלו ערבות אוטונמית מבנק הפועלים

יורם גביזון

23.9.2002 / 9:24

משמעות הערבות היא שמקבלה מתנתק מהגורם שאתו עשה את העסקה, אוזן וגולדנברג, ושבנק הפועלים מתחייב לממש את הערבות אם יתבקש, ללא צורך לנמק את הבקשה



שבוע לאחר שחברת נגה אלקטרוטכניקה קיבלה צו להקפאת ההליכים נגדה הודיעה החברה הבת נגה טכנולוגיות (65%) שלהערכתה תרשום הפסד של 30-20 מיליון שקל בדו"חות הכספיים לרבעון השני של 2002 כתוצאה מירידת ערכן של השקעותיה. הפסד זה עלול למחוק את ההון העצמי של החברה, שהסתכם בסוף הרבעון הראשון ב-27 מיליון שקל.



נגה טכנולוגיות מזהירה כי עתידה כעסק חי אינו מובטח, משום שעלולים להיות חסרים לה אמצעי המימון הנחוצים להמשך קיומה. הבורסה השעתה את המסחר במניות נגה טכנולוגיות בעקבות הדיווח, בדומה להפסקת המסחר במניות החברה האם לפני שבועיים.



קשיי הנזילות של נגה טכנולוגיות נובעים מהקשיים שאליהם נקלעה החברה האם שערבה לחובותיה, וצו הקפאת הליכים שהוצא לבקשתה ימנע ממנה לממש את ערבותה לנגה טכנולוגיות או להמשיך לממן את פעילותה.



הנאמן לנושיה של נגה אלקטרוכניקה, עו"ד צוריאל לביא, ציין בבקשה למתן צו להקפאת הליכים שהגיש בשבוע שעבר שהחברה תידרש להשקיע 12 מיליון שקל בנגה טכנולוגיות בששת החודשים הקרובים, אחרת יירדו השקעותיה לטמיון.



נגה טכנולוגיות מציינת כי לנוכח העובדה שבנק אחד דרש פירעון מיידי של ההתחייבות כלפיו ובנק אחר רשאי לעשות כן, הנהלת החברה מקיימת מו"מ עם הבנקים כדי להגיע להסדר מימון ארוך טווח, שיאפשר לה למקסם רווחים פוטנציאליים מהשקעותיה בחברות הון סיכון.



נוחי דנקנר, לשעבר יו"ר ועדת האשראי של בנק הפועלים , אינו עוצר את נשימתו בציפייה למקסום רווחיו מהשקעתו בנגה טכנולוגיות וב-NK, אחת החברות המוחזקות בתיק ההשקעות של נגה טכנולוגיות. דנקנר, שרכש 500 אלף מניות של נגה טכנולוגיות בספטמבר 2000 בתמורה כוללת של 9 מיליון שקל ו-5% מחברת NK תמורת 500 אלף דולר, אמר אתמול כי הוא אינו מעורב בחברה ואינו מעודכן בהתפתחויות בה. הוא דחה על הסף את האפשרות שירכוש את אחזקתה של נגה טכנולוגיות ב-NK.



לצדו של דנקנר השקיעו בנגה טכנולוגיות גם בתי ההשקעות דיסקונט שוקי הון וגמול, אך נראה שמצבם משופר בהשוואה למצבו של דנקנר. בעלי השליטה בנגה אלקטרוטכניקה, משפחות אוזן וגולדנברג, מכרו לדיסקונט שוקי הון ולגמול 425 אלף מניות, שהן 3.7% מהונה של החברה, בינואר 2002 תמורת 23.5 שקל למניה ובתמורה כוללת של 10 מיליון שקל. שני הגופים היו נדרשים להפריש בגין ההשקעה, שנסחרה עד להפסקת המסחר אתמול במחיר של 2.4 שקלים למניה, אלמלא קיבלו במסגרת העסקה אופציית מכר על מניותיהם. אופציית המכר ניתנת למימוש החל בחלוף שנה מיום ביצוע העסקה ומובטחת בערבויות מטעם המוכרים.



בקבוצת הרוכשים הבהירו אתמול שלא הסתפקו בערבות אישית של אוזן וגולדנברג, אלא קיבלו ערבות אוטונומית מבנק הפועלים, שמשמעותה היא שמקבל הערבות מתנתק מהגורם שאתו עשה את העסקה, אוזן וגולדנברג במקרה הזה, ושבנק הפועלים מתחייב לממש את הערבות אם יתבקש, ללא צורך לנמק את הבקשה.



בקבוצת הרוכשים מסבירים כי האופציה ניתנת למימוש במחיר הרכישה צמוד למדד ונושא ריבית שנתית צמודת מדד של 6.9%, כך שנראה שהרוכשים עשו עסקה לא רעה על חשבון הבנק.



בנק הפועלים עלול, אם כן, לבצע הפרשה כנגד הערבות שנתן לדיסקונט שוקי הון ולגמול, וזאת בנוסף להלוואה של 23 מיליון שקל שנתן לנגה טכנולוגיות, שנטלה גם הלוואה של 24 מיליון שקל מבנק המזרחי.



נגה טכנולוגיות הסבה נזק גם לחברה האם, שכן עובדיה של נגה טכנולוגיות קיבלו אשראי לשנתיים לרכוש 550 אלף ממניותיה במחיר של 18 שקל למניה ובסכום כולל של 9.9 מיליון שקל בהנפקה שנערכה ביולי 2000. הביטחון היחיד להלוואות הוא המניות ששועבדו לטובת הבנק שנתן את האשראי בערבותה של נגה אלקטרוטכניקה, שכבר הודיעה על כוונתה להפריש את מלוא הסכום בגין ההלוואה.



נגה טכנולוגיות מציינת כי בנוסף למו"מ המתנהל עם הבנקים היא בוחנת אפשרויות למימוש השקעות מסוימות. תיק ההשקעות הטכנולוגיות של החברה רשום בספריה, נכון לסוף הרבעון הראשון של 2002, בערך של 270 מיליון שקל, לפי הערכת שווי שביצעה חברת פורסייט באוקטובר 2001. הנהלתה של נגה טכנולוגיות כתבה בסקירה לדו"חות הכספיים לרבעון הראשון של 2002 כי להערכתה נכון למועד הגשת הדו"חות, לא היתה ירידת ערך בשווי זה.



בעל השליטה בקבוצה, יצחק גולדנברג, נתן הערכת שווי משלו לנגה טכנולוגיות כאשר לא מימש עסקה שעליה הודיע בינואר 2002 ובמסגרתה אמורה היתה נגה אלקטרוטכניקה שבשליטתו למכור לו את אחזקותיה בנגה טכנולוגיות תמורת 108 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 166 מיליון שקל. גולדנברג התייחס לעסקה בראיון שנתן במאי 2002 ואמר כי העסקה לא תצא אל הפועל בשל העלייה בשוויה של NK, חברת המעליות.



מאז צנחה החברה בפיר השווי מ-92 מיליון שקל ל-27 מיליון שקל, כך שנראה שהציפייה הדרוכה לעלייה בשוויה של חברת המעליות חסכה לגולדנברג הפסד של 79 מיליון שקל במקרה הטוב.



נגה טכנולוגיות השקיעה ב-12 חברות סכום כולל של 96 מיליון שקל, ונכון לסוף הרבעון הראשון של 2002 מתמצית נזילותה של החברה בניירות ערך סחירים ופיקדונות בסכום של 173 אלף שקל.



אחת האחזקות המועמדות למימוש היא בחברת מיינ.נט (27%) המפתחת פתרונות לתקשורת נתונים מהירה וטלפוניה על גבי התדרים הנמוכים של רשת החשמל. מיינ.נט, שהכריזה בשבוע שעבר על עסקה לאספקת מערכות לשירות אינטרנט בכבלי החשמל ב-10 מיליון דולר, סיימה את 2001 במחזור של 6.5 מיליון דולר ומצפה להכפיל את מכירותיה ב-2002. מיינ.נט הקצתה לחברת MVV הגרמנית 10% ממניותיה בנובמבר 2000 לפי שווי של 120 מיליון דולר וחודש לאחר מכן הוערכה, לפי גיוס נוסף, ב-350 מיליון דולר. החברה גייסה את בנק ההשקעות קרדי סוויס כדי לגייס הון נוסף, ואולם למרות ציפיותיה להשלים את הגיוס ברבעון השלישי של 2002, לא אירע עד כה דבר.



השקעה אחרת של החברה היא במאגנה לאב (41%), בעלות של 30 מיליון שקל. מאגנה לאב, שנסחרת ברשימת ה Pink Sheet בארה"ב בשווי של 4.1 מיליון דולר, פיתחה מכשירים רפואיים לאבחון מחלות עורק הלב באמצעות MRI. החברה קיבלה אישורי FDA (רשות המזון והב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully