וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הכל שחור: התחומים שדווקא זולים יותר בישראל

הילה ויסברג

26.4.2015 / 12:19

קשה להתווכח עם יוקר המחיה הגבוה בישראל, אך מסתבר שהמצב יכול להיות גרוע יותר. חיפשנו תחומים שבהם אנחנו דווקא זולים יותר בהשוואה למדינות אחרות - ואפילו מצאנו

שוק פירות וירקות בברצלונה. ShutterStock
השוק בברצלונה/ShutterStock

יוקר המחיה הישראלי הוא עובדה ידועה, וניכר בכמעט כל תחומי החיים: מביגוד ומוצרי מזון ועד מחירי הרכב וכמובן הדיור. גם ההשוואות הבינלאומיות שמדרגות את ערי העולם בהתאם ליוקר המחיה מספקות אישוש לתחושת הבטן: תל אביב, למשל, מדורגת שוב ושוב בראש טבלת הערים היקרות בעולם. בדירוג מרסר מ-2014 לערים היקרות בעולם לתושבים זרים, התברגה תל אביב במקום 18 מתוך 211 ערים. אפילו הירידה המסוימת במדד המחירים לצרכן בשנה החולפת, לא הובילה להקלה משמעותית ביוקר המחיה הישראלי, בוודאי לא בפרמטרים קריטיים כמו נדל"ן.

אלא שמתברר שישנם כמה תחומים, שבהם ישראל מציעה דווקא מחירים נמוכים ותחרותיים, אפילו בהשוואה למדינות הידועות ביוקר המחיה הנמוך שלהן. באמצעות אתר NUMBEO, המבוסס על דירוגי גולשים ומציג נתונים אודות מחירים ועלות המחיה בכ-5,000 ערים ברחבי העולם, ערכנו השוואת מחירים בין ישראל לבין עוד שמונה מדינות המשתייכות לארגון המדינות המפותחות (OECD), ושבהן המחירים לצרכן נמוכים בממוצע מאשר אצלנו: שוודיה, הולנד, גרמניה, ספרד, איטליה, טורקיה, מקסיקו ויוון.

יש לציין כי בישראל המשכורת הממוצעת נמוכה בהשוואה לזו שבשוודיה, הולנד וגרמניה – ולכן ניתן היה לצפות למחירים נמוכים יותר אצלנו ובמגוון רחב יותר של פרמטרים. בחלק מהמדינות שבדקנו כוח הקנייה גבוה יותר לעומת בישראל, בשל השילוב שבין משכורת גבוהה יחסית ומחירים נמוכים למדי. בשאר המדינות שנבדקו – המשכורות הממוצעות, כמו גם כוח הקנייה, נמוכים יותר.

ככלל, ישראל מציעה מחירים תחרותיים מול המדינות שנבחנו בארבעה תחומים עיקריים: תחבורה ציבורית, טלקום (סלולר ואינטרנט), פירות וירקות וריבית שנתית על המשכנתא. בתחום הטלקום, המחירים הנמוכים נובעים מתחרות גבוהה יחסית בשוק האינטרנט כמו גם בשוק הסלולר. האחרון נפתח לתחרות בזכות הרפורמה שהוביל שר האוצר המיועד משה כחלון, עוד ב-2011, כשכיהן כשר התקשורת.

בתחום הפירות והירקות ישראל מציעה מחירים נמוכים יחסית, שכן היא לא מטילה מע"מ על פירות וירקות – מס שכן מוטל על מוצרים אלה בחו"ל – וכן מתבססת במידה רבה על תוצרת מקומית, ופחות על מוצרי יבוא. הריבית הנמוכה על המשכנתאות נובעת מריבית בנק ישראל הנמוכה בחודשים האחרונים: 0.1% בלבד.

שוודיה: בשוודיה המחירים לצרכן נמוכים, בממוצע, ב-4% לעומת ישראל וכוח הקנייה גבוה לעומתנו ב-16%. במרבית הפרמטרים הנבחנים ב-NUMBEO – שכירות, מחירים במסעדה, שתייה ועוד – שוודיה זולה מאתנו. ישראל זולה יותר בתחום המזון, במוצרים כמו לחם (7 שקל מול 9 שקל בשוודיה); אורז, עוף, תפוזים עגבניות וחסה, וכן מים מינרליים. גם בתחום התחבורה המחירים בישראל נמוכים משמעותית – עד 54% פחות – כמו גם בתחום הסלולר והאינטרנט, 30%-18% פחות בהשוואה לשוודיה. גם כרטיס לסרט זול אצלנו יחסית לשוודיה: 40 שקל לעומת 52 שקל במדינה הסקנדינבית.

הולנד: בהולנד המחירים לצרכן נמוכים, בממוצע, ב-1.8% לעומתנו וכוח הקנייה גבוה ב-6.3% בהשוואה לישראל. בישראל המחירים נמוכים יותר בתחום המסעדנות, כאשר ארוחה במסעדה לא יקרה בישראל עולה כ-50 שקל בממוצע ובהולנד, 64 שקל. ברוב מוצרי המזון הולנד זולה יותר, לבד מתחום הפירות והירקות: תפוחים, תפוזים, עגבניות ותפוחי אדמה – עולים בישראל 2.4%-37% פחות. גם בתחום התחבורה והחשבונות, לרבות אינטרנט וסלולר, ישראל מציעה מחירים נמוכים יותר. כמו כן, מחירי השכירות בישראל (בתוך הערים ומחוץ להן) נמוכים בהשוואה להולנד.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
יום השואה, שוק הכרמל, תל אביב. דרור עינב
שוק הכרמל בתל אביב/דרור עינב

גרמניה: גרמניה זולה מישראל בכמעט כל הפרמטרים הנבדקים באתר – החל ממחירים לצרכן, דרך שכר דירה, מחירי מסעדות והמחירים ברשתות השיווק. בסך הכל, המחירים לצרכן בגרמניה נמוכים ב-12.3% לעומת בישראל וכוח הקנייה גבוה ב-14.3%. עם זאת, ישראל מתבלטת לטובה, בהשוואה לגרמניה, רק במוצרי הפירות והירקות: תפוחים, תפוזים, עגבניות ותפוחי אדמה נמכרים ב-4%-50% פחות בישראל. גם מחירי התחבורה הציבורית וכן האינטרנט והסלולר נמוכים יותר.

ספרד: ספרד זולה מישראל בכל הפרמטרים שנבדקו באתר – מחירים לצרכן, שכירות, מחירים בסופר ובמסעדות. המחירים לצרכן בספרד נמוכים, בממוצע, ב-26% לעומת ישראל וכוח הקנייה נמוך ב-15.5%. ישראל מציגה מחירים תחרותיים לעומת ספרד רק כשמדובר בעגבניות ובמחירי סלולר ואינטרנט.

איטליה: איטליה זולה מישראל בכל הפרמטרים שנבדקו, בין השאר בבשל העובדה שגם השכר הממוצע נמוך יותר
ב-25%. כוח הקנייה באיטליה נמוך יותר בהשוואה לישראל ב-18%. ישראל זולה מאיטליה בפרמטרים אלה: ארוחה במסעדה לא יקרה (22% פחות), וכן בתחום מוצרי המזון, ובאופן ספציפי: גבינה צהובה, 1 ק"ג חזה עוף, תפוזים עגבניות ותפוחי אדמה, תחבורה וכן חשמל, סלולר ואינטרנט.

טורקיה יוון ומקסיקו: טורקיה יוון ומקסיקו הן מדינות עניות יחסית לישראל, בהיבטים של הכנסה פנויה ותוצר לנפש, ולכן גם המשכורות הממוצעות והמחירים לצרכן נמוכים יותר משמעותית בהשוואה לישראל. בכל זאת, בכמה פרמטרים בודדים ישראל זולה יותר לעומת מדינות אלה: סלולר, אינטרנט וריבית שנתית על המשכנתא. בקיצור, בתעשיות הנפתחות לתחרות – כמו האינטרנט והסלולר – המחירים בישראל תחרותיים גם בהשוואה למדינות העניות והמתקשות של OECD.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully