וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להציל את החקלאות הישראלית

29.4.2015 / 11:39

החקלאות הישראלית נמצאת בסכנה כתוצאה ממיסוי וחוסר תמיכה ממשלתית כלל. דודו קוכמן קורא לממשלה המתגבשת לשנות את המצב

בימים אלה נרקם במשא ומתן בין המפלגות משותף שאמור להוות את מדיניותה של הממשלה החדשה, אלא שלמרבה הפליאה עתידה של החקלאות והמגזר הכפרי כלל לא מוזכרים. לצערי, מזה שנים, למרות חשיבות החקלאות והמרחב הכפרי בעולם המודרני, נושא זה לא רק שאינו זוכה לעדיפות לאומית בישראל אלא נזנח ונמצא בסכנה קיומית.

חקלאות ישראלית אינה רק בטחון המזון - יש לה ערכים ותרומות שהם מעבר ליצור החקלאי עצמו ובהם ערכים סביבתיים, תיירותיים, ערכי מורשת, תפיסת שטחים, פיזור אוכלוסין, שמירה על קרקעות הלאום וביטחון. אך בראש ובראשונה הבטחת קיומה והסדרת פעילותו של המרחב הכפרי היא פעולה של צדק חברתי אמיתי לטובת כלל ישראל.

ערכים אלה, שבאים בנוסף למזון טרי ומשובח, מושגים בפועל על ידי פעילות חקלאית אינטנסיבית של חקלאים מהמתקדמים בעולם המייצרים בתנאים בלתי אפשריים של תשומות יקרות כמו מחירי מים מאמירים, מסים המושתים באופן ייחודי רק על החקלאים ועוד, תוצרת חקלאית מדהימה ומבטיחים את ביטחון המזון של ישראל.

באירופה כבר הבינו את החשיבות האסטרטגית בקיומה של חקלאות זעירה - בעוד חקלאים בעולם המודרני באירופה ובעולם כולו זוכים להערכה על ידי ממשלותיהם המסייעות להם בתמיכות ישירות, בשיפור מגוון מקורות הפרנסה, בהתמודדות עם פערי התיווך, בתמיכה בהשקעות, הרי שבישראל היחס הוא הפוך ומעמיד את החקלאות הישראלית והחקלאים במצב של סכנה אמיתית שבא כבר לידי ביטוי במספר חקלאים נמוך ושגילם הממוצע של אותם חקלאים עובר את גיל 60. באירופה מעודדים משקים משפחתיים וחקלאות זעירה מתוך ראיה כלכלית וחברתית רחבה. תמרוץ החקלאים גורם לצמיחה ומשפיע על מגוון תחומי חיים.

מעבר לערכים שהיא מקיימת, חייב המגזר הכפרי והחקלאות לקבל תשומת לב משמעותית על ידי ממשלה זו בנושאים מיידים שראוי כי יכללו במסגרת קווי היסוד של הממשלה:

א. עובדים זרים- יש לבטל את מס המעסיקים המושט רק על החקלאים ולהשיב את נקודות הזיכוי.

ב. מחיר המים- יש לתקן את הסכם המים ולהבטיח שמחירם יאפשר גידולים חקלאים. מחירם כיום לא מאפשר מבחינה כלכלית את ייצורם של מרבית גידולי הירקות והפירות.

ג. תמיכות ישירות לחקלאים-העולם המודרני כבר נמצא שם מספר שנים וגם ה-oecd המליץ לישראל לעבור לתמיכות ישירות בחקלאות.

ד. פערי התיווך-בניית תכנית מקיפה שלא רק תדבר על פערי התיווך אלא גם תתמודד ותבטיח כי אזרחי המדינה ישלמו מחיר סביר לתוצרת חקלאית בבואם למרכול ושהחקלאי יקבל מחיר הוגן בגין העבודה הרבה ביצירת התוצרת החקלאית. המצב שנוצר בישראל אינו גזרה משמים ובאירופה ידעו לטפל בכשל שוק זה.

ה. תכנית חומש- הכי חשוב הוא כי לטווח הארוך תוכן תכנית חומש בדומה למתרחש בעולם המודרני, תכנית שלא תשתנה עם חילופי שלטון. על תכנית זו לכלול תמיכה משמעותית בהשקעות בחקלאות, סיוע בפיתוח חקלאות בכלל ובת קיימא בפרט, סיוע בשילוב דור המשך לחקלאות על ידי הבטחת שכר הוגן לעוסקים בחקלאות, חיזוק המו"פים, סיוע משמעותי במחקר ועוד.

החקלאות הישראלית בסכנה אמיתית המחייבת תכנית לאומית. החקלאות והמגזר הכפרי אינם עניין מגזרי. ראיה כוללת של המרחב הכפרי והבטחת עתיד החקלאות בישראל היא בשורה חברתית של ממש שתשקף את כמיהת האזרח הישראלי להורדת יוקר המחיה ולעצמאות כלכלית.

עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי

  • עוד באותו נושא:
  • חקלאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully