וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעה: כלכלנים מבינים יותר בכלכלה

26.4.2015 / 10:32

תיאוריות כלכליות חדשות מציפות לאחרונה את הפוליטיקאים אבל הן ממש רחוקות מפתרונות קסם. שחף מזין מזכיר - הכלכלה הישנה קיימת ונושמת

"אני לא מבין הרבה בפסיכולוגיה. אולם לאחר בחינה שטחית של התיאוריות הפסיכולוגיות הקיימות אני יכול לומר לכם בביטחון גמור שהכל קשקוש. הפסיכולוגים תקועים עם תיאוריות מלפני מאה שנים, לא מבינים את הצרכים והלבטים של האדם המודרני. הדרך היחידה להזניק את הפסיכולוגיה קדימה היא לתת לאנשים שמעולם לא למדו את הנושא להמציא תיאוריות פורצות דרך ולהאיר את עיני הפסיכולוגים. אותם אנשי רוח חסרי תועלת ומיושנים שעדיין נאחזים בתיאוריות של פרויד ומאסלו שמתו לפני דורות". זהו ציטוט מתוכנית ששודרה לאחרונה בטלוויזיה בנושא "כלכלה חדשה".

גם אם אינכם פסיכולוגים סביר להניח שהפסקה הקודמת עוררה בכם תרעומת מסוימת, כיצד אדם שמצהיר ביודעין שאין לו שמץ של רקע בנושא מרשה לעצמו לדבר כך? ובכן, מסתבר שבעוד אמירות מסוג זה על אנשי מדעי הרוח כגון פסיכולוגים יוצרות רתיעה מיידית, אותם הדברים בדיוק על כלכלנים הפכו לנורמה מקובלת. מידי שבוע צץ מהפכן תורן או פוליטיקאי אופורטוניסט שבוחן לעומק במשך מספר שעות את תחום הכלכלה ויוצא עם תיאוריה פורצת דרך שאם רק יישמו אותה נוכל כולנו לעבוד שעתיים בשבוע ולחיות כמו דונאלד טראמפ.

שמענו את התיאוריות האנטי קפיטליסטיות של יוצאי המחאה החברתית שהיו חדורי מוטיבציה לשינוי וחסרי ידע בסיסי בכלכלה, ראינו את שר האוצר היוצא מנסה להמציא את הגלגל מחדש והופך הר של כוונות טובות לאבק. ובימים אלו אנו יכולים לצפות בסדרה "קפיטליזם", להתפעל מהפרכת השיטה ומהתאוריות החדשניות לכאורה והמוזרות שמשודרות.

זכות הקנין והקפיטליזם

ראשית חשוב להבהיר עובדה פשוטה. כלכלים בממוצע מבינים בכלכלה יותר ממי שאינם כלכלים. מהסיבה הברורה שהם למדו את התחום, בדיוק כפי שבלשנים מבינים יותר בשפות והיסטוריונים בהיסטוריה. בניגוד לטענה הפופולרית לגבי כלכלנים שהם תקועים בתיאוריות ישנות, הכלכלה היא תחום דינמי ומתחדש, תיאוריות חדשות מחליפות ישנות יותר וישנם דיונים ערים בכל רגע נתון. למעשה לא סביר שתשמעו שני כלכלנים עסוקים בוויכוח "קפיטליזם – בעד ונגד" זהו ויכוח שמזמן חלף מן העולם הכלכלי ושמור בעיקר לאנשים שחושבים שקפיטליזם זה חזיר עשיר והפוך מקפיטליזם זו שיווניות אוטופית, או ההפך. אין מדינה בעולם כיום שלא מיישמת קפיטליזם עם מידה מסוימת של רגולציה, על המידה אפשר להתווכח, על תרומת הקפיטליזם פחות.

התיאוריות החתרניות-חדשניות אולי נראות כפתרונות קסם כלכליים שבאורח פלא חמקו מתחת לאפי הכלכלנים שהיו עסוקים אותה עת בשדידת עניים או לקו בפיגור מחשבתי קולקטיבי כרוני. אך למי שלמד ולו מספר קורסים בסיסיים בנושא הדברים ישמעו מאוד מוכרים, על כל אחד מהרעיונות פורצי הדרך נכתבו מאמרים ונעשו ניסויים עשרות שנים לפני שהתכנסו הוגי הדעות המודרניים בבתי הקפה בכדי להמציא מחדש את הכלכלה.

בבסיס הקפיטליזם עומדות זכויות הקניין, הפרט יכול להיות בעלים של רכוש, דבר הנראה טבעי לחלוטין בערך מסוף המאה השש עשרה. ויחד אתה גם עקרון התועלתיות, לעשות יותר בעזרת פחות, לעשות יעיל. בקפיטליזם של אדם סמית' ההתערבות הממשלתית מצומצמת למינימום, בפועל אין מדינה מפותחת בה אין מידה של התערבות והסדרה של השוק. אין זה בלתי סביר שהערוץ הראשון שחי מהיטלים על הציבור ומתנגד עקרונית לכל התייעלות יראה בקפיטליזם כסכנה קיומית. אך מכאן ועד לתת במה להבלים כגון "קפיטליזם הוא תהליך אנרכי" ו"קפיטליזם מבוסס על שקרים וחצאי אמיתות" המרחק גדול. עצוב לראות את הטלוויזיה נותנת יד להכפשת ענף שלם חי ודינמי של מדעי הרוח על ידי קלישאות שחוקות ופופוליזם זול. מיותר לחלוטין וגם לא משעשע.

שחף מזין, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה

  • עוד באותו נושא:
  • קפיטליזם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully